توسعه همکاری مرزی سه جانبه افغانستان، تاجیکستان و چین

13147537_990830984326477_7194262017631810776_oرئیس جمهور غنی در دیدار با همتای تاجیک خود بر همکاری مرزی سه جانبه افغانستان، تاجیکستان و چین تاکید کرده و خواهان افزایش این همکاری شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان عصر دیروز با امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در یک نشست خبری اشتراک کرد.

هر دو طرف در این دیدار، بر مبارزه مشترک با تروریسم و تقویت روابط مرزی بین دو کشور تاکید کردند.

رئیس جمهور غنی خاطر نشان کرد که همکاری مرزی میان افغانستان و تاجیکستان و اقداماتی که قرار است با شمولیت چین، سه جانبه شود، یک قدم قابل اعتبار است و ما توسعه این همکاری را به صورت همه جانبه خواهانیم.

آقای غنی گفت که افغانستان و تاجیکستان؛ تاریخ، فرهنگ، زبان و منافع مشترک دارند و این منافع مشترک موجب گردید تا علایق عمیق و عظیم فرهنگی را که برای یک مدتی قطع شده بود، پس از استقلال تاجیکستان، احیا گردد.

وی خاطرنشان کرد که از پروژه کاسا ۱۰۰۰ پشتیبانی کامل صورت گرفته و افغانستان تمام موانع و مشکلات را که در برابر این پروژه وجود داشت، از بین برده است.

آقای غنی گفت که کاسا، تنها پروژه نیست بلکه سمبول، نمونه و نشانه اراده ماست و آسیا را که از هم جدا شده بود، دوباره وصل می کند.

وی اظهار داشت که بر علاوه کاسا ۱۰۰۰، افغانستان و تاجیکستان همکاری های همه جانبه و متداوم در بخش تولید، انتقال و مصرف انرژی دارند و در این بخش ها ظرفیت های موجود انکشاف خواهد یافت.

آقای غنی احیای راه ابریشم را یک قدم بنیادی دانسته و گفت راه ابریشم، تنها یک راه نبود بلکه یک نظام بود که به سطح منطقه یک فرهنگ مشترک عظیم را ایجاد کرد.

در عین حال رئیس جمهور به تروریسم اشاره کرده و بیان داشت :«تروریزم نه ملت می شناسد و نه هم دین و سرحد و ما در صف مقدم مبارزه با این پدیده شوم بین المللی قرار داریم و حرکت و اراده ما برای محو این پدیده شوم، همه جانبه است.»

وی برای مبارزه موثر بر ضد قاچاق مواد مخدر، تروریزم و افراطیت بر کشف منابع و افشای ماهیت این پدیده ها تاکید کرده گفت که تروریزم مردم بی گناه را به خطر مواجه می سازند.

با این حال، رئیس جمهور تاجیکستان، اولین سفر آقای غنی را به آن کشور، گام مهم در راستای گسترش و تحکیم روابط دوستانه میان دو کشور دانسته، گفت که در دو روز آینده، افتتاح آغاز کار پروژه کاسا ۱۰۰۰ نشانه تلاش ها و همکاری های مشترک و هدفمند در سطح منطقه، خواهد بود.

وی افزود که تطبیق این پروژه برای منطقه ارزش حیاتی دارد و بر زنده گی، پیشرفت، رفاه و آبادی منطقه تاثیر بسزای خواهد داشت.

رئیس جمهور تاجیکستان با تاکید بر مبارزه منطقوی و بین المللی بر علیه تروریزم، قاچاق مواد مخدر و سایر جنایات سازمان یافته، گفت که حوادث مختلف اخیر در جهان نشان داد که تروریزم، افراطیت و قاچاق مواد مخدر خطرات مشترک می باشند.

Author

About Author