نشست و برخاست مشکوک هلی‌کوپترها در شمال و فاجعه میرزاولنگ

در سال‌های اخیر حوادث گوناگونی در افغانستان رخداده؛ اما آنچه نگرانی مردم را به دنبال داشته، انتقال جبهه جنگ از جنوب به شمال کشور است.

در جریان سه سال اخیر، ولایت‌های شمالی کشور به مانند سال‌های ابتدایی بعد از طالبان مسلح در جنوب، شاهد سقوط مناطق مختلف به دست مخالفین حکومت بود.

شهر کندز، مرکز ولایت کندز دو بار در دو سال سقوط کرد؛ هرچند که بعد از گذشت چند روزی، این شهر دوباره به کنترول دولت درآمد؛ اما این ولایت همچنان با خطر سقوط دست به گریبان است و شماری از ولسوالی‌های آن؛ همچنان در اختیار طالبان مسلح است.

ولایت‌های بغلان، بدخشان و سمنگان نیز از این امر مستثنی نبودند و شماری از مناطق آن به دست طالبان مسلح سقوط کرد.

در جریان این سال‌ها، مردم و شماری از منابع دولتی بارها از نشست و برخاست هلی‌کوپترهای ناشناس در مناطق تحت کنترول طالبان خبر داده و مدعی شدند که این هلی‌کوپترها برای این گروه تجهیزات انتقال داده بودند.

هرچند که سقوط کندز و شماری ولسوالی‌ها در شمال کشور در نوع خود نگرانی نسبت به ضعف مدیریت جنگ را به دنبال داشت؛ اما در یک هفته اخیر، سقوط قریه «میرزاولنگ» ولسوالی صیاد ولایت سرپل همه نگاه‌ها البته نگاه‌های مردم نه دولت را به خود معطوف کرد.

باشنده‌گان میرزاولنگ و مقام‌های محلی سرپل از فاجعه بعد از سقوط این منطقه پرده برداشته و گفته‌اند طالبان مسلح با همکاری گروه تروریستی داعش دست به قتل‌عام در میرزاولنگ زده‌اند.

در ابتدا گفته شد که بیش از ۵۰ تن از باشنده‌گان این منطقه به صورت بی‌رحمانه، تیرباران، سلاخی و به قتل رسیدند.

هرچند که طالبان مسلح قتل افراد غیرنظامی در میرزاولنگ را رد کرده و گفته‌اند شماری از نیروهای پولیس و پولیس محلی در نبرد با آنها کشته شده‌اند.

حال اگر به گذشته نه چندان دور برگردیم و به یاد گفته تقریبا یک ماه قبل والی سرپل در مورد نشست و برخاست دو هلی‌کوپتر در مناطق تحت کنترول طالبان مسلح در ولسوالی صیاد این ولایت بیافتیم، فاجعه میرزاولنگ بیشتر از گذشته به یک برنامه از پیش تعیین شده تبدیل می‌شود.

در این رابطه معصومه رمضانی، معاون شواری ولایتی سرپل به خبرگزاری خاورمیانه گفت که پیش از این گزارش‌هایی در مورد نشست هلی‌کوپترها در ساحه تحت کنترول طالبان مسلح در ولسوالی صیاد ولایت سرپل به نشر رسیده بود.

وی افزود که این موضوع از سوی مقام‌های محلی ولایت سرپل نیز تائید شد؛ اما بی‌برنامه‌گی و بی‌توجهی حکومت در قبال تحقیق این موضوع و پیگیری آن باعث گردیده است که دامنه فعالیت و زمینه تجهیز طالبان مسلح برای فعالیت بیشتر شود.

بانو رمضانی اظهار داشت که حکومت در درک حساسیت موضوع از خود بی‌توجهی نشان داده و از سوی دیگر سقوط مناطق پی‌درپی مانند ولسوالی کوهستانات به تجهیز و تقویت طالبان مسلح انجامیده است.

این عضو شورای ولایتی سرپل، فاجعه میرزاولنگ را با تجهیز و نشست و برخاست مشکوک هلی‌کوپترها بی‌ربط نداست.

حال باید مقام‌های مرکزی تحقیقات همه‌جانبه که البته در اختیار مردم نیز قرار گیرد را انجام دهد که چطور طالبان مسلح به اندازه‌ای تجهیزات در اختیار دارند که می‌توانند به راحتی منطقه‌ای را سقوط داده و در آن منطقه نیز فاجعه بی‌رحمانه انسانی انجام شود.

نوش‌دارو پس از مرگ سهراب

آنچه در میرزاولنگ اتفاق افتاده در حقیقت یک فاجعه انسانی است و مردم انتظار اقدام جدی حکومت در رابطه به رفع مشکل باشنده‌گان این منطقه داشتند؛ اما با گذشت نزدیک به چهار روز از سقوط، هیچ اقدامی از سوی دولت نشد و به فریادهای کمک‌طلبانه والی سرپل نیز پاسخ داده نشد.

اما حالا و با گذشت نزدیک به پنج روز، رئیس‌جمهور غنی به نیروهای امنیتی دستور داده تا منطقه میرزاولنگ را دوباره از طالبان بازپس بگیرند.

بنا به خواست مردم و باشنده‌گان میرزاولنگ؛ این اقدام نظامی باید زودتر انجام می‌شد تا عزیزان‌شان در پیش چشم‌شان سلاحی نشده و تیرباران نمی‌شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *