طالبان پاکستان در بخش های مختلف خاک افغانستان

شماری از اعضای مشرانو جرگه افغانستان از افزایش نا امنی ها در ولایات شان شاکی اند و می گویند که این مشکل با گذشت هر روز بیشتر می شود. این سناتوران ادعا دارند که طالبان پاکستانی در بسیاری از مناطق کشور نفوذ کرده اند و تلاش می کنند تا دامنهء نا امنی ها را بیشتر گسترش بدهند.

هدایت الله رهایی و بلقیس روشن دو تن از این سناتوران:

در ولایت میدان وردگ گروه های مختلف طالبان پاکستانی در ولسوالی ها دایمیراد جابجا شدند. آنان در برابر مردم می جنگند و حتی تشکیلات شان را ساخته اند. وضعیت امنیتی این ولسوالی بسیار خراب است تنها تعمیر ولسوالی در دست نیرو های امنیتی قرار دارد.   وضعیت امنیتی فراه خراب و روز بروز خراب شده می رود چون یک مرز طولانی بیشتر از ۲۰ کیلومتر با ایران داریم. چون یک مرز باز است و والی آن هم ولسوالان و قوماندانان بی کفایت را به سلیقه خود تعین کرده است.

پیش از این مقام های امنیتی افغان هم گفته اند که استخبارات پاکستان در لباس طالب به افغانستان آمده و در مقابل نیروهای امنیتی افغان می جنگند. در این حال سناتوران از ارگان های امنیتی کشور انتقاد کرده گفته اند که این ارگان ها برای مبارزه با طالبان که به حمایت از پاکستان می جنگند، پالیسی روشن ندارد.

در پایان اجلاس روز یکشنبه، فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه گفت که نا امنی ها موجود در کشور عوامل مختلف دارد. به گفتهء وی تا زمانی که تلاش های صلح به نتیجه نرسد، نا امنی در کشور ادامه خواهد داشت.

آقای مسلمیار افزود:  کمسیون دفاعی و ما به گونه متواتر بخاطر تعقیب این موضوع با رییس جمهور یا شورای امنیت به اشکال مختلف با آنان صحبت کرده و یا آنان را به اینجا خواهیم خواست. تاکید ما اینست که مسوولان امنیتی را بیشتر از این متوجه ساخت. البته تا زمانی که پروسه صلح مشخص و واضح نشود، امنیت نمی آید.

مسوولان امنیتی کشور همواره چنین نگرانی را بیجا خوانده و گفته اند، با وجودی که مخالفین مسلح حمایت قوی شبکه های استخباراتی منطقه را با خود دارند، اما در برابر نیرو های افغان هنوز هم ناکام اند.

آنان می گویند که مخالفین توانایی جنگ رو در رو با نیروهای امنیتی افغان را ندارد و به همین دلیل به حملات گروهی و انتحاری متوصل می شوند. این نگرانی ها در حالی مطرح می شوند که قرار است به زودی روند چهارم انتقال مسوولیت های امنیتی از عساکر بین المللی به نیروهای افغان تکمیل گردد.

به گفته مسوولان پروسه انتقال تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی نیروهای امنیتی افغان مسوولیت تامین امنیت تمام کشور را برعهده خواهند گرفت. در این حال برخی از کارشناسان می گویند که نیروهای امنیتی افغان تجهیزات نظامی کافی در اختیار ندارند و ممکن این نیروها به انجام وظایف با مشکل مواجه گردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *