حضور ۱۶ساله امریکا در افغانستان؛ افزایش ۱ گروه تروریستی به ۲۱ گروه تروریستی

چرا امریکا به افغانستان آمد؟

۱۶ سال قبل در تاریخ ۷ اکتوبر امریکا به افغانستان لشکرکشی کرد، این لشکر کشی در پی فروریختن برج‌های جهانی در امریکا اتفاق افتاد. گروه تروریستی القاعده به رهبری اسامه بن لادن مسؤلیت این حمله را به عهده گرفت پس از حمله رییس جمهور وقت امریکا به کشورهای جهان گفت “جهان یا با ما است و یا علیه ما” و جهانیان همراه آمریکا شدند، به افغانستان آمدند تا علیه گروه طالبان و القاعده بجنگند تا گروه‌های تروریستی را از بین ببرند.

حال شانزده سال از این اتفاق می‌گذرد، بیش از ۴۰ درصد خاک افغانستان تحت تصرف طالب‌های مسلح است ، شاهراه‌ها امن نیست و یک حکومت مقتدر و مشروع نداریم، این اتفاق چرا افتاد؟ چرا امریکای که طالبان را در چند ماه تار و مار کردند در طول شانزده سال نتوانستند این گروه را از بین ببرند ؟

برج‌های تجارت جهانی در نیویارک چرا؟ و چه‌گونه فرورخت؟

۴هواپیما که از فرودگاه‌های لوگان اینترنشنال، دالاس اینترنشنال و نیویارک به مقصد کالیفرنیا در پرواز بودند، دزدیده شدند. دو فروند به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی اصابت کردند، یک فروند با ساختمان پنتاگون برخورد کرد و هواپیمای دیگر در پنسیلوانیا سقوط کرد .

هواپیما ربایان در مجموع ۱۹ نفر بودند، ملیت هواپیما ربایان را ۱۵ تبعه عربستان سعودی، ۲ تبعه امارات عربی متحده، یک تبعه مصر و یک تبعه لبنان تشکیل می‌داد. تیم عملیاتی حادثه ۱۱ سپتامبر تماماً عرب و عضو سازمان القاعده بودند.

اما گفته می‌شود که در فروریختاندن این برج‌ها دولت‌ امریکا دست داشت یا عمداً از وقوع این حادثه جلوگیری نکردند  چون می‌خواستند بنابر دلیلی به افغانستان بیایند و این جغرافیا را بدست بیاورند و پایگاه بزنند.

شرکت‌های که امنیت میدان‌های هوایی را به عهده داشتند گفته میشود که مربوط کمپنی‌های یهودی بودند ،حدود ۴۰۰۰ کارمند یهودی که درهمان جا کار می‌کردند فقط ۵ نفر کشته شدند.

امریکا چرا به افغانستان حمله کرد و چه بدست آورد؟

ناتو به رهبری امریکا به تاریخ ۷ اکتوبر عملیات بلند مدت آزادی را آغاز کردند و بعد از یک ماه رژیم طالبان سقوط کرد و کنفرانس “بن” را برگزار کردند. باوجودی که ستار سیرت ۹ رای گرفته و باید رییس جمهور می‌شد اما حامد کرزی را با ۳ رای رییس جمهور ساختند و با آمدن کرزی و امریکا سیلی از پول به افغانستان سرازیر شد و مبارزه خود را علیه تروریستم آغاز کرد اما تا اکنون که ۱۶ سال از این اتفاق می‌گذرد امریکا چه بدست آورد؟ در سال ۲۰۰۱  افغانستان درگیر با یک گروه تروریستی بود اما حال با گذشت ۱۶ سال و با حمایت ده‌ها کشور خارجی افغانستان با ۲۱ گروه تروریستی درگیر است.

دلیل استراتیژیک که امریکا به افغانستان آمد مربوط می‌شود به سالهای گذشته که به پاکستان پول میداد تا جنگ‌های داخلی را در افغانستان شعله‌ ور کند و این جنگ سبب شد که طالبان به وجود بیاید. بنابر گزارش‌ها طالبان توسط پاکستان با حمایت مالی امریکا بوجود آمد، همین‌که طالبان در جنگ با جبهه شمال شکست خورد و این جنگ غیرمستقیم برای امریکا گران تمام شد، با ترور احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان جبهه مخالفین حضور خود را در افغانستان شکستاندن و با فروریختاندن برج‌های تجارتی در نیویارک به جنگ در افغانستان مشروعیت داد.

گفته‌های وجود دارد که در سفر احمد شاه مسعود به اروپا و اذهان کردنش به جامعه جهانی که اگر “اندازۀ کلاه‌ام جای باشد به مقاومت ادامه میدهم” ترورش را رقم زد و این کار باعث شد که دیگر کسی مخالف حضور امریکا نشود.

امریکا در افغانستان آمد و می‌خواست که با ایجاد چندین پایگاه، قدرت‌های آسیایی را مهار کند که نتوانست، روسیه و ایران در سوریه امریکا را به شکست مواجه کردند و پاکستان متحد دراز مدت امریکا به چین پیوسته و حال این کشور در میان کشورهای قرار گرفته است که یک زمان اینها را حساب نمی‌کردند.

افغانستان شانزده سال چه داشت و حال چه بدست آورده؟

افغانستان قبل حمله امریکا امنیت نداشت، برق منظم نداشت، پایتخت امن نبود، حکومت مقتدر و مشروع نبود؟ و… حال که شانزده سال از حضور امریکا در افغانستان می‌گذرد و با مصرف کردن بیش از ۱۵۰ ملیارد دالر افغانستان فقط صاحب چند بلند منزل شده است و یک دیموکراسی دروغین؛ با وجود مصرف ملیاردها دالر در افغانستان حتی پایتخت برق منظم ندارد، در پایتخت بیشتر جاده ها اسفالت نیست، امنیت وجود ندارد، حکومت مشروع نیست و هزاران مشکل دیگر که امروز گریبان‌گیر مردم افغانستان است.

مهم‌تر از همۀ این‌ها وجود بیش از ۲۱ گروه تروریستی در افغانستان که تنها دست آورد امریکا در طول شانزده سال بوده است جدا از اینکه میزان تلفات نظامیان و غیر نظامیان در این سالها افزایش یافته است.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *