حکمتیار و مهمند؛ مهره‌های سوخته‌ای برای ناامن‌سازی شمال

بعد از سال‌ها تلاش برای برگشتاندن حکمتیار از کمپ شمشتوی پاکستان توسط  حکومت مرکزی، شورای صلح و غلجایی‌های درون حکومتی، این پروژه با موفقیت انجام شد و حال این تیم قصد دارد از حکمتیار که ظاهرتاً رهبر قوم پشتون خود را می‌داند؛ استفاده ابزاری کند و هر از گاهی او را به ضد اقوام غیر پشتون و زبان فارسی دری می‌شوراند.

حکمتیار هر از گاهی بیانیه‌های غیر مسولانه بر ضد زبان و رهبران غیر پشتون می‌دهد و در این اواخر احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان را در جمع مردم بدخشان متهم به جاسوسی ISI کرد و از سوی دیگر تیم یادشده توسط آصف مهمند؛ عطا محمد نور را هدف قرار داد و توطیه‌ای را راه‌اندازی کرده است که ظاهراً استاد عطا، مهمند را توسط محافظین خود مورد ضرب و شتم قرار داده است که سخنگوی والی بلخ این موضوع را کاملاً رد کرده است.

بعد از این رویداد، آصف مهمند به حمایت حکمتیار تظاهراتی را در کابل راه‌اندازی کرده بود که اکثراً اشتراک‌کننده‌گان این تظاهرات بالای سن ۴٠ سال بودند و این موضوع به خوبی می‌رساند که فاشیزم قومی در میان جوانانِ قوم پشتون جایگاه ندارد.

همین‌طور حکمتیار که در حدود ٢ دهه از وطن دور بوده؛ اما اطرافیان وی این را باور ندارند و همیشه در پی ایجاد توطئه استند و استاد عطا محمد نور هم چند شخص را متهم به ایجاد شورش و توطئه در مزار کرده بود.

امروز در صفحه‌های اجتماعی حتی مخالفین استاد عطا حمایت خود را از وی اعلام کردند و این به خوبی می‌رساند که نسل نو خواهان آبادانی و پیشرفت کشور استند و با کسانی که کابل را ویران کردند و سال‌های سال با حکومت‌ها مخالفت کردند و در ١٧ سال گذشته چندین حمله انتحاری انجام دادند و حال خود را حق به جانب می‌دانند؛ همراه نیستند.

کسانی که گفته بودند «اگر در موجودیت امریکا به افغانستان بیایم از أمت رسول‌الله نباشم» در حالی که امروز پول محافظت‌اش را امریکا می‌دهد و برای استراتیژی امریکا لحظه شماری می‌کند؛ واقعاً جای بحث وجود دارد که ایشان حال أمت کی استند و چطور با حکومت ١٧ سال جنگید و از داعش حمایت کرد؛ حال وارد نظام شده و برای کسانی که ١٧ سال از حکومت حمایت کردند، شهید دادند و برای آبادانی این کشور کار کرده‌اند؛ خط و نشان می‌کشد.

آگاهان به این باورند که آصف مهمند، ایشچی ثانی است که برای ترور شخصیتی استاد عطا وارد مزار شده بود و این تئوری برای جنرال دوستم کارگر افتاد و می‌خواستند که استاد عطا را هم در این تار عنکبوت گرفتار کنند و شمال را «بی‌سر» بسازند تا پلان‌های خصمانه‌شان را عملی کنند که با رفتن عطا محمد نور به چمتال، به اتاق توطئه فهماندند که شمال را نا امن ساخته نمی‌توانند.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *