حکومت نباید با شهروندانش تبعیض و لجاجت پیشته کند

13226679_710682825741391_6426652350227165946_nاستاد محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت جمهوری اسلامی افغانستان می گوید که حکومت نباید با شهروندانش تبعیض و لجاجت پیشته کند و در صورت ادامه تاکید بر عبور لین برق از مسیر سالنگ، مردم به صحنه خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، استاد محمد محقق امروز(۲۴ ثور) پیش از خطبه های نماز جمعه در مصلای اباصالح المهدی در غرب شهر کابل سخنرانی کرد و عملکرد حکومت در بیساری از موارد انتقاد نمود.

وی هشدار داد صورت ادامه تاکید حکومت بر عبور لین برق از مسیر سالنگ و محروم سازی مناطق مرکزی از این پروژه ، مردم به صحنه آمده و فریاد سر خواهند داد و ما هم از داعیه و حق مردم حمایت خواهیم کرد.

استاد محقق در ادامه صحبت هایش گفت: براساس آموزه های دینی و اسلامی، حکومت باید در برابر شهروندانش، مسئول و پاسخگو باشد و اگر دولت و شهروندان، در برابر همدیگر احساس مسئولیت کنند و هرکدام به وظایف خودش عمل نماید، دولت و ملتِ مسئول بوجود خواهد آمد.

معاون ریاست اجرایی گفت که براساس آموزه های دینی و روایت های اسلامی حکومت چهار وظیفه و مسئولیت ( گردآوری مالیات، مقابله کردن با دشمن، آباد کردن کشور و اصلاح امت ) را به دوش دارد که باید به گونه جدی و شفاف به این موارد بپردازد.

معاون ریاست اجرایی، حکومت افغانستان را براساس این چهار مسئولیت، به بررسی گرفت و گفت که متاسفانه حکومت ما به دلایلی در اجرای تمامی این مسئولیت ها با کاستی ها و کژی ها همراه است.

استاد محقق گفت که سیستم گردآوری مالیات در کشور هنوز هم با مشکل مواجه است و سالانه نزدیک به یک میلیارد دالر معافیت مالیاتی از واردات موادنفتی ملحقات آن وجود دارد و این مبلغ به جیب مافیا، زورمندان و افراد بلند پایه حکومت که حکم معافیت مالیات را می گیرند، می رود.

معاون ریاست اجرایی افزود در شرایطی که حکومت هیچ گونه برنامه ای برای استخراج معادن کشور ندارد، اگر این مالیات به گونه شفاف گردآوری گردد، وبه خزانه دولت افزوده شود، وابستگی افغانستان از لحاظ مالی به کشورهای دیگر مرفوع خواهد شد.

استاد محقق گفت که حکومت در زمینه مقابله با دشمن و دفاع از قلمروش نیز ناکام است و با گذشت بیش از چهارده سال، هنوز هم دوست و دشمن مشخص نیست و نیروهای امنیتی با وجود فداکارهای زیاد، از این ناحیه آسیب های فراوان دیده اند.

معاون ریاست اجرایی می گوید بر اساس آموزه های دین مقدس اسلام ، حکام باید قلمرو اش را نه به گونه گزینشی بلکه به گونه یکسان آباد نماید، اما حکومت افغانستان متاسفانه در امر آبادانی کشور دچار مشکل است.

استاد محقق علاوه کرد که با دست به دست شدن قراردادی ها هزینه های بسیار اندک و ناچیز صرف آبادانی کشور می گردد و بسیاری از پولها به جیب مافیا و فساد پیشه گان می رود.

وی یکی از مظاهر آبادانی را، اعمار سرکها و دیگری را رساندن برق به شهروندان دانست و تاکید کرد که سرک زیربنای خدمات و برق زیربنای تخنیک است.

استاد محقق گفت: امیدواری ها بر این بود که سرکها در سراسر کشور به ویژه مناطق مرکزی اعمار گردد و نیز شهروندان کشور در مناطق مرکزی از برق توتاپ، بهرمند گردند، اما متاسفانه تاکنون این آرزوهای مردم بر آورده نشده است.

معاون ریاست اجرایی افزود با وجود که شرکت آلمانی فیشنر و گروه تخنیکی داخلی که برای بررسی مسیرهای بامیان و سالنگ توظیف شده بودند، توصیه کرده است که باید لین برق توتاپ به دلایل مختلف اقتصادی و جوی از مسیر بامیان عبور داده شود، حکومت بر عبور این لین برق از مسیر سالنگ پا فشاری دارد.

استاد محقق علاوه کرد که پس از اعتراض مردم در برابر این تصمیم حکومت، حلقاتی در دورن حکومت تلاش دارند تا مردم افغانستان را در برابر هم قرار دهند، اما بحمد الله این ترفندها تاکنون ناکام بوده است.

او تاکید کرد که حکومت نباید با شهروندانش تبعیض و لجاجت پیشته کند و در صورت ادامه تاکید بر عبور لین برق از مسیر سالنگ ومحروم سازی مناطق مرکزی از این پروژه ، مردم به صحنه آمده و فریاد سر خواهند داد و ما هم از داعیه و حق مردم حمایت خواهیم کرد.

معاون ریاست اجرایی، هدف چهارم یک حکومت در کشورهای اسلامی را، اصلاح اهل آن سرزمین عنوان کرد که به گفته استاد محقق حکومت افغانستان متاسفانه در این زمینه نیز می لنگد.

همچنین امام جمعه مصلای اباصالح المهدی حجت الاسلام عبدالقدیر عالمی نیز در خطبه دوم نماز جمعه بر انکشاف متوازن تاکید نمود.

وی بر عبور لین ۵۰۰ کیلو ولت ( توتاب ) ازمسیر بامیان را که بنا بر تحقیقات فنی مسلکی کمپنی آلمانی فشنر تهیه شده بطور جدی پا فشاری کرد.

Author

About Author