تلاش چین برای مذاکرات سه‌ جانبه اقتصادى با افغانستان و پاکستان

بیجینگ در نظر دارد تا برای استفاده بهتر از امکانات اقتصادی افغانستان، مذاکرات سه جانبه با کابل و اسلام آباد را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه و به نقل از خبرنامه ریاست جمهوری، شام دیروز محمد اشرف غنی، رئیس جمهور با «کانگ زینیو» معاون وزیر خارجه جمهوری خلق چین دیدار کرد.

در این دیدار، اقدامات حکومت افغانستان در راستای صلح و ثبات، گسترش روابط، همکاری‌ های منطقوی و مبارزه با تروریزم  قابل قدر دانسته شد.

کانگ زینیو اظهار داشت که افغانستان برای کمربند اقتصادی چین از اهمیت حیاتی برخوردار است و پیشنهاد کشورش این است که مذاکرات سه‌ جانبه بیجینگ، کابل و اسلام آباد در خصوص دهلیزهای اقتصادی، همکاری ‌‌ها و خط آهن پیشاور، کابل و کویته آغاز شود.

وی، تروریزم را تهدید بزرگ منطقه و جهان عنوان کرده و اظهار داشت که چین بر مبارزه مشترک علیه تروریزم تاکید می‌ کند و با به تعهدات نظامی خود در قبال  افغانستان پایبند است.

زینیو افزود که چین به کمک‌ها یش در عرصه‌ های مختلف با افغانستان ادامه می ‌دهد و کارهای زیربنایی را در افغانستان به ‌ویژه در زمینۀ اعمار خانه ‌ها تسریع می بخشد.

در عین حال، رئیس جمهور غنی با اشاره به همکاری‌ های چین در عرصه‌ های مختلف با افغانستان گفت که افغانستان بر افزایش و گسترش روابط دوستانه و مناسبات نیک با چین، بیشتر تلاش خواهد کرد.

رئیس ‌جمهور، تروریزم را برای افغانستان، چین، منطقه و جهان یک تهدید دانسته افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با شجاعت و دلیری بدون کدام تفکیک ضمن مبارزه علیه همه گروه‌ های تروریستی، در جلوگیری از نفوذ گروه ‌های تروریستی که در چین فعالیت دارند، با این کشور همکاری می ‌نمایند.

رئیس ‌جمهورغنی اظهار داشت که مذاکرات پیرامون دهلیزهای اقتصادی و ترانزیتی و همکاری ‌ها ابتدا به ‌گونه سه‌ جانبه و سپس به‌ شمول تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، شماری از کشورهای آسیای مرکزی و ایران نیز در آن شامل خواهند شد.

به گفته وی، افغانستان خواهان روابط دوستانه با همه کشورهای همسایه و از طریق خط آهن، به چین، ایران، چاربهار و بندر گوادر وصل خواهد شد.

بر اساس معلومات رئیس‌ جمهور، از لحاظ ترانزیت و انتقال برق از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی، افغانستان بهترین مسیر می‌ باشد و در خصوص احداث بندها و تولید برق خواهان همکاری چین است، تا بتواند ضمن انتقال انرژی برق، برق را خودش تولید و به کشورهای دیگر صادر نماید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *