شرکت برشنا : تا اخیر سال ۲۰۱۸ برق کابل منظم خواهد شد

بعد از سال ۲۰۰۱ وقتیکه امریکا در همکاری با ناتو وارد افغانستان شد، همه چیز به یکباره عوض شد و این تغییرات باعث شد که مردم از گوشه و کنار دنیا به افغانستان بیایند و بیش‌تر مهاجر که این سال‌ها از ایران و پاکستان آمدند و به کار و فعالیت مشغول شدند.

مهاجرین که از پاکستان آمده بودند بیش‌تر در عرصه مدیریت، حسابداری و ترجمانی با قوای خارجی به کار مشغول شدند و مهاجرین که از ایران آمدند بیش‌تر در عرصه دیزاین و کارهای هنری به فعالیت پرداختند، این مهاجرین که هیچگاه بی برقی را در این مقایس حس نکرده بودند خود را آماده ساختند که همرنگ جماعت شوند و بعد چند سال برق در بعضی از بخش‌های پایتخت آمد و مردم کم، کم امیدوار شدند.

اما این برق به چه قیمتی به کابل آمد؟ چرا ترکمنستان برای واردات برق استفاده شد؟ چرا با این که ما متحد استراتیژیک آمریکا استیم پایتخت ما برق منظم ندارد و دها چرای دیگر که باید مسئولین برق کابل پاسخ بدهند.

مشکلات مردم کابل از وقتی شروع می‌شود که برق در شروع یا اواسط خزان نوبتی می‌شود و این نوبت گاهی به چند شب در میان می‌رسد که مردم پایتخت را به فغان آورده است.

مشکل دیگری که در سال‌های اخیر دامن‌گیر مردم شده است چپه شدن پایه‌های برق در ساحات ناامن و یا سالنگ‌ها است که با چپه شد یک‌ پایه مردم پایتخت ماه از نعمت برق در سرمای زمستان محروم می مانند، آیا ما آب کافی نداریم؟ یا مسئولین دلسوز نداریم؟

در این مورد توحیدی سخنگوی شرکت برشنا به خبرگزاری خاورمیانه گفت « زمانی که برشنا شرکت مسئولیت برق رسانی افغانستان به عهده گرفت ۶ درصد برق موجود بود و حال بیش از ۴۵ردصد برساند و کابل که ۱۴ درصد برق داشت به ۸۵درصد برساند.

توحیدی چند مشکل را سر راه برق رسانی عنوان کرد یکی از این‌که نفوس کابل بیش از حد زیاد شده است و دیگر این‌که  لین ۳۰۰ میگاوات برق برای کابل کم است و مشکل بزرگ دیگر این است که مردم با برشنا شرکت همکاری نمی‌کنند و مشکل که امسال به وجود آمد این است که سرد یک باره آمد و قرار داد برق حرارتی که ۱۴۰ میگاوات است تا ۱۵ قوس آغاز نمی‌شود.

اما شرکت برشنا برای حل اساسی این موضوع قرار داد لین ۱۰۰۰میگاوات را سه سال قبل آغاز کرده که در حدود ۶۰ الی ۶۵ درصد کارش پیش رفته و قرار تا ربع اخیر ۲۰۱۸ یا ربع اول ۲۰۱۹ این پروژه به بهره برداری سپرده شود.

برنامه میان مدت ما سولر است، در نخست ما برای ادارات دولتی در حدود ۱۵ میگاوات برق سولر نصب می شود و در قدم دوم برای مصرف کننده‌ها هم سولر داده میشود که هم مشتری تولید کننده باشد و هم مصرف کنند باشد.

توحیدی تاکید کرد که مردم باید با شرکت برشنا همکاری کننند و از مصارف بیجا در فصل سرما خود داری کنند و اگر این کار را کنند ما با برق حرارتی و برق وارتی می‌توانی فقط با شش ساعت پرچوی با همکاری شهروندان کابل به تمام کابل برق برسانیم.

در مورد ساخت بند برق للندر موفق نشدیم که با وزارت انرژی و آب گفتگوی باشیم.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *