عربستان رو به سوی افول!؟

آل سعود سال ۲۰۱۶ را نیز با اعمال غیراخلاقی و غیر حقوق بشری آغاز کرده و در ابتدای این سال که تقریبا اکثر کشورهای دنیا در تعطیلی به سر می برند، اقداماتی به دور از شان انسانی انجام داده است.

در اواخر سال ۲۰۱۵ عربستان آتش بسی در یمن آغاز کرده و این کشور را تا حدی آرام گذاشت؛ هرچند در این سال ۱۵۳ اعدام را انجام داده و شماری از شهروندان یمن به شمول کودکان، زنان و مردان را به کام مرگ کشاند.

اما گویا «سالی که نکوست از بهارش پیداست» برای عربستان و آل سعود در حال رقم خوردن است و واکنش ها برای فروپاشی و افول آن را رقم خواهد زد.

در ابتدای سال روان میلادی (که هنوز چند روز محدود آن گذشته) آل سعود و اقداماتی به دور از تمام مسایل حقوق بشری و آزادی انجام داده است که از آن جمله می توان به اعدام بی رحمانه شیخ نمر باقر النمر، روحانی آزادی خواه و آواز بهار عربی در عربستان و آغاز دوباره جنگ در یمن و لغو آتش بس در این کشور اشاره کرد.

جرم شیخ باقر النمر عدالت خواهی و انصاف بود! او نه شمشیر از غلاف بیرون کشید و نه دست به سلاح برد تا خاندان آل سعود بر صلیب دارش زند!

2014101802

او برای داد خواهی و سلامت زندگی همنوعان اش به وعظ و خطابه پرداخت و مردم را برای انصاف فراخواند؛ اما چرا آل سعود دستِ خیانت از آستین بر جان بی دفاع این آزاده زد و “به کدامین گناه به شهادت رساندش؟”

قساوت تمام خاندان جهل و ظلم است که در راه سیطره و تدوام حیات ننگین شان هموطنان خود را بجرم عقاید شان دار می زند.

این اعمال به ویژه اعدام شماری از آزادی خواهان در عربستان که تنها گناه آنها آزادی خواهی و حق طلبی از آل سعود بود، واکنشهای بیشماری را به دنبال داشت.

حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) در کابل، اعدام عالم برجسته شیخ باقر النمر توسط حکومت سعودی را محکوم کرد.

در اعلامیه این حوزه علمیه آمده است که این روحانی برجسته با سلاح زبان، مشی اصلاح‌ گرایانه و جدال احسن از محرومیت ‌های تحمیل‌ شده از جانب نظام حاکم بر مردم عربستان انتقاد می ‌کرد، و به همین دلیل اعدام شد، به شهادت نهادهای حقوق بشری، او در محاکمه ‌ای حکم اعدام گرفت که خود حضور نداشت و اجازه دفاع نیز به وی داده نشد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نشر بیانیه ای اعلام کرد که اعدام «شیخ نمر باقر النمر»، نگرانی های جدی درباره آزادی بیان و احترام به حقوق سیاسی و شهروندی ایجاد کرده است.

اتحادیه اروپا از اعدام شیخ نمر توسط عربستان انتقاد کرد.

بانو موگرینی ابراز نگرانی کرده که این اقدام باعث شعله ور شدن بالقوه تنش های فرقه ای شود که پیشتر ویرانی های زیادی را در منطقه به همراه داشته است.

در این بیانیه، اتحادیه اروپا ضمن مخالفت شدید با اعدام تحت هر شرایط و به خصوص در موارد اعدام های گروهی، مقامات سعودی را به پیشبرد آشتی میان جوامع مختلف در این کشور فرا خوانده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز با انتقاد از اعدام شیخ نمر، تأکید کرد که فرآیند بررسی اتهامات وی، غیرعادلانه بوده است.

این سازمان گفته است که فارغ از هر جرم ادعایی، اعدام دسته ‌جمعی زندانیان، تنها وضعیت حقوق بشری عربستان را که پیش از این هم وخیم بود، لکه‌ دارتر می ‌کند.

دیده بان حقوق بشر، تنها راه عربستان را ثبات در ولایت ‌های شرقی، پایان دادن به تبعیض سیستماتیک علیه شهروندان شیعی دانست، نه اعدام.

حزب ‌الله لبنان هم با نشر بیانیه ‌ای، اعدام آیت‌الله النمر را محکوم کرده و تأکید کرده است که شیخ نمر خواهان حق خون ‌های ریخته شده مردم مظلوم بود و برای همین هم حاکمان سعودی اعدامش کردند.

مفتی اعظم سوریه هم با محکوم کردن اعدام شیخ نمر، این اقدام عربستان را یک جنایت توصیف کرده است.

احمد جبرئیل فرمانده کل «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» هم در واکنش به اعدام آیت الله النمر رهبر شیعیان عربستان توسط آل‌ سعود، اعلام کرد این اقدام حاکی از آن است که ریاض بر دامن زدن به آتش‌ افروزی فرقه‌ ای اصرار دارد.

روزنامه گاردین انگلیس، در گزارشی با عنوان «شیخ نمر؛‌ روحانی شیعه که خاری در چشم رژیم سعودی بود»، نوشت که نمر به صورت واضح حامی اعتراضات و تظاهرات ‌های دموکراسی‌ خواهانه بود.

در عین حال، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دولت قانون» عراق در واکنش به اعدام شیخ نمر گفت که این اقدام، فروپاشی رژیم سعودی را به دنبال خواهد داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در پیامی به مناسبت شهادت شیخ نمر آورده است که بدون شک رفتار خصمانه رژیم سعودی در اعدام شیخ نمر موجب جریحه دار شدن عواطف مسلمانان سراسرجهان خواهد شد و حکام سعودی باید بدانند با این اقدام گردابی هولناک برای خویش به وجود آورده اند.

فعالیتهای شیخ نمر برای به دست آوردن حقوق شهروندی برابر، نظامی اجتماعی و سیاسی شامل همه گروههای مذهبی و اجتماعی عربستان بود.

رعایت حقوق بشر و زنان، دادن حقوق اقلیتهای مذهبی و آزادی زندانیان سیاسی در عربستان از دیگر خواست های شیخ نمر بوده است.

شیخ نمر در عربستان سعودی یک فرد تنها نیست؛ بلکه او سخنگوی یک جریان مخالف رژیم آل سعود است که در دهه اخیر تلاشهای فراوانی را برای بدست آوردن حقوق خود انجام داده است.

شیخ نمر و طرفداران وی همواره بر مخالف مدنی و فعالیتهای سیاسی تکیه داشته اند و هیچگاه در مبارزات مدنی خود به خشونت متوسل نشده اند.

از سویی هم گفته می شود که با آغاز جنگ عربستان در یمن که بیشتر بالای مواضع غیرنظامیان است، دولت ریاض دسترسی به انترنت برای شهروندان عربستان را محدود کرده و برخلاف آزادی بیان اعلام کرده است که هرکس در مورد جنگ یمن مطالب خلاف سیاست دولت نشر کند با مجازات جدی روبرو می شود.

این در حالی است که پیش از این نیز آل سعود که در خوشگذرانی شهره هستند به زنان عربستان اجازه حضور در اجتماع را نداده و در عین حال، خودشان به انواع و اقسام خوشگذرانی مصروف هستند که خود نوعی محدودیت برای حقوق زنان است.

به همین منظور، همگان معتقدند که رژیم آل سعود در حال فروپاشی و افول است و اقدامات اخیر این خاندان نیز این مثل را زنده می کند که «مورچه که بال کشید، مرگش نزدیک است.»

Author

About Author