تمایل رو به افزایش دختران پایتخت نشین به قلیان

روزگار عجیبی است؛ زمانه‌ ای که آرامش در دود جستجو شده و قلیان همدم مردم شده است و از همه عجیب تر اینکه دختران جوان  پایتخت به قلیان و دود آن روی آورده اند.

ld4dbkm313ow9p9i1c6u

دختران جوان کابل به قلیان روی آورده اند تا برای لحظاتی شادی و لذت را به آنها هدیه کند، هر بار پُک زدن به قلیان نیز راه دستیابی به آرامش بیشتر است.

دختران و گاهی زنان در عرصه مصرف قلیان پا به پای پسران و مردان و بدون توجه به هشدارها رقابت می ‌کنند؛ به راستی چه آسان سلامتی دختران جوان، تحصیل کرده و تعلیم یافته کشور حراج می‌ شود.

این روزها مصرف قلیان به حدی در میان برخی دختران جوان در کابل عادی شده است که بخش عمده قلیان خانه های شهر را تشکیل می دهند.

حضور پیهم و آمار رو به افزایش دختران در قلیان خانه ها باعث شده است تا در بسیاری موارد هم، خیلی حرفه ‌ای تر از پسران و مردان قلیان بکشند.

استعمال قلیان به دلیل نداشتن ممانعت در میان دختر‌های مکتبی هم رواج فراوانی پیدا کرده و این در حالی است که به گواه متخصصان، مواد تشکیل ‌دهنده قلیان، تاثیرات به مراتب زیان ‌بارتری بر روی دختران و زنان دارد.

بر خلاف اینکه مصرف سیگرت هنوز در میان دختران جوان به عنوان یک رفتار خلاف شرع و خلاف رفتار شناخته می ‌شود؛ اما کشیدن قلیان در بین آنها با ممنوعیتی مواجه نیست و آنها با جمع شدن دور هم بساط قلیان را فراهم می‌ کنند.

بسیاری از قلیان خانه ها و رستوران های پایتخت در کنار غذاها و نوشیدنی های مناسب و رنگارنگ، قلیان را نیز به عنوان یکی از خدماتشان به مشتری ارائه می ‌کنند؛ در اینجاست که دختران دانشجو و دانش آموز در کنار دوستانشان شروع به کشیدن قلیان می کنند.

88888

یکتن از مالکان قلیان خانه به شرط حفظ نام و آدرسش در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می گوید :«در ابتدا تنها پسران و مردان به قلیان خانه آمده در کنار چای و یا غذا، قلیان سفارش می دادند؛ اما حالا شرایط فرق کرده و شمار دختران بیشتر از پسران شده است.»

به گفته وی، در ابتدا دختران با رعب و ترس به قلیان خانه آمده در بخش فامیلی در بعضی مواقع قلیان سفارش می دادند؛ اما حالا به صورت آزادانه و با دوستان شان قلیان استعمال می کنند.

این مالک قلیان خانه افزود :«دختران جوان دانشگاهی و یا مکتبی در وقت مکتب و یا دانشگاه بیشتر به قلیان خانه می آیند و ساعت ها مصروف دود کردن قلیان هستند و با دوستان شان خوش می گذرانند.»

وی اظهار داشت که شمار دختران جوان به ویژه دختران دانش آموز برای کشیدن قلیان زیادتر شده و هر روز تعداد آنها افزایش می یابد و بیشتر آنها نیز قلیان میوه ای به ویژه نعناع را سفارش می دهند.

طبق گفته های منبع، قیمت هر قلیان نیز از ۲۰۰ تا ۲۵۰ افغانی است.

با این حال، اکثر مردم مصرف قلیان را تفریحی می ‌دانند که آرامش را به آنها هدیه می‌ کند و این تصور در آنها ایجاد شده که هر کَش قلیان موجی از آرامش را به همراه دارد و هر چه این کَش عمیق ‌تر باشد رسیدن به آرامش بیشتر خواهد بود.

این تصور غلط در میان افراد ریشه دوانده است که اگر دود قلیان وارد شُشها نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به شُشها نمی رسد؛ اما در حقیقت دود قلیان از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را به جا می ‌‌گذارد.

داکتران متخصص می گویند :«عوارض ناشی از مصرف قلیان ۴۰ برابر سیگرت است.»

با این حال، گفته می شود که دود قلیان برای دختران و زنان جوان، مضرات بیشتر دارد؛ هاشم علوی پژوهشگر طب سنتی درباره مضرات قلیان برای دختران می ‌گوید :«سیگرت و قلیان از دیدگاه طب سنتی دارای طبیعت گرم و خشک است که مصرف بیش از حد آن موجب افزایش خشکی و گرمی بدن می ‌شود.»

به گفته وی، قلیان برای زنان و دختران بسیار مضر است چرا که خطر نازایی، مشکلات دستگاه رحمی و انسداد رحم را به همراه دارد؛ به دلیل اینکه رحم در حالت طبیعی به گرما و رطوبت نیاز دارد که مصرف قلیان موجب افزایش گرمی و خشکی رحم می ‌شود که خشکی رحم خود عامل نازایی محسوب می‌ شود.

دکتور شیرین متخصص زنان و نسایی به خاورمیانه گفت :«قلیان روی هورمون های جنسی تاثیر می گذارد و میزان هورمون های استروژن را کاهش می دهد. در زمان بارداری شانس ابتلا به دیابت، زایمان زودرس و اختلال رشد جنین در زنانی که قلیان می کشند، بیشتر می شود.»

با این حال و همانطور که گفته شد، شمار علاقمندان دختر به قلیان به ویژه قلیان میوه ای در پایتخت، در حال افزایش است.

در مورد مضرات تنباکوهای میوه ای باید گفته شود که مصرف این تنباکوها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت می‌ شوند که علایم  آن سرفه ‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد مصرف کننده به همراه دارد.

تنباکو میوه ای به دلیل داشتن رطوبت موجب رشد انواع میکروب های کشنده در آن می شود و افزودن الکول یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیان های میوه ای از دیگر خطرات استعمال آن به شمار می رود.

نکته دیگر که در پایان باید یادآور شد این است که در روزهای پنجشنبه و جمعه که اغلب دانشگاه ها و مکاتب رخصت هستند، مشتریان دختر قلیان خانه ها کمتر است که خود نشان میدهد زمان رسمی و شرعی مکتب و دانشگاه فرصت خوبی برای سوءاستفاده دختران جوان از وقت و حضور در قلیان خانه هاست.

Author

About Author