مهاجرین بازگشته به ننگرهار، کار می‌خواهند

در این اواخر شمار زیادی از مهاجرین افغانستان از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان به وطن برگشته و بخش عمده‌ای از آنها نیز در ولایت ننگرهار جابجا شده‌اند.

این مهاجرین در حال حاضر با مشکلات زیادی روبرو هستند و نبود سرپناه، بی‌کاری، مشکلات صحی و معارف از جمله این مشکلاتی است که زنده‌گی را برای مهاجرین سخت کرده است.

به گفته آنها، در کشورهای همسایه زمینه کار و بار برای‌شان مساعد بود؛ اما در سال‌های اخیر از آزار و اذیت  پولیس پاکستان به تنگ آمده و مجبور شدند به کشور برگشته‌اند و حالا از دولت خواهان فراهم کردن شرایط کار هستند.

روح‌الله که فامیل ۸ نفری دارد و از چند ماه به این‌سو از پاکستان به کشور برگشته است به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«اینجا ما مشکلات زیاد داریم، زمینه کار و بار نیست، در خانه کرایی زنده‌گی می‌کنیم و به خاطر سرپناه هیچ چیزی ندارم.»

به گفته وی، در ابتدا زمانی که وارد کشور شده است، در انتظار کمک‌های دولتی بوده؛ اما تا هنوز هیچ کمکی در اختیار آنها قرار نگرفته است.

روح‌الله افزود که حکومت از مهاجرین تقاضا می‌کند تا به کشور برگردند؛ اما «اگر حکومت به حل مشکلات مهاجرین توجه نداشته باشد و بیکار باشند، در نا امنی کشور تاثیرگذار خواهد بود.»

تنها روح‌الله نیست که بعد از بازگشت به کشور با مشکلات عمده‌ای روبرو شده است، بلکه تعداد زیادی خانواده‌های برگشت کننده از این مشکلات رنج می‌برند.

محمدخان که چهار ماه پیش همراه خانوده خود به کشور عودت کرده و در ولسوالی سرخرود در یک خانه ویران زنده‌گی می‌کند به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«چهار ماه می‌شود که فورمه مهاجری را به ریاست می‌برم؛ اما هیچ‌چیز به دست نیاوردم؛ مه مشکلات زیاد دارم و توانایی ندارم که در خانه کرایی زنده‌گی کنم، تقاضا می‌کنم که دولت برای مه یک نمره زمین توزیع کند.»

با این حال، آگاهان امور می‌گویند که اگر برای مهاجرین برگشته به کشور سهولت‌های زنده‌گی و زمینه کار فراهم نشود، برای امنیت کشور یک چالش بزرگ است و اگر برای جوانان برگشت‌کرده زمینه کارهای سالم فراهم نشود، به مواد مخدر، قتل، دزدی و پیوستن روی آورده و یا هم به صفوف مخالفان دولت می‌پیوندند.

غلام حیدر فقیرزی رئیس امور مهاجرین ولایت ننگرهار با تائید مشکلات مهاجرین بازگشت‌کرده؛ می‌گوید که در سال جاری به دلیل بازگشت بی‌شمار مهاجرین؛ مشکلات زیادی را به وجود آورد.

وی به خبر گزاری خاورمیانه گفت :«در سال ۱۳۹۶ از مرز تورخم بیش از شش‌صد هزار مهاجر به کشور برگشته که از این جمله ۷۵ درصدشان در ولایت ننگرهار جابجا شده است.»

فقیرزی افزود که تا حال دو شهرک رسمی چمتله و شیخ مصری برای مهاجرین در ننگرهار توزیع شده و برای مهاجرین تازه برگشت‌کرده هم در ولسوالی بهسود یک شهرک بنام خانگی در سه و نیم هزار جریب زمین منظور شده که کارهای مقدماتی آن نیز جریان دارد.

رئیس امور مهاجرین ننگرهار اظهار داشت که به همکاری موسسات مختلف، کمک‌هایی از جمله مواد غذایی و غیر غذایی، پول نقد، پروگرام شلتر و ایجاد زمینه اشتغال صورت گرفته است.

گفتنی است که بعد از برنامه‌های کشورهای اروپایی در مورد سیاست‌های سخت‌گیرانه برای مهاجرین و از سوی دیگر برنامه‌های کشورهای همسایه برای برگشت مهاجرین، باعث شده است تا شمار زیادی از مهاجرین در کشورهای دیگر به کشور برگردند.

عبدالقیوم ریحان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *