مخالفت آمریکا با بررسی جنایات جنگی‌اش در افغانستان از سوی دادگاه لاهه

در پی تلاش های دادستان کل داده بین‌المللی لاهه برای بررسی جنایات جنگی نظامیان آمریکا در افغانستان، آمریکا با نشر بیاینه ای مخالفت خود را با دخالت دادگاه جهانی برای بررسی جنایات جنگی اش در افغانستان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دو روز پیش «فاتو بنسودا» دادستان کل دادگاه بین‌المللی لاهه اعلام کرده بود که تلاش دارد تا درباره جنایات جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان تحقیق کند، اما آمریکا مدعی است که تحقیقات دادگاه لاهه از نظامیان آمریکایی غیر منصفانه خواهد بود.

دادستان کل دادگاه بین‌المللی لاهه می گوید: شواهد نشان میدهد نظامیان آمریکایی و مخالفان مسلح در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده اند.

بنسودا از هیئت قضایی این دادگاه خواسته بود تا مجوز آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی صورت گرفته در افغانستان را صادر کند تا به جنایات جنگی احتمالی در این کشور رسیدگی شود.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این موضوع با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که آغاز تحقیقات دادگاه لاهه در افغانستان به برقراری ثبات و امنیت در این کشور کمکی نمی‌کند.

وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه تحقیقات دادگاه لاهه در افغانستان به برقراری ثبات و امنیت این کشور کمک نمیکند افزود: تحقیقات دادگاه لاهه از نظامیان آمریکایی غیرمنصفانه خواهد بود و آمریکا با مداخله دادگاه بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به جنایات جنگی احتمالی در افغانستان مخالف است.

مایک اندروز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در واکنش به مداخله دادگاه بین‌المللی در جنگ افغانستان اعلام کرد که به تحقیقات دادگاه لاهه درباره نظامیان آمریکا نیازی نیست.

درحالی که مایک اندروز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مداخله دادگاه بین‌المللی را در افغانستان ضروری نمیداند، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از آغاز تحقیقات احتمالی دادگاه بین‌المللی لاهه در رسیدگی به جنایات جنگی در کشور استقبال کرده است.

به باور کمیسیون حقوق بشر افغانستان مداخله دادگاه لاهه در جنگ افغانستان می‌تواند به “فرهنگ معافیت” در این کشور پایان بدهد.

گفتنی است که نظامیان آمریکایی در افغانستان بر اساس پیمان امنیتی از مصونیت قضایی برخوردارند و به نهادهای قضایی در این کشور پاسخگو نیستند.

آمریکایی ها از سال های متمادی به این اینسو دست به کشتار غیرنظامیان افغان میزنند و فقظ با گفتن اینکه “اشتباه شد” اکتفا میکنند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *