فزت و رب الکعبه، طنین آوای «الهی العفو» در افغانستان

023اینجا از ضربت جهل و نادانی، امید به غارت رفته است، هر دستی ز دامانش پاره ای دارد، فجر تا سینه آفاق شکافت و چشم بیدار شیفتگان علی (ع) تا صبح نخفت.

او معجزه انسان است، تولدش در کعبه، شهادتش در محراب و شب نزول قرآن .

۱۳۹۷ سال از شهادتش می گذرد و انسان امروزی از جهل هم نوعش در به شهادت رساندن مردی به قامت همه تاریخ از بارگاه حضرت حق بخشش می طلبد.

سال ۴۰ هجری است، خوارج این مدعیان جاهل دین در توطئه ای کینه توزانه راس اسلام را نشانه می گیرند و نوزدهم ماه مبارک رمضان شمشیر زهر آگین را آغشته به خون یکی از نوادر روزگار می کنند.

در محراب، هنگام نماز .

چرا که می دانند عبادتش از جنس دیگری است، مستغرق حق است و جدا از ماسوی.

چنان است هنگام نماز، محراب به فریاد آمد.

احسان علی را بین، به فرزندش امام حسن (ع) فرمود :«نسبت به ابن ملجم مهربان باش، او اسیر تو است، به او رحم و احسان کن . . . ما خاندانی هستیم که روش ما آمیخته با کرم، عفو، مهربانی و شفقت است، سوگند به حقی که بر گردنت دارم، از آنچه می خورید و می آشامید، به او نیز بدهید، دست و پایش را زنجیر نکن، اگر از دنیا رفتم او را با یک ضربت که به من زده قصاص کن، او را مثله نکن (اعضای بدنش را جدا نکن) زیرا رسول خدا (ص) فرمود: از مثله بپرهیزید حتی نسبت به سگ گزنده؛ و اگر زنده ماندم، خودم می دانم با او چه کنم، ما از خاندانی هستیم که نسبت به گنهکار با عفو و گذشت و کرم برخورد می کنیم.»

شهادتش همزمان با شب قدر است، شب نزول قرآن، که او کاتب وحی بود به فرمان رهبر و مقتدایش، رسول خدا (ص).

هم از این رو دوست دارانش در سراسر افغانستان، در منازل، مساجد، تکایا، حسینیه ها و زیارت ها؛ قدر شب قدر را دانسته و در ماتم امام همام؛ عزا گرفته و چشم بیدارشان تا صبح نخفت.

همزمان با شب ۲۱ ماه مبارک رمضان و شهادت جانسوز مولای متقیان حضرت علی (ع)، مرکز فرهنگی و حسینیه خاتم النبیین (ص) شهر کابل، میزبان شمار زیادی از احیاکننده گان قدر بود.

حضور جوانان، دختران و پسران در کنار بزرگانی که سالهای زیادی در شب قدر بیدار مانده و به عبادت، نیایش و سوگواری پرداخته اند، جلوه احیا را باشکوه تر ساخته بود.

فاطمه ۱۲ ساله که سومین سال روزه داری اش را سپری می کند به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«امشب شب نزول قرآن است و در این شب امام اول شیعیان به شهادت رسیده است و به همین خاطر این شب را زنده داری می کنم.»

به گفته وی، در این شب قرآن خواندن ثواب زیادی دارد و باید فرهنگ قرآن خوانی بیشتر از پیش پررنگ شود تا جوانان با این فرهنگ آسمانی آشنا شوند.

از وی در مورد اینکه چه دعایی در این شب انجام داده، پرسیدم؛ او در جواب گفت :«برای ظهور امام زمان (عج) دعا کردم، برای پدر و مادر و همچنین صلح و ثبات کشور عزیزم افغانستان.»

شب قدر، شب نزول قرآن کریم است، به همین منظور قرآن خوانی در این شب رنگ و بوی دیگری دارد، در هرگوشه از تکایا، مساجد، منازل و زیارت ها، شب زنده داران به قرآن خوانی مصروف هستند.

اما در عین حال، آوای زیبا و دلنشین «الهی العفو» طنین دلکشی است که شب زنده داران برای آمرزش گناهانشان به صورت دسته جمعی فریاد می زنند.

امیرحسین ۲۵ ساله به خاورمیانه گفت :«برای اینکه پیش خداوند (ج) عذر کرده و طلب مغفرت داشته باشیم، شب زنده داران نوای «الهی العفو» را تکرار می کنند.»

وی از شب زنده داران خواست تا فرهنگ قرآن خوانی را پررنگ تر و پررونق تر کنند و از این فرهنگ جدا نباشند.

رویدادهای شب قدر

نزول یک باره قرآن، تقدیر زندگی یک ساله آینده انسان ‌ها، ضربت خوردن امام اول شیعیان علی بن ابی طالب (ع) در روز ۱۹ و شهادت وی در روز ۲۱ ماه رمضان از جمله رویدادهای مهم شب قدر است.

به همین منظور روزه داران و مسلمانان از این شب با احیا و مراسم سوگواری و دعا و نیایش، استقبال می کنند و طلب آمرزش دارند.

به راستی که ما آن را در شب قدر فرو فرستادیم. و چه تو را به شب قدر آگاه تواند کرد. شب قدر از هزار ماه برتر است. در این شب فرشتگان و روح به اذن پروردگارشان از هر امر فرود می‌آیند. این شب تا صبحگاه «سلام» است. (سوره قدر آیات ۱ تا ۵)

گفتنی است که از این شب در تمام ولایت های کشور به مانند دیگر کشورهای اسلامی به شکل باشکوهی شب زنده داری شد.

شهر نجف و زیارت حضرت امام علی علیه السلام نیز در این شب شاهد حضور چشمگیر دوستداران حضرت بود.

صلح و ثبات در کشورهای اسلامی از دعای های عمده شب زنده داران بود.

Author

About Author