طالبان رابطه ی بهتری با خارجی ها دارند

 

وزارت خارجهء افغانستان می گوید، روابط طالبان با کشورهای جهان بسیار خوب است. اما به گفتهء سخنگوی این وزارت طالبان فقط با افغانها دشمنی داشته و دست به کشتار آنان می زنند. سفر های طالبان به بعضی از کشورهای جهان و روابط آن با این کشور ها نگرانی حکومت افغانستان را به همراه داشته است.

چنانچه وزارت خارجهء افغانستان از نزدیکی روابط کشورهای جهان با گروه طالبان ابراز تاسف می کند. جانان موسی زی سخنگوی این وزارت به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل ابراز امیدواری نمود که طالبان به عوض رفتن به کشورهای دیگر آمادهء گفتگو با حکومت افغانستان گردند.

موسی زی افزود:
متاسفانه مناسبات طالبان با کشور های خارجی بسیار خوب است اما با مردم افغانستان دشمنی دارند. مردم افغانستان را شهید می سازند و علیهء آنان از حملات تروریستی استفاده می کنند. ما امیدواریم روزی برسد که طالبان آمادهء مذاکرات صلح گردند تا باشد که ضرورت رفت و آمد های آنان به کشورهای خارجی چی به منطقه و دور تر نباشد بلکه مستقیماً وارد گفتگو با دولت افغانستان گردند.

اما گروه طالبان این اظهارات سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان را رد می کند.قاری یوسف احمدی یکی از سخنگویان این گروه در تماس تلیفونی از یک محل نا معلوم به رادیو آزادی گفت که طالبان از همه بیشتر با مردم افغانستان در ارتباط اند.

نگرانی های مقام های افغان در خصوص نزدیکی روابط طالبان با کشور های جهان در حالی مطرح می گردد که گفته شده ایالات متحده نیز اخیراً در تلاش بهبودی روابط با گروه طالبان است.

به تازه گی برخی از رسانه ها به نقل از یک منبع حکومت افغانستان گزارش داده اند که جان کری وزیر خارجهء امریکا در مکالمهء اخیر تلیفونی اش با رییس جمهور کرزی به نماینده گی از طالبان استدلال می کرد. گفته شده این صحبت آقای کرزی با آقای کری بیش از یک ساعت طول کشید و از حد معمول جدی بود.

از سوی دیگر هفتهء گذشته گزارش های نیز پخش شدند که یک هیات بلند رتبهء طالبان از قطر به ایران رفته تا با مقام های ایرانی در موارد مختلف به شمول تلاش های صلح افغانستان صحبت کند .

اما جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان می گوید که ایران سفر رسمی طالبان به آن کشور را رد کرده است:
« ما در این مورد تماس گرفته ایم، و در سطوح مختلف پاسخ های را که از مقام های ایرانی به دست آورده ایم آنان از انجام چنین یک سفر رسمی اطلاع ندارند. اما شما خبر دارید که طالبان در گذشته به کشور های مختلف سفر کرده اند. »

به گفتهء سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان در طی چند سال اخیر نماینده های طالبان به شمول فرانسه و جاپان به برخی از کشورها نیز سفر های غیر رسمی داشته اند. با وجود خواست های مکرر مقام های افغان اما طالبان تا اکنون حاضر به انجام مذاکرات صلح با حکومت افغانستان نشده اند. طالبان تاکید دارند که حکومت افغانستان صلاحیت پیشبرد این مذاکرات را ندارد و طرف اصلی با آنان ایالات متحدهء امریکا است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *