سیا در آستانه خروج از افغانستان

سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) تعطیلی پایگاه‌های مخفی خود را در افغانستان آغاز کرده و اقدامی که آغازگر خروج آنان از این محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه به نقل از ایسنا؛ منابع نزدیک به مقام‌های امریکایی اعلام کرده که گام‌های اولیه برای انجام این اقدام (تعطیلی پایگاه های مخفی) با کاستن از تعداد نیروهای سیا در افغانستان در دو سال آینده صورت می‌گیرد.

روند تعطیلی پایگاه های مخفی سازمان سیا با خروج نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان همزمان است .

جان برنان، رئیس جدید سازمان سیا نیز تمایل خود را در مورد احیا و از سرگیری تمرکز این مرکز بر جاسوسی سنتی اعلام کرده است.

 مقام‌های امریکایی بر این مساله تاکید دارند که احتمالا سازمان سیا پس از خروج از افغانستان و منطقه به فعالیت اصلی خود ادامه می‌دهد و پایگاه این سازمان در کابل همچنان به عنوان بزرگترین پایگاه سیا در جهان باقی خواهد ماند.

از سوی هم احتمال این وجود دارد که جنگنده های مسلح بی سر نشین سازمان سیا به پروازهای شناسایی در کمربند قبیله‌ای پاکستان ادامه دهند.

براساس گزارشهای تازه، زمان و چارچوب خروج نیروهای سیا از افغانستان همچنان درحال بررسی است و به مسائلی چون تصمیم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا در مورد تعداد نیروهایی که قرار است پس از ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند، بستگی دارد.

سازمان سیا بودجه زیادی را برای تمرین و راه‌اندازی سرویس اطلاعات افغانستان اختصاص داده و خواهان ابقا و تحکیم روابط با کابل در این گونه موارد است.

با این همه، خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان احتمالا کاهش هزینه قابل ملاحظه‌ای را برای سیا به دنبال خواهد داشت چرا که این سازمان به امریکا و متحدانش در منطقه برای پوشش عملیات‌های جاسوسی وابسته است.

بیش از یک هزار تن از افسران این سازمان، تحلیلگران و سایر کارمندان در افغانستان مستقر بودند تا به دستگیری رهبران القاعده از جمله اسامه بن لادن، رهبر سابق این گروه شبه نظامی کمک کنند.

براساس گزارشها کاخ سفید به بررسی دقیق تغییر منابع سیا در مناطق دیگر چون یمن و شمال افریقا پرداخته جایی که شبه نظامیان تحت تاثیر القاعده فعالیت دارند و خطر آنها کاملا آشکار است.

مقام‌های کنونی و پیشین امریکایی مطلع به برنامه‌های سیا اعلام کردند که خواهان خروج تعداد بیشتری از نیروها و پرسنل این سازمان از پایگاه اصلی سیا در کابل و همچنین از بگرام، قندهار، مزار شریف، جلال آباد و هرات هستند.

یکی از مقام‌های ارشد دولت واشنگتن گفته، امریکا ممکن است پیشنهاد تغییر پروازهای جنگنده های بسی سرنشین را در پاکستان به عنوان بخشی از مذاکرات با افغانستان و اسلام‌آباد ارائه کند.

مقام‌های امریکایی می‌گویند، با وجود خروج نیروهای امریکایی و سیا از افغانستان، انتظار می‌رود که کمپین استفاده از جنگنده های بی سرنشین در پاکستان و مکان‌های دیگر تا سال‌ها ادامه یابد.

یکی از مقامات نظامی امریکا اعلام کرده برای نابودی تروریستان در مرزهای سرحدی میان افغانستان و پاکستان از پنج تا ده سال دیگر از جنگنده های بی سرنشین استفاده خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *