دفتر سیاسی یا حکومت در تبعید؟

دیروز مردم  افغانستان  حوادث و رخداد های مهم  را در بستر سیاسی  نظامی و امنیتی  کشور شاهد بودند.

سوء قصد  نافرجام به جان حاجی محمد محقق،  آخرین مر حله انتقال  مسئولیت  های امنیتی  به  قوای  مسلح  افغانستان  و گشایش دفتر سیاسی  برای طالبان در قطر  باز جمله مواردی بود که گذشت.

گشایش  دفتر سیاسی طالبان در قطر به عنوان یک  آدرس  دقیق  از طالبان است تا بتوانند از دیدگاه های  این نهاد  نمایندگی  کند  ایجاد این دفتر دو سال پیش در نشست  استانبول  بین دولت افغانستان  ومتحدین غربی اش  مطرح  شده بود.

حال در آغاز  کار این دفتر سیاسی قرار گرفته ایم ، شورای عالی  صلح  افغانستان گشایش این  دفتر را در قبل امتیاز برای طالبان می دانست  اما بر خلاف  برداشت شورای عالی صلح،  طالبان هیچگاهی  گشایش یک آدرس سیاسی را به عنوان یک امتیاز نپذیرفتند بلکه  ثابت ساختند  که گشایش  یک دفتر سیاسی  برای تشریک دیدگاه  های شان با جامعه بین المللی  امریست  ضروری  و حتمی .

دیروز در مراسم افتتاحیه این دفتر  نماینده  طالبان  ادعا داشت  که  افغانستان  یک کشور اشغال شده است  و ما برای  بیرون  کشاندن این کشور از سایه  اشغال از آدرس همین دفتر  در لایه های سیاسی  فعالیت می کنیم  و خواهان گفتگو با جامعه جهانی  و دولت افغانستان  و بر قراری  روابط  نیک  با همسایه  ها هستیم .

اگر چه  گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر یک رخداد  تازه  نیست  زیرا طالبان همواره  طی  دو سال اخیر از این ادرس  فعالیت های سیاسی داشته چنانچه  شاهد  بودیم  که  طالبان  تمام  فعالیت ها، گفتگو ها  و چانه زنی های شان  را  همواره  به صورت غیر رسمی از این دفتر دنبال می  کردند .

گشایش این دفتر در قطر  و مشروعیت  بخشیدن آن توسط دولت  افغانستان  و فرستان هیات  شورای عالی صلح برای گفتگو با طالبان  زمینه فعالیت های  سیاسی این گروه را موازی   با حکومت افغانستان  مساعد ساخت.

پس از این طالبان با اقتدار بیشتر  روی  خواستهای سیاسی شان  با امریکا  و قدرت های که در بازی افغانستان شریک هستند  مستقیما برای دست  یازیدن  به آنچه می خواهند،  وارد چانه  زنی های بزرگ  سیاسی  می شوند.

این امر به مثابه  به رسمیت شناختن طالبان  در مذاکره با امریکا بوده  و در حقیقت بستر مناسبی برای مانور های بیشتر سیاسی این گروه  در سطح جهانی  شمرده  می شود ، اکنون طالبان به عنوان یک ساختار موازی  با دولت مرکزی افغانستان  در عرصه بین المللی  مشروعیت پیدا کرده است  که  می توان دولت در تبعید برای این فرایند اطلاق کرد .

اکنون سوال  در این جاست  که دفتر قطر تا چه انداز ه می تواند  روی عملکرد های  شاخه نظامی این گروه  تاثیر وارد سازد  که در قدم  نخست  برای گذار از مرحله  نظامی گری  به مرحله  سیاسی  ترور و انتحار را متوقف کنند؟

از همه پرسش برانگیر تر سخنان  ریس جمهور کرزی است  که برای گفتگو با طالبان  شورای عالی صلح را معرفی کرده است  شورای  که  همواره  در عملکرد هایش نا کام  معرفی گردیده  است  باید تیم مجرب و کار کشته  و آشنا با زد و بند های سیاسی  و تعاملات  بزرگ  منطقوی  در ترکیب این شورا جایگزین گردد  تا بتوان روند فاجعه  آینده سیاسی  کشور را  تغییر مسیر داد .

خوب به هر صورت  طالبان  توانست  در عرصه  سیاسی   از دولت  افغانستان  امتیاز بگیرد  و جامعه  جهانی  را نیز به این امر  متقاعد  سازد .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *