قرایی فاریاب چرا سقوط کرد؟

B0EAAA40-C7D0-4E3B-9880-52E04C02B424_w987_r1_sمنطقه قرایی که یک نقطه مهم و استراتیژیک در ولایت فاریاب به شمار می رود شب جمعه بدون کدام درگیری با همه امکانات نظامی به طالبان مسلح واگذار گردید.

این نقطه مهم و استراتیژیک سال گذشته نیز بدست طالبان مسلح سقوط کرده بود که پس از عملیات نظامیان افغان به رهبری جنرال دوستم از وجود طالبان پاکسازی و تحت حاکمیت دولت قرار گرفت و مسؤلیت آن از سوی معاون اول کشور به خیرالله قرایی و امین بیک با تجهیزات و امکانات کافی واگذار گردید.

«قرایی» با نقاط حاکم و استراتیژیک دیگر مانند: سرحوض و ساحه سبز شهر میمنه، تنگی بوره غن ولسوالی قیصار و ولسوالی کوهستانات هم مرز است و از لحاظ جغرافیایی برای طالبان مسلح بخاطر تهدید و سقوط بخش های از ولایات سرپل، فاریاب و جوزجان و سمنگان مهم و ارزنده تلقی می شود.

این منطقه زمانی به دست طالبان مسلح افتاد که در نزدیکی های آن جنرال فاروق و علی بای دو تن از فرماندهان احزاب جمعیت و جنبش در قریه های خدایمت و سغاتک با هم درگیری مسلحانه داشتند که قریه های همدیگر را با استفاده از سلاح های سبک و سنگین گلوله باری می کردند.

اعضای شورای ولایتی فاریاب دلیل سقوط منطقه قرایی را کمبود نیروهای نظامی در مقابل هجوم طالبان مسلح عنوان می کنند، به گفته این وکلا در حدود ۱۰ روز قبل فرمانده پولیس فاریاب همراه نظامیان بسیاری ذریعه چرخبال ها عازم «قرایی» گردید، اما بدون راه اندازی عملیات تصفیوی منطقه را ترک گفتند.

این وکلا می گویند بیرون شدن فرمانده پولیس فاریاب با سربازان پولیس مؤظف در منطقه روحیهء جنگی سربازان مربوط به خیزش های مردمی را تضعیف ساخت.

از سوی هم گفته می شود عدم تجهیز سربازان خیزش های مردمی باعث شده است که آنان نتوانند در مقابل طالبان مسلح ایستاده گی کنند و بدون درگیری ساحه را به طالبان مسلح واگذار شوند.
حاجی محمد هاشم نماینده مردم فاریاب در ولسی جرگه در قسمت روشن شدن دلیل واگذاری قرایی به طالبان خواهان یک هیات از سوی سکتور های امنیتی است.

این عضوی ولسی جرگه می گوید تماس های که با سربازان در منطقه داشته است دلیل واگذاری این منطقه عدم تجهیز سربازان خیزش مردمی گفته شده است.

” کسانیکه در منطقه حضور داشتند نگرانی داشتند که از قبل برای شان تجهیزات نظامی فراهم نشده است و مجبور شدند که منطقه را تخلیه کنند”.

در همین حال سید آقا اندرابی فرمانده پولیس فاریاب می گوید که ده روز پیش چرخبال های نظامی را برای نجات امین بیک از فرماندهان مستقر در قرایی اعزام کرده بود که نظامیان توانستند امین بیک و افرادش را از محاصره طالبان نجات دهد.

آقای اندرابی می گوید آنان هیچگونه تصمیمی برای راه اندازی عملیات در منطقه نداشتند. بگفته او سربازان خیزش های مردمی امکانات نظامی کافی در دسترس داشتند.

فرمانده پولیس فاریاب دلیل سقوط قرایی را اختلافات موجود میان امین بیک و خیرالله قرایی از فرماندهان محلی این منطقه می داند.

شمال در اوج نا آرامی

بخش های از ولایت های شمالی تحت تهدید طالبان مسلح قرار دارد، تا حدی که طالبان کنترول ولسوالی کوهستانات سرپل، بخش های از ولایت سمنگان، ولسوالی ها و بخشی از شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان و نقطه مهم و استراتیژیک قرایی را در فاریاب به دست دارند.

درین اواخر فعالیت طالبان مسلح درین ولایات اوج گرفته است و نظامیان افغان در چندین نقطه با این گروه درگیر نبرد اند.

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریس جمهور از مدتی بدینسو در ولایت جوزجان به سر می برد و رهبری عملیات سرکوب طالبان مسلح را در جوزجان که چند روز پیش راه اندازی شد به عهده داشت.

معاون اول کشور در پی این عملیات به طالبان هشدار داده بود که “آنان را نابود می سازد”، اما در مقابل یک نقطه مهم و استراتیژیک دیگر(قرایی) به دست طالبان مسلح قرار گرفت.

برعلاوه آن در حدود ۸ ماه میشود ولسوالی کوهستانات سرپل در اختیار طالبان مسلح قرار دارد و طالبان درین منطقه بستر امنی برای خود ساخته اند و به تعلیمات نظامی شان می پردازند.

موجودیت عطامحمد نور سرپرست ولایت بلخ و جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریس جمهور دوتن از چهره های با نفوذ در شمال امید وار کننده در سرکوب مخالفان مسلح دولت به شمار می رود. اما دیده میشود که طالبان با گذشت هر روز در شمال از قوت بیشتر برخوردار می شوند.

Author

About Author