علمای دینی هرات؛ دشمن را در ایجاد تفرقه بین مذاهب ناکام دانستند

خبرگزاری خاورمیانه

جمعی از علما و روحانیون ولایت هرات جهت تحکیم روابط مردمی، مشاوره دهی و آسیب شناسی حوادث اخیر این ولایت، گردهم جمع شده و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این همایش که امروز (۱۸جدی) از سوی مجمع مشورتی هرات برگزار شد، علمای متنفذ شیعه و سنی با همدیگر در مورد حوادث اخیر و حملات اخیر گروه ‎های تروریستی در این ولایت، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

علمای دینی ولایت هرات؛ اهل تشیع و تسنن را برادر دینی، مومن، مسلمان و باهم برابر و یکدل دانسته و حملات اخیر تروریستی به مساجد را کار دشمنان اسلام و مردم افغانستان خواندند.

این علما از عموم  شهروندان هرات خواستند که همه باهم در مقابل این کارهای نفاق افگنانه جاسوسان خارجی و دشمنان اسلام، مبارزه نمایند و اخوت و برادری خویش را حفظ نمایند.

حاجی محمد قاسم فقیری معاون اول مجمع مشورتی هرات، مردم این ولایت را از لحاظ وحدت و همدلی و همچنان امنیت این ولایت را الگو برای افغانستان عنوان کرد و هدف از حملات تروریستی اخیر را ایجاد نفاق و از بین بردن امنیت در این ولایت دانست.

وی‌ همچنان گفت :«گروه های تروریستی و اجیر بیگانگان باید بدانند که پیوند عمیق برادری و همدلی، از گذشته تا اکنون میان شیعیان وسنی ‌ها در این مرز و بوم وجود داشته و با این کارهای بزدلانه، نفاق ایجاد کرده نمی ‌توانند.»

آقای فقیری گفت که ما از مقامات ملکی و نظامی به‌ صورت جدی می‌ خواهیم که عاملان حادثات اخیر را به زودترین فرصت شناسایی کرده و به پنجۀ قانون بسپارد.

در همین حال، سید آغا استاد دارالعلوم ولایت هرات، حملات تروریستی اخیر را، دامن زدن اختلافات مذهبی و قومی خوانده و این عمل را کار دشمنان اسلام دانست.

وی گفت که علمای دین، چنین حملات را به شدت تقبیح کرده و مردم را به وحدت و همدلی دعوت می‌ نمایند.

آقای توکلی یکی دیگر از عالمان متنفذ ولایت هرات، تامین امنیت شهروندان را یکی از وظایف دولت دانسته اظهار داشت :«گرچند دولت افغانستان ضعیف است و با کمبود امکانات مواجه است؛ اما باید گفت که دولت از امکانات دست داشتۀ خویش به صورت درست استفاده نمی کند.»

وی راه و روش گروه ‌های تروریستی را برای حملات گوناگون بسیار ساده دانسته و بیان کرد که دولت بسیار ضعیف عمل می‌ نماید و روش دفاعی، تهاجمی و پیگیری لازم را برای این افراد روی دست ندارند.

این عالم دین هم ‎چنان دولت را به بی‌ قانونی متهم کرده و گفت :«در افغانستان روابط بر ضوابط حاکم است، وقتیکه نیروهای امنیتی فرد مظنون را دستگیر می‌ نمایند؛ آن فرد در همان روزهای نخست بدون تطبیق قانون توسط وزیران و وکلا آزاد می‌ شود و این امر در شیوع خیانت، فساد، ظلم و تفرقه کمک می ‌کند.»

این نشست در حالی برگزار می ‌شود که در این اواخر حملات تروریستی به مساجد در ولایت هرات افزایش یافته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *