درگیری تورخم و تاثیرات اقتصادی آن بر مردم؟

9A750D93-7BE7-4F71-96D8-F2D0AE230021_w987_r1_sاقتصاد افغانستان به دلیل محاط به خشکه بودن، همیشه وابستگی خاص و ویژه ای به مرزهای مشترک با پاکستان به ویژه تورخم داشته است و برای پیشبرد روند معاملات اقتصادی به این مرزها وابستگی عمیق دارد.

از آنجایی که افغانستان محاط به خشکه است برای انتقالات، واردات و صادرات اموال تجاری باید راهی مناسب، ارزان و کوتاه را انتخاب کند که به دلیل مرز مشترک با پاکستان، مرزهای این کشور مناسب ترین راه مبادلات تجاری است.

هرچند در این راه و به دلیل وابستگی و مجبوریت افغانستان در استفاده از مرزهای پاکستان به ویژه تورخم، اسلام آباد هرازگاهی در سیاست های خود تغییرات وارد کرده و بر افغانستان و اقتصاد مردمش تاثیر گذاشته است.

این تغییر سیاست پاکستان تا حال از راه های گوناگون اعمال شده است، مسدود کردن راه، عدم اجازه به تردد موترهای ترانزیت و تجاری و دیگر راه ها؛ اما اکنون اسلام آباد در راه فشار آوردن بر کابل، اقدام به نفوذ در خاک افغانستان گرفته است.

این پیشروی ها در نقاط مختلف صورت گرفته؛ اما نیروهای امنیتی افغانستان به پیشروی و ایجاد تاسیسات نظامی در خاک کشور در تورخم واکنش نشان داده و با نیروهای نظامی پاکستان به نبرد پرداختند.

از این درگیریها چهار روز می گذرد و به همین دلیل، انتقال، ترانزیت و صدور کالا از مرز تورخم با مشکل روبرو شده و صورت نمی گیرد که خود مشکلات عمده ای برای مردم به وجود آورده است.

درگیری تورخم و اقتصاد

0,,19253613_303,00

سیف الدین سیحون، استاد اقتصاد دانشگاه کابل در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت :«بیشتری تبادلات کالاهای تجاری افغانستان از راه تورخم صورت می گیرد و افغانستان از نظر تجارتی شریک عمده پاکستان است.»

به گفته وی، در حال حاضر فصل صدور میوه های تازه از راه پاکستان به بازارهای جهانی است و درگیری در تورخم، این روند را با مشکل روبرو می سازد.

سیحون باورمند است که باید در تمام مسایل، منافع اقتصادی همسایه ها حفظ شده و همکاریهای اقتصادی صورت گیرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت که به دلیل نیازمندی افغانستان، این درگیری به تاوان اقتصادی کشور بوده و برای حل آن باید راه های دیپلوماتیک روی دست گرفته شود.

به باور منبع، درگیری های مرزی افغانستان و پاکستان تازه نیست و در آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ اما افغانستان برای تبادلات تجاری خود نیاز جدی تری به آرامش در مرزها دارد.

چابهار و پروژه های هند، عامل درگیری تورخم؟

استاد دانشگاه کابل معتقد است که حضور افغانستان در تفاهم نامه استفاده از بندر چابهار و یا هم پروژه های عمده هند در افغانستان می تواند عاملی برای واکنش پاکستان به این مسایل باشد که درگیری در مرزها را شدت بخشیده است.

06673

سیحون می گوید که صحبت های صدراعظم هند در کانگرس امریکا بر احساسات پاکستانی ها افزود و آنها نیز تلاش های نفوذ و ایجاد تاسیسات نظامی در مرزها را افزایش داد.

نقش امریکا در حل مسئله تورخم

اما از مسایل اقتصادی که تاثیر جدی بر وضعیت اقتصاد مردم دارد و بعد از آغاز درگیریهای مرزی، قیمت مواد اولیه در بازارهای کابل بازهم بالا رفته است، مسایل سیاسی نیز در این بین دخیل است.

وحید مژده، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که امریکا نقش مهمی در حل مسئله مرزی به وجود آمده داشته است و توانسته این درگیری را خاتمه دهد.

به باور وی، امریکا به صورت پنهانی در این بین نقش بازی کرده و رضایت هر دو طرف را گرفته است؛ اما پاکستان هم اکنون در حال ایجاد تاسیسات نظامی در مرزها است.

مژده می گوید که امریکا این مشکل را از راه دیپلوماتیک حل کرده و بر اساس توافق ایجاد شده، پاکستان اجازه ایجاد تاسیسات نظامی در مرزهای مشترک را دارد.

این کارشناس معتقد است که مقام های کابل نسبت به این اجازه پاکستان نیز اظهار نگرانی کرده اند؛ اما عدم توجه به این نگرانی ها نشان می دهد که قدرت بالاتری در راس تصمیم گیری هاست.

به باور وی، امریکا هیچ وقت نمی خواهد بین افغانستان و پاکستان درگیری و جنگ باشد؛ اما با این حال، درگیری در مرز به سود هیچ کدام از دو کشور نیست.

درگیری مرزی در تورخم، چهار روز پیش بعد از آن آغاز شد که نظامیان پاکستان اقدام به ساخت و ایجاد تاسیسات نظامی در مرز کرده و با واکنش نیروهای امنیتی افغانستان روبرو شدند.

در این درگیری، چند تن از نظامیان مرزی دو کشور نیز کشته و زخمی شدند.

Author

About Author