تغییرات کابینه یا تیم‌سازی آینده؟

نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری برای هر رئیس‌جمهور یک اندیشه و فکر است و هر شخصی به دنبال آن است تا بتواند در انتخابات به پیروزی دست یابد.

در این بین، رئیس‌جمهورهایی که دوره اول ریاست جمهوری‌شان را سپری می‌کنند؛ دست بازتری به امکانات دارند و می‌توانند از این امکانات در دو سال آخر فعالیت‌شان برای موفقیت در دوره دوم‌شان استفاده کنند.

این شرایط در حال حاضر در افغانستان نیز به وضوح دیده می‌شود و اینکه «تیم‌سازی» برای تیم کاری فعلی یکی از دغدغه‌هایی است که رئیس‌جمهور را مصروف ساخته است.

به همین منوال، در ماه‌های اخیر تغییرات و تبدیل‌های زیادی در سمت‌های دولتی و وزارت‌خانه‌ها رخداد و تقریبا افرادی روی کار آمدند که به شخص رئیس‌جمهور نزدیک‌تر هستند.

برکناری عبدالرزاق وحیدی از سمت وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی به دلیل موجودیت و یا دست داشتن در فساد این وزارت و بعد از گذشت زمانی تبرئه شدن وی، حضور افرادی به مانند محمد طهماسی، گل‌آغاشیرزی و ویس برمک در راس وزارت‌های ترانسپورت، سرحدات و امور داخله خود نشان از تیم‌سازی رئیس‌جمهور دارد.

این نشان از آن دارد که رئیس‌جمهور به دنبال قدرت گرفتن برای انتخابات آینده و از سوی دیگر کمتر ساختن قدرت رقیب جدی وی (داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه) که در انتخابات گذشته نیز رقیبش بود، می‌باشد.

شماری از افرادی که برکنار شدند نیز از جمله کسانی بودند که از سوی داکتر عبدالله معرفی شده بودند و رای مجلس را کسب کردند.

تقسیم قدرت در حکومت وحدت ملی بر اساس توافق‌نامه‌ای بود که با وساطت «جان‌کری» وزیر امور خارجه وقت امریکا تهیه و به امضای رئیس‌جمهور و رئیس اجرائیه رسیده بود.

پادشاه بینا، آگاه امور سیاسی در رابطه به این تغییرات در کابینه به خاورمیانه گفت :«این تغییرات به سود دولت و ممکلت نبوده و بیشتر به ضرر آن خواهد بود.»

به گفته وی، به صورت معمول باید هر تغییر در جهت بهبود انجام شود؛ اما در شرایط فعلی که بخش عمده‌ای از خاک افغانستان درگیر نبرد است؛ شخصی در وزارت مهمی به نام «داخله» روی کار می‌آید که مهمترین فعالیتش حضور در راس وزارت رسیده‌گی به حوادث بوده است و اصلا «نتیجه‌بخش» نخواهد بود.

این تغییرات که به نوعی خلاف وعده‌های رئیس‌جمهور در مبارزات انتخاباتی‌اش است، و تیم‌سازی رئیس‌جمهور برای حضور قدرتمند در انتخابات آینده را نشان می‌دهد که در این رابطه بینا اظهار داشت که رئیس‌جمهور اشخاصی را آورده که هیچ کاری را بدون هماهنگی با وی انجام نمی‌دهند و به صورت کامل در اختیار رئیس‌جمهور هستند.

به باور این آگاه امور سیاسی، افراد تازه تعیین‌شده هیچ صلاحیت تصمیم‌گیری ندارند و این تغییرات نوعی فریب و اغفال مردم است و فاصله مردم با حکومت را بیشتر می‌سازد.

این تغییرات در حالی از دید آگاهان امور سیاسی به سود تیم‌سازی رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد که پیش از این افراد عالی‌رتبه دولتی از جمله جنرال دوستم، معاون اول رئیس‌جمهور، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه، عطامحمد نور، والی بلخ، احمدضیا مسعود، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری و شماری دیگر بارها از تمرکز قدرت در ارگ ریاست جمهوری انتقاد کرده بودند.

به باور این افراد، رئیس‌جمهور با متمرکز ساختن قدرت در نزد خود، به دنبال افزایش قدرت شخصی و تیم مورد نظرش می‌باشد.

با این حال باید دید که چه تغییرات دیگری در کابینه ایجاد می‌شود در حالی که هم‌اکنون نیز شماری از این وزارت‌خانه‌ها از سوی سرپرستان اداره می‌شوند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *