حکمتیار در پی قومی ساختن انتخابات و ایجاد نفاق بین مردم افغانستان است؟

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که سالهای سال بخاطر جنایت‌های جنگی که متهم شده بود از دست حکومت و نیروهای خارجی در کمپ شمشتوی پاکستان زندگی می‌کرد و نام شان در لست سیاه شورای امنیت سازمان ملل درج شده بود، در پی توافق‌نامۀ بین شورای صلح، حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی به افغانستان حکمتیار برگشت و همین که برگشتن این رهبر حزب اسلامی رقم خورد و در لغمان ظاهر شد و حرف‌های از نفاق و شقاق بین اقوام افغانستان به میان آورد و این حرف‌ها واکنش‌های را هم به همراه داشت.

حکمتیار در سخنرانی دیروز چهارشنبه (۱۷عقرب) در نخستین نشست شورای بزرگ مرکزی حزب اسلامی در خیمۀ لویه جرگه در کابل، گفت که جنگ کنونی در کشور میان دو قوم است و در پشت این جنگ‌ها کشورهای جهان  دست دارند.

او گفت: « این نبرد، نبرد میان مخالفین و دولت نیست، نبرد میان دوقوم است این حالت درنبرد کندز، بغلان، تمام شمال و کشور همین گونه است.»

این دو قوم کدام اقوام استند؟ تاجیک و پشتون؟ اگر اری! پس چرا گلبدین حکمتیار از دست ملاعمر رهبر گروه طالبان به جبل سراج فرار کرد و از جبل سراج احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان او را به تاجیکستان فرستاد و بعد توسط سفارت افغانستان به ایران فرستاده شد.

آیا این جنگ دو قوم است اگر آری؟ پس چرا احمد شاه مسعود که تاجیک است با حکمتیار که پشتون است همکاری می‌کند؟ این حرف، حرف نفاق افگنانه است که توسط رهبر این حزب در خمیه لویه جرگه مطرح شد.

حکمتیار با این ابراز نظر خود رشادت‌ها و ایستادگی‌های نیروهای امنیتی را نادیده گرفت و همچنان بیرق داعش را که یکی از فرماندهان حزب اسلامی که در درقد بلند کرده بود را نیز چشم پوشی کرد.

حکمتیار حلقه‌هایی را در داخل نظام برخلاف صلح خواند و گفت که رقیب‌های این حزب در داخل دولت مخالف اجرایی شدن توافق نامه صلح حکومت با حزب اسلامی استند.

گلبدین حکمتیار حکومت وحدت ملی را ناکام خطاب کرد و تأکید کرد که اعضای این حزب به جای کار در حکومت بهتر است در یک اپوزیسیون قوی حضور داشته باشند.

او افزود: «اگر رقیبان شما، نمی‌توانند شما را تحمل کنند، تنگ نظری و تعصب می‌کنند، حمایت مردم از شما را حسادت می‌کنند و تلاش به انجام  اعمال شیطانی می‌کنند.»

اگر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، حزب وحدت و دیگر احزاب موافق صلح با حکمتیار نمی‌بوند آیا ارگ به تنهایی این کار کرده می‌توانست یا می خواست بکند و آیا جامعه جهانی که بیشترین مصارف دولت و شاید خود حکمتیار را حالا میدهند حاضر بودند بدون توافق نظر یک بخش بزرگ از مردم افغانستان که تاجیک‌ها، هزارها و اوزبیک‌ها است او را به کابل بیاورند و وارد پروسه صلح کنند؟

این در حالیست که داکتر عبدالله با کنایه در مورد نشست دیروز حکمتیار گفت که یک مجلسی توسط حکمتیار صاحب در خیمه لوی جرگه برگزارشده است، این خودش یک قدم مثبت است، امروز مسایل به جای این که در میدان جنگ مطرح شود در صحنه سیاست مطرح می شود.»

حکمتیار نخستین رهبر سیاسی است که از داعش حمایت کرد و حزب اسلامی بارهای مسئولیت حملات انتحاری را به عهده گرفته اند و داکتر عبدالله با گفتن این که در گذشته ها این حرف‌ها در میدان جنگ مطرح می شد و حال در صحنه سیاست به حکمتیار فهماند که ما جنگ نمیخواهیم.

حکمتیار همچنان در مورد انتخابات گفت که «هیچ افغان نباید از دادن رای محروم شود، اگر این ها مهاجرین استند و یا در مناطق نا امن مسکن گزین اند، در انتخابات گذشته این دو گروپ قصدن از حق رای شان محروم شدند.»

در ادامه همچنان اظهار داشت که شماری از جریان های سیاسی ازرفتن به سوی انتخابات هراس دارند چون در میان مردم جا ندارند.

این اظهارات حکمتیار این را میرساند که انتخابات آینده مهندسی خواهد و این مهندسی از سوی حزب اسلامی است، چون بیشترین مهاجرین مردم افغانستان در پاکستان است و در کمپ شمشتوی که حکمتیار زندگی می کرد نیز گفته میشود که بیش از ۲۰هزار خانواده زندگی میکنند و در کل رهبر حزب اسلامی از ۴ میلیون مهاجر خبر داد که در خارج از افغانستان استند و رهبر حزب اسلامی میخواهد که آنها هم در انتخابات نقش داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون انتحابات در این مورد گفت «  «ما نگرانی خود را قبلا چندین باراظهارکردیم  که تایم لاین ما بسیار مشخص است و وقت وزمان ما محدود است و هر نوع تاخیر در پروسه انتخاباتی تاثیرخود را در مرحله انتخابات دارد.».

حال اگر حکمتیار پافشاری کند که مهاجرین باید رای بدهند پس انتخابات به تعویق خواهد افتاد و اگر در مناطق ناامنی انتخابات صورت بگیرد بی گمان که صندوق‌های انتخابات را را پر میکنند و انتخابات به سوی بحران خواهد رفت.

این سخنان را در مورد احزاب، جنگ، انتخابات در حالی ابراز داشت که در نشست شوراهای مرکزی حزب اسلامی عبدالهادی ارغندیوال رییس حزب اسلامی، محمد خان معاون نخست ریاست اجراییه، وحیدالله سباوون، الماس ذاهد و شمار دیگری از اعضای برجسته این حزب در این نشست حضورنداشتند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *