زنان کابل؛ از تهدید تا ایجاد باشگاه‌های ورزشی زنانه

با تمام مشکلاتی که بانوان در افغانستان دارند و هر روز قربانی انواع خشونت‌ها قرار می‌گیرند؛ اما هیچگاه تسلیم این شرایط نشده و برای رسیدن به اهداف شان تلاش می‌کنند.

ورزش یکی از مصروفیت‌هایی است که به تازه‌گی در افغانستان به ویژه پایتخت، رونق یافته و مربیان زن در برخی مناطق باشگاه‌های ورزشی ایجاد کرده و شماری از دختران و زنان را تحت آموزش قرار داده‌اند.

در این اواخر فعالیت باشگاه‌های ورزشی زنانه در شهر کابل افزایش یافته و شماری از بانوان در آن حضور یافته و مشغول فراگرفتن رشته‌های مختلف ورزشی هستند.

با وجود تهدیدات امنیتی که متوجه بانوان پایتخت است، چه چیزی سبب علاقه‌مندی آنان برای رفتن به باشگاه‌های ورزشی زنانه شده است؟

مینه یوسفی شاگرد یکی از باشگاه‌های ورزشی زنانه شهر کابل به خاورمیانه گفت :«ما نمی‌توانیم به خاطر ناامنی‌ها فعالیت‌های خود را متوقف کنیم و ما این راه را انتخاب کردیم و تا آخر هم ادامه می‌دهیم.»

وی افزود که با وجود موانعی که سد راه خانم‌ها است، اما صحتمندی مهم‌تر است و اجازه نمی‌دهند که ناامنی‌ها مانع فعالیت‌های‌شان شود.

حنیفه پویا حمیدی یک‌تن از استادان باشگاه ورزشی بانوان در کابل با توجه با تهدیدات امنیتی گفت :«همیشه برای بانوان افغانستان این تهدیدات موجود است و این باشگاه بارها مورد تهدید قرار گرفته و در گذشته حتی یک دختر جوان عضو این باشگاه نیز به قتل رسیده است.»

وی به خبرگزاری خاورمیانه گفت که این باشگاه مختص به زنان است و هیچ مردی در آن فعالیت ندارد؛ اما باشگاه‌های مختلط نیز در سطح شهر وجود دارد که زنان و مردان به صورت مشترک در آن ورزش می‌کنند.

خانم پویا حمیدی اظهار داشت که ما بنا به تهدیدات امنیتی مجبور شدیم که رشته ورزشی «زومبا» را به طور موقت متوقف سازیم.

وی دلیل آمدن بانوان به باشگاه‌های ورزشی را نبود مراکز تفریحی و نداشتن سرگرمی‌های مناسب خواند.

تهمینه موحد نورستانی مسوول یکی از این باشگاه‌ها گفت :«درباره حفظ حریم شخصیتی بانوان در باشگاه، هیچ کمره‌ای وجود ندارد؛ اما برای امنیت جانی هر چه بیشتر شاگردان، در خارج از باشگاه، کمره‌های امنیتی داریم تا از ورود افراد غیرمسوول جلوگیری کنیم.»

وی درباره شیوه‌های جذب بانوان در این باشگاه، تاکید کرد که در قدم نخست متقاضیان شرایط خود را بیان کرده و بعد از آن شرایط باشگاه مطرح می‌شود که تقریبا شبیه هم هستند.

بانو نورستانی خاموش کردن موبایل‌های ورزشکاران در زمان تمرین را یکی از قوانین و شرایط عضویت متقاضیان عنوان کرد.

وی افزود که در این باشگاه به تعداد ۹۰ نفر مشغول آموزش هستند که در گذشته کمتر بود و تهدیدات امنیتی تاثیر منفی روی فعالیت‌های آنها نگذاشته است.

موصوف درباره درآمدهایش از راه ورزش گفت که میزان مصارف‌شان بیشتر از درآمدشان است، چون برای خانم‌ها محدودیت‌های بیشتری نسبت به آقایان از طرف خانواده‌ها وجود دارد.

بانو تهمینه درباره تمایل زنان مسن به ورزش گفت که خانم‌های ۶۵ تا ۷۰ ساله نیز در باشگاه آنها مشغول ورزش هستند.

با وجود تمام مشکلاتی که زنان در عرصه‌های اجتماعی دارند؛ اما دست از فعالیت بر نداشته و همواره در این زمینه تلاش کرده‌اند، متاسفانه بعضی موارد نیز وجود دارد که سبب ترویج فساد اخلاقی در جامعه شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *