ساخت جاده های بی کیفیت، عدم مدیریت سالم در کشور

وزارت فواید عامه افغانستان که مسئول ساخت و ساز جاده های عمومی در این کشور می باشد پذیرفته است که در قسمت جاده سازی اشتباه های صورت گرفته و به حق ملت افغانستان جفا شده است.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، اعضای مجلس نمایندگان، نجیب الله اوژن وزیر فواید عامه کشور را به دلیل بی کیفیتی جاده ها و شاهراه های کشور به مجلس عمومی فراخواند و از وی خواستند که علت بی کیفیت بودن این جاده ها را به اعضای مجلس شریک سازد.

وزیر فواید عامه دلیل بی‎کیفیتی جاده‎ها و شاهراه‎ها به شرکت‎های قرار دادی خصوصی نسبت داد و خاطرنشان ساخت که شرکت‎هایی که در افغانستان ثبت شده، یکی هم شرکت واقعی نیست.

آقای اوژن افزود که من برای شما نمایندگان مجلس و مردم افغانستان به صراحت لهجه می‎گویم که در قسمت قراردادی های شرکت های خصوصی جاده سازی دست‎اندازی‎های وجود دارد اما وی به صورت مشخص از این دست درازی ها که در کدام زمینه ها صورت می گیرد جزئیات ارایه نکرد.

وی گفت: این وزارت در قانون تدارکات مشکل خود را داشته و خواهد داشت بطور مثال یک خانواده هشت شرکت ساختمانی جاده سازی دارد و در چنین وضعی اگر در یک مورد از بروز مشکل جلوگیری شود، در مورد دیگر مشکل ایجاد می شود.

با این حال اعضای مجلس با انتقاد شدید از عملکرد وزارت فواید عامه در باره جاده سازی در کشور گفتند که اکثریت پروژه‎های ساخت جاده‎ها که به قرارداد سپرده شده، وقت آنها به سر رسیده و از زمانش یک سال هم گذشته، اما وزارت فواید عامه هنوز هم راجع به تصمیم‎گیری در باره جاده‎ها هیچ اقدامی نکرده است.

وزیر فواید عامه با پذیرفتن نواقص در کار جاده سازی کشور گفت: این یک واقعیت است که در جاده ‎سازی اشتباه صورت گرفته و به حق مردم جفا شده است وهیچ کس آن را پوشانده نمی‎تواند.

در یک دهه اخیر هزارها کیلومتر جاده در افغانستان ساخته شده، اما نسبت به بی کیفیت آن انتقادهای فراوانی مطرح است.

نجیب‎الله اوژن گفت: وقتی که پول در جیب خودتان نباشد، اختیار به دست خودتان نباشد و محتاج دیگران باشید نمیتوان کاری کرد کمک‎کننده شرایط خود را دارد وزارت فواید عامه  چطور می‎تواند از عهده شرایط کمک کنندگان بیرون شود یا کمک شان را قبول نکند.

به گفته او، حامیان مالی طرح‎های راه سازی در افغانستان در برخی از موارد در عقد قراردادها مداخله می‎کنند و در اجرای طرح‎ها مسئولیت راهنمایی و رهبری را به عهده می‎گیرند که باید این اشتباه ها اصلاح شود.

با این حال، این نگرانی نه تنها در میان نمایندگان مجلس، بلکه در میان خیلی از آگاهان وجود دارد که بدون مواظبت از جاده‎های ساخته شده، ده‌ها میلیون دالری که در ساخت این جاده‎ها هزینه شده، هدر خواهد رفت.

آقای اوژن همچنین در این جلسه از طرحی خبر داد که شمال کشور را به جنوب کشور وصل می‎کند. به گفته او، این طرح ۵۵۰ میلیون دالری از شهرک بندری حیرتان در مرز ازبکستان آغاز و در اسپین بولدک در مرز به پاکستان منتهی می‎شود.

وزیر فواید عامه افزود که بررسی فنی این جاده به کمک مالی بانک توسعه آسیایی آغاز شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *