دفتر سیاسی طالبان در قطر افتتاح شد

به دنبال جنجالها و گمانه زنی های فراوان  در باره چگونگی ایجاد دفتر سیاسی طالبان در قطر، بلاخره این دفتر توسط شمار از سران گروه طابلبان به میزبانی کشور قطر رسما افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان  با اندرس فوگ راسموسن سرمنشی سازمان ناتو در رابطه به پروسه صلح و دفتر قطر بحث های مفصل و عمیقی داشته و این روند با  ایالات متحده امریکا و پاکستان نیز  جریان دارد.

 رئیس جمهور کرزی در یک نشست مشترک خبری با راسموسن سرمنشی ناتو در کابل گفت: چیزیکه به پروسه صلح مربوط می شود ما شرایط و خواست های خود را به این کشور ها و دولت قطر که میزبان این دفتر می باشد، ابراز کرده ایم.

آقای کرزی خاطرنشان کرد که برای مذاکرات میان شورای عالی صلح افغانستان و طالبان کدام پیش شرطی را وضع نکرده است اما  سه چیزی مهم که  در این روند خواسته می شود آن اینست که با آغاز مذاکرات در قطر باید این مذاکرات بزودی به افغانستان انتقال گردد.

رئیس جمهور افزود، این مذاکرات خشونت را در افغانستان پایان دهد و سوم مذاکرات وسیله کشور سوم بخاطر بهره برداری منافع سوء این و آن قرار نگیرد.

حامد کرزی گفت: دلیل تشویش ما این است که ما می دانیم دست های بیرونی در این پروسه دخیل هستند و اگر تنها مسئله بین الافغانی می بود ما هیچ تشویشی در این زمینه نمی داشتیم زیرا ما افغانها قرن ها با هم زندگی کردیم و کشور خود را دوست داریم.

رئیس جمهوری کشور تاکید کرد که دلیل تشویش ما دست های بیرونی است و جانب احتیاط ما نیز از همین ناحیه می باشد.

وی افزود: ما دفتر قطر را می پذیریم ولی تمام جوانب احتیاط منافع ملی افغانستان را در نظر گرفته، به پیش میرویم. و هیات شورای عالی صلح به قطر خواهند رفت و با طالبان مذاکره خواهند کرد و امیدوار هستیم طالبان نیز این درک را داشته باشند تا این پروسه به خاک خود شان انتقال یابد و صلح در افغانستان برقرار گردد.

حامد کرزی در ادامه گفت: دفتر شورای عالی صلح الحمدالله در افغانستان است و آرزوی ما برای مذاکرات صلح با طالبان افغان این است که در وطن خود ما باشد و ما بیرون از افغانستان خواهان مذاکره صلح نشده ایم، ولی بدلیل اینکه بعضی کشور های خارجی ایجاد دفتر قطر را آرزو داشتند، برای طالبان جهت مذاکره با شورای عالی صلح به نفع مذاکرات صلح، آنرا پذیرفتیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *