نخستین کاروان کالاهای تجارتی از بندرچابهار به نیمروز رسید

سالها بازرگان‌ها افغانستانی‌های برای واردات و صادارت اموال خود از بندر کراچی مشکلات زیادی را متقبل می‌شدند و هرازگاهی حکومت پاکستان کالاهای این بازرگان‌ها را متوقف می‌کرد و گاهی هم مالیات را بلند می‌برد که همواره به ضرر بازرگان‌ها افغانستانی تمام می‌شد ، اما با افتتاح بند چابهار این مشکلات بازرگان‌های کشور رفع خواهد شد.

دیروز شنبه (۲۰) عقرب بالاخره نخستین کاروان کالاهای هندی از راه بندر چابهار به مرز میلک نیمروز رسید و برای نخستین بار راه بدیل برای کالاهای تجارتی و ترانزیتی کشور باز شد.

در این مراسم سفیران هند، ایران و دو وزیر از کابینه افغانستان حضور داشتند، نمایندگان هر سه کشور بندر چابهار را فصل تازۀ روابط بازرگانی و ترانزیتی بین سه کشور خواندند و به مرز میلک رفتند و از کاروان‌ها که به این بندر رسید استقبال کردند.

وزارت ترانسپورت کشور می‌گوید که هزینۀ انتقال کالاها از این راه، نسبت به بندر واگه و کراچی پاکستان به مراتب کمتر است و بازرگانان می‌توانند کالاهای ترانزیتی شان را مصون‌تر و در مدت کوتاه به هند انتقال دهند.

محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل، در مراسم تعهد کرده است که کشورش راه آهن و راه جاده‌ای بندر چابهار-مرز میلک نیمروز را نوسازی خواهد کرد.

آقای بهرامی هم‌چنان گفته است که با هند نیز پروژه‌های بزرگ در بخش بازسازی بندر چابهار روی دست گرفته خواهد شد.

هم‌چنان من پریت ووهرا، سفیر هند در کابل نیز گفته است که بندر چابهار بر افزایش میزان صادرات و واردات و در کل روابط بازرگانی سه کشور موثر خواهد بود.

او گفته است: “ما مطمین استیم که محدودیت در باره‌ی ارتباطات به ویژه صادرات و واردات وجود نخواهد داشت و این راه به سود منطقه تمام خواهد شد. به یقین؛ چابهار زمینه‌های اشتغال و رشد اقتصادی را به باشند‌های نیمروز فراهم می‌کند و وضعیت بازرگانی منطقه تغییر خواهد کرد.”

موافقنامه بندر چابهار یک و نیم سال پیش میان سران افغانستان، ایران و هند امضا شد و حالا بخش نخست این بندر که ظرفیت هشتاد تا صد تن را در یک زمان دارد؛ بهره برداری شد.

مردم نیمروز نیز از این کاروان به شیوه محلی، با رقص و پایکوبی بلوچی از باز شدن این بندر اظهار خرسندی کردند.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *