سازمان ملل متحد نگران بیشتر شدن حملات هراس افگنانه بر اماکن مذهبی در افغانستان است

سازمان ملل متحد طی یک گزارشی نگرانی خود را از حملات مرگبار بر نمازگزاران، رهبران مذهبی و امکاکن مذهبی ابراز کرده است، این سازمان از اول سال ۲۰۱۶ تا اکنون ۴۲ حمله تروریستی را ثبت کرده است که در نتیجه این حملات ۲۶۱ تن کشته شده است و ۵۷۲ تن زخم برداشته اند.

در گزارش یوناما آمده است که تلفات غیرنظامیان در نتیجه حمله ها بر نمازگزاران و اماکن مذهبی در افغانستان، نسبت به مجموع تلفات غیرنظامیان در نتیجه این گونه حملات از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ دو برابر شده است.

بر اساس گزارش یوناما، از اول ماه جنوری سال ۲۰۱۶ تاکنون حمله ها بر نمازگزاران و اماکن مذهبی ۲۶۱ کشته و ۵۷۲ زخمی برجا گذاشته اند.

در این گزارش یوناما آمده است که گروه های هراس افگن با طرح ویرانگرانه شان برضد دولت، نمازگزاران به ویژه مسلمانان شیعه مذهب و رهبران مذهبی طرفدار حکومت را در افغانستان هدف قرار داده اند.

این در حالیست که  تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان و همچنان رئیس یوناما بر متوقف شدن بی درنگ حملات بر نمازگزاران و رهبران مذهبی در افغانستان تاکید کرده است.

تدامیچی یاماموتو اظهار داشت که آماج قرار دادن نمازگزاران و رهبران مذهبی برای سازمان ملل متحد  پذیرفتنی نیست و حق آزادی مذهب در افغانستان باید رعایت گردد.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان که در آستانه برگذاری مراسم اربعین سخن می گفت، هرچند  تلاش اخیر دولت افغانستان را برای محافظت از اماکن مذهبی قابل ستایش خواند، اما به روی دست گرفتن اقدامات بیشتر برای محافظت از تمامی شهروندان افغانستان به ویژه اجتماعات آسیب پذیر تاکید ورزید.

تدامیچی یاماموتو افزوده است که همه شهروندان افغانستان باید بتوانند از حق آزادی مذهب برخوردار باشند و نیاز است تا آنان بتوانند در یک فضای امن در مراسم مذهبی شان شرکت کنند و عبادت نمایند.

این گزارش در حالی نشر شده است که میزان حملات و تلفات غیر نظامیان در امکان مذهبی شدت یافته است و این نگرانی بین مردم در افغانستان نیز افزایش یافته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *