ختم دوره تحصیل، آغاز چالشی تازه برای دانشجویان

فراغت ـ بیکاری

دانشجویان تا زمانی که مصروف تحصیل و آموزش هستند، تمام فکرشان به سمت درس، کامیابی و فراغت با نمرات و درجه خوب از دانشگاه ها است.

اما دغدغه و چالش اصلی آنها زمانی شروع می شود که درس به پایان رسیده و آنها فردای برگزاری جشن فراغت با آن دست به گریبان هستند، شغل است.

متصدیان حکومت وحدت ملی و در راس آن محمد اشرف غنی، رئیس جمهوی کشور که در زمان کمپاین های انتخاباتی در تامین امنیت، کاهش فقر و بیکاری؛ طرح های عمده را به گوش مردم رساندند، حالا در فراهم آوری شغل که یکی از وعده های اساسی آنها برای رشد نسل جوان بود را به باد فراموشی سپرده و در عملی ساختن آن توانا و کامیاب نبودند.

حال و با گذشت بیشتر از دو سال از عمر حکومت وحدت ملی، هنوز فقر دامنگیر مردمان این سرزمین است و میزان فرار جوانان از کشور نیز افزایش یافته است.

دانشجویان دانشکده اقتصاد بغلان که با سپری کردن ۴ سال، سند فراغت بدست آوردند؛ بیشتر نگران آینده شان بوده و از نبود زمینه های کاری که بتوانند از آن طریق کسب درآمد کنند؛ می هراسند.

عبدالله قادری یکی از این دانشجویان به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«۴ سال درس دانشگاه با همه چالش ها سپری شد، خانواده ما را حمایت کرد با اندکترین دست مزد بزرگترین امکانات را برای ما فراهم ساخت تا ما به این نتیجه دست یافتیم، ولی امروز یک نگرانی تازه داریم که آن هم یافتن کار بخاطر زنده گی است.»

به گفته وی، کشورهای توسعه یافته بخاطر جذب مغزها و نیروی توانمند کشورهای فقیر، برنامه های مختلفی را طرح ریزی کرده اند که باعث مهاجرت سیل آسای قشر جوان از کشور شده است؛ اما رهبران حکومت در فراهم کردن شغل کاملا ناکام بوده اند.

علی نظر احمدی دانشجوی دیگری که فارغ شده است می گوید، افراد زیادی را می شناسد که پس از فراغت از دانشگاه بیکار هستند و در وضعیت بدی زنده گی می کنند.

وی می گوید که با دیدن وضعیت آنان نگران خود شده و ختم درس و فراغت چالش جدیدی برای ادامه کار او است و خانواده ها هم توقع کسب درآمد از آنان دارند.

این دانشجو از برخوردهای دوگانه و تبعیض آمیز برخی مقام های دولت و عدم توازن قومی در ادارات دولتی بغلان به شدت انتقاد می کند.

این دانشجویان از سران حکومت می خواهند که برای باقی ماندن شان در کشور؛ شغل ایجاد نمایند و از فرار مغزهای توانمند جلوگیری کنند.

عبدالسمیع وفا رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه بغلان در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که بیشتر دانشجویان فارغ شده، از توانایی های بالایی برخوردار هستند و اگر در پیشبرد امورات حکومتی بویژه در بخش اقتصادی از آنان کار گرفته شود تغییرات مثبتی در حکومت پدیدار خواهد شد.

به گفته وی، بلند بودن نرخ بیکاری در کشور باعث فرار جوانان که بیشتر تحصیل یافته ها هستند، شده است و این مورد می تواند ضربه سنگینی بر روند پیشرفت و شکوفایی کشور وارد کند.

به گفته مسؤلان دانشگاه بغلان، امسال ۸۵ دانشجو بشمول دو دانشجوی دختر از دیپارتمنت اقتصاد این دانشگاه سند فراغت گرفته اند و اکنون ۴۵۹ دانشجوی دیگر در دیپارتمنت های تجارت و بانکداری و اداره و مدیریت درس می خوانند و دیپارتمنت احصائیه و کمپیوتر بنابر نبود امکانات از آغاز دوره ایجاد این دانشگاه (سال ۱۳۹۲) غیر فعال است.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *