سیستم مافیایی در حکومت افغانستان!!!

کارشناسان سیاسی و نماینده‌گان مجلس نسبت به تغییرات تازه در بدنه حکومت و معرفی افراد و چهره‌های تکراری در پُست‌های دولتی واکنش نشان داده و این روند را برخاسته از موجودیت یک سیستم مافیایی در حکومت دانستند.

روز گذشته بر اساس فرمان رئیس‌جمهور غنی، سه نامزد وزیر و یک والی جدید معرفی شد که هر سه نامزد وزیر از جمله چهره‌های قبلی دولتی هستند.

بر اساس این حکم، فاروق وردک، وزیر معارف و امور پارلمانی دولت حامد کرزی به عنوان وزیر دولت در امور پارلمانی، غلام‌نبی فراهی، وزیر پیشین دولت در امور پارلمانی به عنوان وزیر وزارت تازه تاسیس دولت در امور توریزم و فیض‌الله ذکی، نماینده پیشین مجلس نیز به عنوان نامزد وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین معرفی شده‌اند.

حال این تغییرات با واکنش شماری از کارشناسان و نماینده‌گان مجلس روبرو شده است.

بشیر بیژن، آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که رئیس‌جمهور غنی در مدت دو سال زمامداری‌اش موفق نشده تا با عملکرد شفاف برابر با خواست مردم از طریق اراده مردم، مشروعیت کسب کند و کارکرد وی طوری بوده که تشویش مردم را بیشتر ساخته و سطح ناباوری نسبت به حکومت را افزایش داده است.

به گفته وی، اقدامات کلی رئیس‌جمهور غنی از باب افزایش بحران پنداشته می‌شود و مشکلات دوران کرزی را که به میراث برده بود، نتوانسته حل کند و این مشکلات افزایش پیدا کرده است.

بیژن تغییرات تازه را نیز ناشی از مشکلات موجود در حکومت‌داری رئیس‌جمهور غنی به عنوان فرد اول حکومت وحدت ملی دانسته و می‌گوید :«مطمئن شدیم که حوزه تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور؛ خانواده، دوستان مشترک‌المنافع و تیم منتخب کمپاینی بوده است.»

این آگاه امور سیاسی با اشاره به نفوذ و تاثیرگذاری فاروق وردک بر مجلس نماینده‌گان اظهار داشت که اراده اخیر رئیس‌جمهور «خصمانه» احساس می‌شود و نیت و اراده وی نیز ایجاد تسلط بیشتر بر مجلس است.

وی تاکید کرد که فاروق وردک نسبت به دیگر افراد حکومتی یک چهره پرتجربه و مسلط به شمار می‌رود و این گزینش فقط بر مبنای حفظ، تحکیم و انحصار قدرت صورت گرفته است.

در عین حال، بیژن تصریح کرد :«فاروق وردک از چهره‌های تاثیرگذار در زمان حامد کرزی بوده، مخصوصا در اوایل حکومت‌داری رئیس‌جمهور غنی بعضی از پرونده‌های فساد علیه وی که مطرح شد در پیوند به آن هشداری که وردک به اشرف غنی و همکارانش در پیوند موافقات پنهایی با پاکستان داده بود، آمدن دوباره‌اش به موضع‌گیری در برابر رئیس‌جمهور برمی‌گردد.»

از سویی هم، رمضان بشردوست، نماینده مردم کابل در مجلس نماینده‌گان می‌گوید :«فکر می‌کنم بار دیگر ثابت شد که افغانستان به دست یک سیستم مافیایی افتاده و این افرد در جریان ۱۶ سال افغانستان را اداره کرده و می‌کنند.»

به گفته وی، کسانی که متهم به فساد هستند و حتی به قوم خود خیانت کرده‌اند، دوباره به قدرت رسیده و حکومت می‌کنند که این امر نشان می‌دهد؛ یک سیستم مافیایی در حکومت جریان دارد.

به باور بشردوست، در این سیستم مافیایی، مهره‌ها همدیگر را شناخته و از همدیگر حمایت می‌کنند و جنگ‌هایشان نیز جنگ‌های «زرگری» است و مردم باید این مسایل را درک کرده و بتوانند کشور را از این مشکل نجات دهند.

نماینده مردم کابل در مجلس نماینده‌گان اظهار داشت؛ افرادی که به تازه‌گی معرفی شدند برای موثریت و خدمت به ملت و قوم مطرح نیستند و در داد و ستد و معامله‌گری تبحر دارند.

وی تاکید کرد :«کسانی هستند که از یک چوکی به چوکی دیگر می‌آیند و امکانات دولت و ملت در اختیار آنها است، بر سیستم حکومت‌داری فعلی یک سیستم سیاسی فاسد حاکم است که افراد فاسد هم در آن جای دارد.»

در عین حال، ریاست اجرائیه نیز در واکنش به تغییرات تازه می‌گوید که در جریان این تغییرات قرار داشت است.

مجیب‌الرحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه در نشست خبری امروز (۳۱حمل) در کابل اظهار داشت که تشکیل وزارت دولت در امور توریزم به عنوان یک نهاد موازی با ریاست توریزم وزارت اطلاعات و فرهنگ نیست.

وی اظهار داشت که یک وزارت جدید به پیمانه گسترده ایجاد نشده و با ایجاد این نهاد، بخش توریزم وزارت اطلاعات و فرهنگ تقویت می‌شود

رحیمی در مورد حضور فاروق وردک و اتهاماتی بر وی مبنی بر اختلاس و فساد در زمان حضور وی در وزارت معارف تاکید کرد که وی طبق لزوم دید ریاست جمهوری معرفی شده، ادعاهایی بود؛ اما این ادعاها در نهادهای عدلی و قضایی دنبال نشده و کسی هم رسماً محکوم نشده است، تنها با مطرح شدن اتهام نمی‌شود کسی را از وظیفه و شغلی محروم کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *