خبرگزاری فارس از یک فعال قرآنی افغانستانی تقدیر کرد

مسئولان خبرگزاری فارس جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی از حجت الاسلام «محمد امیر توحیدی» استاد و قاری قرآن شهروند افغانستانی در تهران تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه ، دومین محفل دیدار آشنا با حضور جمعی از علماء، روحانیون، نخبگان و فرهیختگان مهاجر افغانستانی  به منظور تقدیر از حجت‌الاسلام (محمد امیر توحیدی ) در خبرگزاری فارس در تهران برگزارشد.

این محفل با تلاوتی از کلام الله مجید توسط استاد عباس حسنی قاری ممتاز افغانستانی آغاز و با اجرای استاد محمد مهدی میرزایی همراه بود.

روح‌الله‌قاسمیان سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس در سخنان خود اظهار داشت: خبرگزاری فارس به منظور انعکاس فرهنگ، تمدن و تاریخ افغانستان به دنبال معرفی نخبگان و فعالان فرهنگی افغانستان در عرصه‌ها و صنف‌های مختلف بود که بعد از انتشار سلسله گزارش‌هایی در جهت معرفی نخبگان مهاجر، در کم‌ترین زمان برنامه محفل دیدار آشنا طراحی شد.

وی افزود: بعد از برگزاری اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد که این شوراء به تدریج در حال تکامل و افزایش عضو است، قصد داریم از هر صنفی نماینده‌ای در شورای سیاست‌گذاری دیدار آشنا داشته باشیم تا شناسایی نخبگان بهتر صورت گیرد.

سردبیر سایت خبرگزاری فارس بخش افغانستان تصریح کرد: سعی داریم با اجرای بهتر برنامه دیدار آشنا، نگاه‌های منفی به جامعه مهاجرین را کم رنگ‌تر کنیم و این نگاه در زمینه فرهنگی است و برنامه دیدار آشنا جهت تحقق این امر توسط مهاجرین و رسانه‌ها نقش بسزایی دارد.

وی در پایان ضمن دعوت از تمامی نخبگان و فرهیختگان مهاجرین برای همراهی با این برنامه فرهنگی، از برگزاری مسابقه‌ای در محفل دیدار آشنا در بخش‌های مختلف مکتوب خبر داد و گفت: برای بهتر دیده شدن محفل دیدار آشنا، از تمامی مخاطبان و شرکت کنندگان دعوت می‌کنیم تا آثار مکتوب و تصویری خود از برنامه‌های دیدار آشنا اعم از یادداشت، خاطره، عکس را به سایت افغانستان ارسال کنند.

همچنین محمد امیر توحیدی در مصاحبه با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت: اینگونه مراسم و جلسات بر روحیه جوانان تاثیرات خوبی خواهد داشت .ما با حکم اینکه معلم قرآن هستیم همیشه با جوانان سر و کار داریم .

img_5178_resized

وی افزود : جوانانی که وارد فضای قرانی میشوند و در جلسات قرانی اشتراک میکنند ، به انحراف کشیده نمی شوند .

توحیدی تاکید کرد : از دیگر تاثیرات این جلسات می توان به افزایش اعتماد به نفس بین جوانان اشاره کرد که متاسفانه به نحوی گرفتار مشکل هویتی گردیده اند ، تاثیر خاصی خواهد داشت که هم هویت دینی شان را پیدا کنند هم هویت ملی شان را پیدا کنند و به این هویت ها افتخار کنند.

اجرای تواشیح توسط گروه ( بشری ) درباره پیامبر اکرم(ص)، امام حسین علیه السلام و کربلا، و همچنین امام رضا علیه السلام از دیگر برنامه های دومین محفل دیدار اشنا بود.

دکتر روحانی، از شاگردان استاد توحیدی در سخنانی در رابطه با مقام علمی استاد خود با بیان اینکه مدتی را در محضر این استاد تلمذ کرده است، اظهار کرد: فعالیت‌های زیاد قرآنی استاد توحیدی از برکات این استاد است و ما در حقیقت از کسانی که در محضر قرآن هستند و این توفیق والا و مقدس را دارند در هیچ شرایطی نمی‌توانیم تقدیر کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه معرفی کشور افغانستان آن گونه که هست، بسیار مهم است، تصریح کرد: اگر بخواهیم افغانستان را آنگونه که هست معرفی کنیم و بگوئیم که روح قرآن همیشه در این سرزمین زنده است باید به این نکته اشاره کنیم که نخستین سرودهای معنوی در کنار رود هیرمند سروده شده است.

او افزود که وداع‎ها قدیمی‌ترین سرودهای بشریست و این سرودها‌ی معنوی در جغرافیای باستانی هیرمند اتفاق افتاده است و این از افتخارات باختر و بلخ باستان و بامیان کهن است که با این سرودهای معنوی تاریخ این سرزمین شروع می‌شود.

روحانی در ادامه با اشاره به آئین زرتشت که در دربار گشتاسب در بلخ آغاز شد، ادامه داد: هنگامی که خورشید فروزان اسلام طلوع می‌کند باید اذعان کرد که ورود اسلام به افغانستان از حوادث بسیار شگفت انگیز تاریخ است و نقش تشیع در افغانستان نیز کاملا واضح است.

وی با اشاره به اینکه روح عدالت خواهی در تاریخ تشیع از آغاز ورود این مذهب اسلامی به افغانستان همواره وجود داشته است تصریح کرد: می‌توان در این زمینه در مورد روح مقاومت و عدالتخواهی شیعیان افغانستان به این نکته اشاره کرد که هنگامی که در زمان معاویه لعن بر امیرالمومنین(ع) از سوی معاویه به صورت یک دستور در سرزمین‌های اسلامی به حکام مختلف ابلاغ شد، مردم شیعه افغانستان در برابر این عمل معاویه مقاومت کردند که این نشان از روح عدالتخواهی و آزادگی این مردم دارد.

روحانی با اشاره به هجوم فرهنگ غرب و با بیان اینکه روح فرهنگ غربی براساس عقلانیت منهای خدا پایه ریزی شده است گفت: در فرهنگ شرقی و اسلامی اولین معلم انسان خداست و عقل انسان را نورانی و منور می‌کند؛ قرآن کتابی است که می‌تواند ناجی ما باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید فقط در سطح خواندن قرآن باقی بمانیم افزود: قرآن در عربستان نازل و در مصر قرائت شد و اکنون نیاز به آن داریم در جایی به مفاهیم قرآن پرداخته شود و با خواندن قرآن باید به سمت فراسوی عبارات آن و هر چه بیشتر به سمت درک مفاهیم قرآنی حرکت کنیم.

روحانی در ادامه افزود: تمامی هنرهای مربوط به شرق و اسلام مانند شهرسازی، خوشنویسی، تذهیب و غیره روحی الهی دارند و این روح در هنر زنده است.

روحانی در پایان تصریح کرد: امیدواریم هنرمندان ما به سمت  سرمنشاء الهی و معنوی معرفت حرکت کنند و براساس تعالیم الهی و دینی و اسلامی هنر خود را ارائه دهند تا هر روز بیشتر به احیاء تمدن عظیم اسلامی نزدیکتر شویم.

گفتنی است در این مراسم  حجت الاسلام ناطقی نیز به سخنرانی پرداخت.

در پایان این برنامه از تمثال محمد امیر توحیدی با حضور جمعی از فرهیختگان افغانستانی رونمایی شد و همچنین لوح تقدیر به همراه تابلو نوشته اثری از استاد ارزگانی و نیز تابلو فرشی به رسم یادبود به ایشان اهدا شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *