خشونت علیه دختران از سوی وزارت معارف

زنان و دختران افغانستان از سالها به این سو به دلیل برخی عنعنات و رسومات همواره مورد خشونت قرار گرفته در بسیاری از مواقع نیز جان باخته اند.

این قشر از جامعه افغانستان در تمام موارد از سوی افرادی مورد خشونت قرار گرفته اند که از بی سوادی بهره برده و با حقوق زنان آشنا نبودند.

دولت نیز بارها و بارها در نشست ها و محافل تجملی به مناسبت روز جهانی زن اعلام کرده است که زنان نباید مورد خشونت قرار گیرند و باید بتوانند به صورت آزادانه در انتخاب نحوه زنده گی شان تصمیم بگیرند.

اما حالا وزارت معارف به عنوان نهادی که خود زمینه ساز تعلیم و تربیه و آموزش و سواد است، در اقدامی بی سابقه دست به خشونت علیه دخترانی زده است ک برای اولین بار شاید گام به محیط دیگری از زنده گی (مکتب) می گذارند.

وزارت معارف به تازه گی طراحی پوشش لباس دختران برای دوره ابتدائیه و متوسطه را رونمایی کرد که این طرح هیچ مناسبتی با فرهنگ و سنت افغانستان و مردمش به ویژه دخترانش ندارد.

در ابتدا که گفته شد رنگ لباس دختران از سیاه و سفید به آبی و خاکستری با چادر سفید تغییر کرده، همه از آن استقبال کردند؛ چون رنگ سیاه در تابستان مشکلات زیادی برای دختران ایجاد می کرد.

اما حالا که طرح این لباس ها علنی شده، همه گان به ویژه دختران شوکه شده اند؛ چون دختران مکاتب دولتی مجبور هستند از لباس هایی استفاده کنند که از فرهنگ عربستان سعودی گرفته شده و ناچار هستند خود را به صورت کامل بپوشانند.

پوشش افراد، رابطه مستقیم با هویت آنها دارد؛ طراحی لباس جدید مکاتب دخترانه از سوی وزارت معارف ریشه افغانستانی ندارد، و با دیکته اعراب تحمیل شده است.

واقعیت این است که دختران دانا و توانا در هر جامعه ای به ویژه جامعه افغانستان بزرگترین تهدید افراط گرایی مذهبی و ایدیولوژی های ارتجاعی هستند.

مدرنیزاسیون نمیتواند بدون هماهنگی با زنان در افغانستان موفق گردد.

از همین رو وزارت معارف نباید با برنامه های پوچ و بی منطق مانع حضور آزادانه دختران در مکاتب و کسب تعلیم آنها شود؛ چون ایجاد مانع برای حضور دختران در مکتب، خود هدفی است که دشمنان افغانستان به دنبال آن هستند.

لباس های دختران مکاتب دولتی در حالی به شکلی غیرمعمول و غیر دموکراتیک طراحی شده که پیش از این شماری از نماینده گان مجلس از نحوه و میتود درسی در معارف نیز انتقاد کرده و برخی از مضامین آن را برخلاف مسایل اسلامی دانسته و گفته بودند که مضامینی در معارف تدریس می شود که ریشه در افراطیت داشته و افراطیت را ترویج می دهد.

این نوع پوشش خاص، زیر نام حجاب اسلامی؛ دست و پای دانش آموزان دختر را می بندد و وزارت معارف که باید پیش آهنگ عصر مدرن دانش در کشور باشد؛ متاسفانه با حضور افراد ارتجاعی و سیاه اندیش، بزرگترین موانع را فراروی گذار از وضعیت موجود ایجاد کرده است.

این لباس مناسب برای دختران افغانستان نیست؛ دختران افغانستان گودی نیستند که هر شخصی برای پوشش آنها تصمیم گرفته و با نظر آنها پوشش داشته باشند و در انتخاب پوشش بر آنها خشونت روا شود.

وزارت معارف بهتر است که در شرایط فعلی، بجای تغییر در نحوه پوشش دختران و زنان شامل در نظام معارف کشور، تدبیری برای حل مشکل درسی، معلمین غیرمسلکی، مکاتب و شاگردان خیالی بسنجد تا با رشد معارف، در رشد کشور و خودکفایی کمک کند.

این وزارت بهتر است که بر اساس شعار معارف، راه را برای حضور تمام قشرها (دختران و پسران) فراهم کند نه اینکه با روی دست گرفتن اقدامات نامناسب، خود مانعی برای حضور جوانان در معارف شود.

شاید هم این راهی است برای پررنگ تر شدن فعالیت مکاتب خصوصی که دختران را از مکاتب دولتی دور کند و بازار مکاتب خصوصی را گرم کرده و شماری از مقام های آن از این بازارگرمی مستفید شوند.

اما این بدان معنی نیست که در یک کشور اسلامی پوشش غیراسلامی باشد؛ اما باید پوششی مناسب برای دختران در نظر گرفته شود؛ تا هم حجاب اسلامی رعایت شود و هم اجباری در پوشش نباشد.

به هر حال، وزارت معارف باید در رابطه با این اقدامش جوابگو باشد و در حالی که کمتر از یک هفته به آغاز سال جدید تعلیمی باقی مانده، موانع موجود بر سر راه حضور دختران به مکاتب را برطرف کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *