ریس معارف بغلان: اگر به معارف بغلان توجه نشود فاجعه انسانی ببار می آید

معارفریاست معارف ولایت بغلان نبود امکانات و فضای مناسب درسی را در اکثر مکاتب این ولایت برای دانش آموزان و آموزگاران یک فاجعه می داند.

پیکان حیدری ریس معارف بغلان در گفتگویی با خبرگزاری خاور میانه گفت: معارف این ولایت از نگاه نبود تعمیر مکاتب، صنف های درسی، میز و چوکی و معلمان مسلکی به یک فاجعه روبرو است.

به گفته ریس معارف بغلان از جمله ۵۵۰ باب مکتب در سطح این ولایت ۲۵۰ باب آن فاقد تعمیر بوده دانش آموزان و آموزگاران این مکاتب در موسم گرما و سرما با تحمل مشکلات فراوانی در فضای آزاد درس می خوانند و تدریس می کنند.  در ۲۶۵۵ صنف بدون سقف و همچنان نبود آب آشامیدنی صحی و مواد ممد درسی از چالش های عمده دیگر معارف ولایت بغلان است، به نقل از آقای حیدری مکاتب این ولایت به بالاتر از ۱۵۰ هزار میز و چوکی نیازمند می باشند.

وی افزود: ” آمار ابتدایی ما نشان می دهد که درسال ۱۳۹۵ به گونه ابتدایی به ۹۰ هزار میز و چوکی نیاز جدی داریم ولی ازین جمله چهار هزار پایه آن را قرار داد کرده ایم که تخصیص مالی آن را هم در دسترس نداریم”.

در همین حال شماری از دانش آموزان و آموزگاران در بغلان نیز نبود مواد ممد درسی و صنف های درسی را یک چالش بزرگ در راه آموزش و پرورش می دانند.

محمد رحیم و نوروز آموزگاران ولسوالی های نهرین و برکه این ولایت نیز از کمبود امکانات درسی و نبود صنف های مجهز به معیارها نگرانی کرده خواهان رسیده گی به مشکلات شان هستند.

محمد رحیم می گوید: ” در مکتب ما بر علاوه که میز و چوکی نیست صنف های درسی هم وجود ندارد شاگردان روی خاک و در زیر آفتاب سوزان و برف و باران درس می خوانند، درس دادن درینگونه شرایط بسیار مشکل است. در فصل های بهار و زمستان مشکلات ما زیادتر می شود مجبور هستیم که وظیفه خود را انجام بدهیم”.

آموزگاران، دانش آموزان و مسؤلان معارف در ولایت بغلان از وزارت معارف و نهادهای امداد رسان می خواهند که هر چه زودتر به این مشکلات آنان رسیده گی شود.

 قابل یاد آوریست که ۳۱۵ هزار و ۶۱۵ نفر دانش آموز از طبقه ذکور و اناث در ۵۵۰ باب مکتب از سوی بالاتر از ۱۱ هزار نفر آموزگار آموزش می بینند و ازین جمله ۲۶۵۵ صنف آن بگونه کامل در فضای باز و بدون اطاق درسی و ۱۳۸ باب دیگر این مکاتب بدون احاطه هستند.

همچنان گفته می شود آمریت های معارف ۱۵ واحد اداری ولایت بغلان بشمول شهر پلخمری تعمیر اداری ندارند.

Author

About Author