عربستان، از جنگ یمن تا به شهادت رساندن شیخ نمر

sheikh-namar.jpgیشبشعربستان که از آن به عنوان مهد اسلام یاد می شود، در سال های اخیر اقدام های علنی و غیر حقوق بشری را پیش گرفته و حوادث گوناگونی را نیز رقم زده است.

این کشور در سال های اخیر به صورت علنی در جنگ یمن اشتراک کرده و بدون توجه به کودکان و زنان، بخش هایی از این کشور را بمباران کرده و نیروی نظامی نیز به یمن فرستاده است تا باشد آتش جنگ در این کشور شعله ور تر شود.

در کنار آن، عربستان در حج امسال نیز مدیریت ضعیف و بدون برنامه ریزی خود را در دو حادثه منا و جرثقیل ثابت کرد و نیاز به اتحادیه و یا هئیتی برای مدیریت این برنامه عظیم اسلامی را علنی ساخت.

این کشور نشان داد که انجام فریضه حج بالاتر از مدیریت آن است و حمایت از جنگ در کشورهای ضعیف نیز میراثی از غرب و حامیان غربی ریاض است که به صورت واضح این رویداد در حضور عربستان در یمن دیده می شود.

در کنار این موضوعات و نقض حقوق بشر در چندین کشور که عربستان از جنگ در آنها به شکل مستقیم یا غیرمستقیم حمایت می کند، ریاض در انجام اعدام فعالان در این کشور نیز دست بالا داشته و میزان آن نسبت به سالهای دیگر افزایش یافته است.

ریاض در ابتدای سال میلادی جدید (۲۰۱۶) نیز با اعدام شماری از مخالفان حکومتش نشان داد که این سال هم تغییری در رویکردش وارد نشده و چه بسا این تغییر به سمت منفی پیش برود.

در دومین روز از سال میلادی، خبر اعدام ۴۷ تن به شمول شیخ نمر باقر نمر، معروف به شیخ نمر، توجه ها را به عربستان معطوف ساخت.

نمر باقر النمر در سال ۱۹۵۹ در شهر عوامیه عربستان به دنیا آمد و یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی بود که در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در روز چهارشنبه ۱۵ اکتوبر ۲۰۱۴ دادگاه جنایی عربستان سعودی وی را به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم شد.

روز یکشنبه ۲۵ اکتوبر ۲۰۱۵، دادگاه عالی عربستان و محمد بن نایف ولیعهد عربستان حکم اعدام سریع و بدون هشدار قبلی شیخ نمر را صادر کردند.

شیخ نمر در سخنرانی خود در فبروری سال ۲۰۰۹ در انتقاد از دولت عربستان گفت که چرا به معترضان حمله می شود.

وی نخستین بار در ماه می ۲۰۰۶ میلادی بازداشت شد و بازداشت دومش، در ۲۳ اگست ۲۰۰۸ میلادی رخ داد؛ در ۱۱ جولای ۲۰۱۳ در اثر حملهٔ مسلحانهٔ نیروهای امنیتی و جراحت شدید دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد و در نوامبر ۲۰۱۴، حکم اعدامش از جانب دادگاه ویژهٔ جزایی عربستان سعودی اعلام شد.

سرانجام در تاریخ دوم جنوری ۲۰۱۶، وزارت داخله عربستان با صدور بیانیه‌ ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد.

بر اساس این بیانیه، حکم اعدام شیخ نمر به همراه ۴۶ تن دیگر که اغلب آنها آزادی خواه بودند و تاکید بر دموکراسی داشتند در ۱۲ منطقه در عربستان اجرا شده است.

این ها نمونه هایی از اعمال غیرحقوق بشری عربستان در طول سالهای اخیر بوده است.

هرچند عفو بین الملل خواستار پایان تبعیض عربستان علیه شیعیان و دیگر اقلیت های مذهبی در این کشور شده بود؛ اما اولین نقض حقوق بشری در دومین روز سال جدید میلادی صورت گرفت.

در کنار این موضوعات چند حمله تروریستی در مساجد اهل تشیع در عربستان نیز صورت گرفته است که نشان از پررنگ شدن تبعیض در این کشور است که نباید دیگر مهد اسلام به آن گفته شد؛ چون اسلام عاری از هرگونه خشونت و تبعیض است.

نقض حقوق بشر در مورد عربستان تنها در مواردی که در این کشور رخ داده و یا عامل اصلی جنگ در کشورهایی نظیر یمن است، نمی شود؛ بلکه این کشور بارها و به صورت علنی از گروه های افراطی در کشورهایی مانند سوریه، افغانستان، عراق و فلسطین حمایت کرده است.

حمایت این کشور از این گروه ها بیشتر به دلیل پول مفت نفت از چاه های بی شمار در این کشور، مالی بوده است و این کمک های مالی نیز عامل اصلی کشتار و خونریزی مردم مسلمان در این کشورها بوده است.

اگر پول مفت در این کشور نباشد و یا اینکه کشورهای غربی حامی اعمال ریاض در نقاط مختلف از جمله جنگ علنی یمن نباشند، این کشور به تنهایی توانایی حمایت از گروه های افراطی را نخواهد داشت.

نکته جالب دیگر این است که هرگونه اعدام در دیگر کشورهای اسلامی با واکنش جدی کشورهای غربی روبرو می شود؛ اما تا حال هیچکدام از کشورهای غربی حاضر نشده اند از اقدام کشوری که بخش عظیم نفت آنها را تمویل می کند، واکنشی نشان دهند.

به هر حال عربستان اگر می خواهد بازهم کشوری باشد که در مقابل کشورهای اسلامی قرار نگیرد و با عهده دار شدن از لقب مهد اسلام، شیوه های اسلامی را پیش بگیرد، بهتر است در سیاست های خود در برابر کشورهای اسلامی و اقوام حاضر در کشورش تجدید نظر کند؛ چون در غیر آن با جبهه کشورهای اسلامی روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر باید منتظر واکنش نهادهای دفاع از حقوق بشر و کشورهای غربی در مورد اقدام جدید اعدام شدنها در عربستان بود و مشاهده کرد که نفت برای کشورهای غربی مهمتر است یا حقوق بشر؟

Author

About Author