فعالیت اصلی اعراب در ولایت فراه شکار نیست، غافلگیر کردن ایران است

مردم ولایت فراه از حضور چشمگیر و گستردۀ عرب‌ها که ظاهراً به شکار حیوانات و پرندگان مصروف هستند نگران هستند که آنان در این منطقه دست به فعالیت‎های فراتر از شکار می‌زنند و از فراه مانند میدان نبرد در مقابل جمهوری اسلامی ایران استفاده می‎نمایند.

این شهروندان از دولت افغانستان می‌خواهند که در مقابل کارهای نفوذی این شکارچیان ایستاده و نگذارد که فراه به میدان جنگ نیابتی میان ایران و عرب‌ها مبدل شود.

یک تن از این شهروندان که نخواست اسمش فاش شود به خبرگزاری خاورمیانه چنین گفت “شکار حیوانات و پرندگان یک بهانه است، اما این عرب‎ها اهداف  کلان و دیگری دنبال می‎نماید تا بتواند که در مقابل جمهوری اسلامی ایران مقابله نماید و در غیر آن شکار پرندگان آنقدر ارزش ندارد که بتواند مصارف روزمره آن‎ها را تإمین نماید”.

جمیله امینی رئیس شورای ولایتی ولایت فراه نیز در این مورد گفت که این عرب‌ها بر علاوه شکار حیوانات و پرندگان، به ساختن مساجد، مدارس دینی، باغ‌وحش و کارهای دیگری فعالیت دارند.

اما معاون مقام ولایت فراه می‎گوید “عرب‌ها پلان‌های بزرگ اقتصادی روی دست دارد و با مردم به‌صورت نقدی و غیر نقدی کمک می‌نماید”.

به گفته معاون مقام ولایت فراه تا حالا شکار این عرب‌ها دیده نشده است او هم‌چنان بیان کرد که آیا این پرندگان طلا است که این‎ها اینقدر مصارف را سالانه متقبل می‌شوند؟

اما کارشناسان ولایت فراه حضور تعداد زیادی عرب‌ها را نگران‌کننده دانسته و در پاسخ به آن پرسش می‎گویند که شکار حیوانات یک بهانه است که حضور آن‌ها را مشروعیت بخشیده است و آنان در پشت پرده کارهای هدفمند و کلانی دیگری را انجام می‌دهند.

عبدالوهاب صدیقی کارشناس در امور ولایت فراه در این مورد می‌گوید “شکار حیوانات و پرندگان عرب‎ها مانند یک روپوشی است بخاطر کارهای جدی استخباراتی آنان در ولایت فراه که مرز طولانی با جمهوری اسلامی ایران دارد که از رقبای استراتژیک کشورهای عربی به‌شمار می‌رود.

به گفته آقای صدیقی عرب‌ها در افغانستان و به ویژه در فراه دو موضوع عمده را پیگیری می‌نماید، در نخست آنان کوشش می‌نمایند که حضور استخباراتی و نظامی‌ ایران را در این ولایت کنترول نمایند و به یک نحوی دست بالاتری نسبت به ایران داشته باشند که عرب‌ها این امر را به همکاری پاکستانی‌ها و گروه طالبان مربوط به ملاهبت‎الله،  به روش‎های مختلف انجام می‌دهند.

اما موضوع دوم افراطیت دینی است که در افغانستان و برخی ولایات آن از جمله ولایت فراه، زمینه خوبی برای رشد و گسترش افراطیت وجود دارد که عرب‌ها به بهانه‎های مختلف و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت می‌خواهند با گسترش و ترویج اندیشه‌های وهابی‌گری و ضد شیعی، مردم این ولایت را در مقابل ایران قرار بدهند و از این طریق به ولایت زابل و زاهدان ایران غلبه نمایند.

به گفته وی این خیلی احمقانه و کودکانه است اگر بگوییم که عرب‌ها بخاطر شکار چند تا حیوان و پرنده که حتی نام و جنس این حیوانات معلوم نیست، سرمایه‎گذاری میلیونی می‌نمایند.

به گفته وی عرب‌ها برای نفوذ بیشتر از دو جناح؛ یکی استخباراتی و جنگی وارد عمل می‌شوند که در فراه به صورت عملی طالبان طرفدار عرب‎ها و پاکستانی‌ها بر ضد دولت می‎جنگند و فعالیت دارند و جناح دیگر از طریق مذهبی و فرهنگی وارد می‌شوند تا بتوانند از طریق سرمایه‎گذاری‌های هنگفت بین مردم هم جا بگیرند و در دراز مدت بتوانند ایرانیان را غافل‎گیر نمایند.

به گفته وی عرب‌ها به نحوی رضایت دولت افغانستان را کسب کرده و دولت هم به باج‎گرفتن از هر دو جناح اکتفا کرده است، شاید دولت در مقابل عرب‌ها، پاکستانی‎ها  و ایرانی‎ها ضعیف و ناتوان باشد که تا حالا به صورت عملی نتوانسته است از نفوذ عرب‌ها و سایر جناح‎ها جلوگیری نماید.

این در حالی است که در ولایت فراه گروه‎های مسلح طرفدار کشورهای مختلف فعالیت دارند و فعالیت چشمگیری آنان در سال جاری این ولایت را تا به مرز سقوط پیش بردند.

روح الله علیزاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *