درگیری میان داعش و طالبان؛ افراد ملکی قربانی می‌شوند!

پس از آنکه امریکا بزرگ‌ترین بمب غیر هسته‌ای (مادر بمب‌ها) را در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار بالای مواضع گروه تروریستی داعش پرتاب کرد؛ شماری از شهروندان کشور و ولایت ننگرهار طرف‌دار این حمله بودند و یک تعداد نیز این حمله را خارج از اصول و قانون کشور دانستند.

گفته می‌شود که ولسوالی اچین ننگرهار مرکز گروه تروریستی داعش است و این گروه در همین ولسوالی مراکز تربیه و تجهیز دارد.

مسوولین امینتی ننگرهار می‌گویند که عملیات گسترده بر ضد گروه تروریستی داعش جریان دارد و تا به حال یک تعداد قریه‌جات نیز از وجود این گروه پاک‌سازی شده است.

ننگرهار در کنار اینکه شاهد حضور گروه تروریستی داعش است، در شماری از ولسوالی‌های آن نیز طالبان مسلح حضور دارند که از ابتدا با حکومت مرکزی مخالف بودند.

این دو گروه که در برخی موارد برخلاف یک‌دیگر هستند، از چندی به این سو با هم درگیری نیز داشته‌اند؛ اما در این اواخر این روند افزایش یافته و حتی به داخل خاک پاکستان نیز رسیده است.

گروه تروریستی داعش و طالبان مسلح درگیری‌های خود را از ولسوالی‌ اچین آغاز کردند؛ اما نکته قابل توجه درگیری آنها در ولسوالی چپرهار است؛ نقطه‌ای که پیش از این گروه تروریستی داعش به هیچ عنوان در آن حضور نداشت.

اما حالا میان داعش و طالبان مسلح هرازگاهی در ولسوالی چپرهار درگیری به وجود می‌آید و این روند نگرانی باشنده‌گان این ولسوالی را به دنبال داشته است.

باشنده‌گان چپرهار می‌گویند که پیش از این از فعالیت‌های مسلحانه طالبان مسلح به تنگ بودند و حالا داعش نیز فعالیت‌های خود را شروع کرده است.

همت‌خان باشنده قریه مندرخیل ولسوالی چپرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«سه روز می‌شود که داعش به قریه‌های گراټک، اشه‌خیل و شونالا حمله کرده و می‌خواهد این ولسوالی را نیز زیر تسلط خود بیاورد.»

وی اظهار داشت که به همین دلیل، شمار زیادی از مردم منازل‌شان را ترک کرده و به شهر جلال‌آباد و دیگر مناطق نسبتاً آرام رفته‌اند.

این مرد می‌گوید که در درگیری بین طالبان مسلح و گروه تروریستی داعش، خانه‌های مردم از بین رفته و مردم ملکی نیز کشته و زخمی می‌شوند.

تنها باشنده‌گان ولسوالی چپرهار نیستند که نسبت به درگیری طالبان مسلح و گروه تروریستی داعش ابراز نگرانی دارند؛ بلکه یک تعداد آگاهان امور سیاسی نیز این موضوع را نگران‌کننده دانسته و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

شمس‌الحق دوست؛ آگاه امور سیاسی و استاد دانشگاه در جلال‌آباد به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«این یک حقیقت واضح است که این جنگ داخلی نیست، بلکه یک جنگ خارجی است، این جنگ که در هر سطح کشور است به نفع کشورهای خارجی است.»

به گفته وی، هر کشور منطقه از جنگ افغانستان به دنبال اهداف سیاسی خودشان هستند و می‌خواهند از این راه به اهداف‌شان برسند و حالا تصمیم گرفته‌اند که طالبان یا با گروه داعش یک‌جا شود و یا از بین برود.

شمس‌الحق افزود که روند فعلی و درگیری بین طالبان مسلح و گروه تروریستی داعش و یا یک‌جا شدن دو گروه، نه تنها برای افغانستان بلکه برای کشورهای خاورمیانه، ایران، تاجیکستان، قزاقستان، پاکستان، ازبکستان و حتی روسیه خطرناک است.

در عین حال، ذبیح‌الله زمری، منشی شورای ولایتی ننگرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«این یک کار خطرناک است، باید مسوولین امنیتی هر دو گروه را از بین ببرد؛ در غیر آن، مردم هیچ آرام نخواهند بود و با مشکل زیاد روبرو خواهند شد.»

وی افزود که گروه تروریستی داعش و طالبان مسلح دشمن ترقی و آبادی کشور هستند و هر وقت برای رسیدن به اهداف‌شان با یکدیگر درگیر شده و مردم ملکی را قربانی می‌کنند.

زمری اظهار داشت که در ولسوالی اچین و یک تعداد ولسوالی‌های مرزی، شمار زیادی از اعضای داعش توسط نیروهای امنیتی از بین رفته و این گروه توان مقابله با نیروهای امنیتی را از دست داده است؛ اما برای قدرت گرفتن دوباره، می‌خواهند طالبان مسلح با آنها یکجا شوند.

بر اساس معلومات منبع، گروه تروریستی داعش زمانی که قدرت مقابله با نیروهای امنیتی در ولسوالی اچین را از دست داده است، به دنبال نفوذ در دیگر ولسوالی‌ها از جمله چپرهار است.

این عضو شورای ولایتی از نیروهای امنیتی و دولت خواست تا در همین ابتدا جلوی گسترش و انتقال داعش به دیگر ولسوالی‌ها را بگیرند.

از سویی هم، عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«در ولسوالی چپرهار دو روز میان طالبان مسلح و گروه تروریستی داعش درگیری صورت گرفت که در نتیجه ۳۷ تن از دو طرف کشته و ۷ فرد ملکی نیز کشته و زخمی شدند.»

خوگیانی افزود در بخش‌هایی که تهدید زیاد وجود دارد، پوسته‌های امنیتی ایجاد می‌شود تا از نفوذ داعش جلوگیری شود.

عبدالقیوم ریحان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *