مردان مخالف اصلی ورزش زنان در هرات

زنان ورزش‌کار در ولایت هرات در غرب کشور از محدویت‌های زیاد و دید منفی مردان در این ولایت نگران هستند و از آن شکایت دارند که زنان را از ورزش و سایر کسب و کار باز می‌دارد و مشکل ایجاد می‌نماید.

به گفته این  بانوان زاویه دید مردان نسبت به فعالیت‌های ورزشی زنان طوری نشان می‌دهد که ورزش مختص به مردان است و زنان حق ندارد و همواره با ورزش زنان مخالفت کرده است.

از دیدگاه زنان ورزش‎کار ولایت هرات دید تحقیر آمیز مردان نسبت به زنان ورزش زنان مهم‎ترین چالش است که زنان را رنج می‌دهد.

این در حالی است که برخی از زنان ورزش‌کار از محدویت‌های خانوادگی شکایت دارند که باعث ایجاد مشکلات زیاد در حرفه‌ای آنان شده است.

هاجره نیایش یک تن از ورزشکاران زن به خبرگزاری خاورمیانه چنین گفت ” دید منفی مردان نسبت به ورزش زنان باعث شده است که ما تمرینات علنی و بیرونی نداشته باشیم و با لباس‎های ورزش در جامعه و شهر گشت و گذار کرده نتوانیم”

بهشته شخصی که بخاطر سلامتی وجودش هر روز صبح ورزش می‌کند از سخنان تحقیر آمیز و توهین آمیز مردم به تنگ آمده و تصمیم دارد که دوباره ورزش نکند و یا به مناطق دور که از دید مردم مخفی باشد ورزش خواهم کرد.

اما زهرا که سخت علاقه‌مند به ورزش است از مخالفت‎ها و محدویت‌های خانواده‎اش نگران است که نگاه منفی و بدی نسبت به ورزش زنان دارد و کارهای خانه را برای زنان مناسب  و ورزش را نا مناسب می‎داند.

در همین حال شماری از مردان که با ورزش زنان مخالفت دارند و بنابر دلایلی محیط بیرون را برای زنان ورزش‌کار مناسب نمی‌بینند.

فرامرز فیضی یک تن از شهروندان ولایت هرات، ورزش را برای صحت و سلامتی انسان خوب دانسته و اما وی  بنابر فضا و سنت حاکم در جامعه باید زنان  به ورزش رو نیاورند و به همین اساس مردان مخالف ورزش زنان است.

برخی از این مردان می‎گویند که ورزش زنان باید در یک چارچوب اسلامی و مطابق با شریعت اسلام صورت گیرد و پوشیدن لباس‎های ورزشی برای خانم‎ها درست نیست چون باعث جلب توجه می‌شود.

اما عالمان دین می‌گویند که اسلام با ورزش زنان مخالفت ندارد و بیان می‌کنند که اسلام با ورزش مخالفت ندارد و نگاه کلی به ورزش داشته و هرگز میان زن و مرد به صورت واضح تفاوت قایل نشده است و روی زندگی سالم تأکید روایت زیادی نقل شده است.

این مشکلات در حالی بیان می‌شود که  زنان ورزش‎کار در عرصه‎های مختلف، افتخارات زیادی را کسب نموده و دیگر نمی‎توان سهم زنان را در این عرصه نادیده گرفت و باید برابر به مردان به آن‎ها سهم داده شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *