بی‌نظمی و سرگردانی پایتخت‌نشینان، هدیه حضور حکمتیار

سرانجام و بعد از گذشت نزدیک به ۲۲ سال، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی دوباره پای به کابل نهاده و بر اساس توافق‌نامه صلح با حکومت وارد پایتخت شد.

حکمتیار به تاریخ نهم ثور در اولین حضور رسمی در ولایت لغمان حاضر شده و در برابر رسانه‌ها، اظهار نظر کرد و بعد از آن به جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار رفت.

بعد از حضور وی در جلال‌آباد، محمد سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهور و حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور برای خیرمقدم به وی به این شهر رفته و در مراسم مشترک حضور یافتند.

بر اساس گفته‌ها، قرار بود که دو مقام عالی دولتی، به صورت رسمی از رهبر حزب اسلامی دعوت کنند تا به کابل بیاید.

اما با گذشت چند روز، گلبدین حکمتیار تصمیم گرفت تا به کابل بیاید؛ اما با یک کاروان نظامی، پر سر و صدا و با حضور شمار زیادی از نظامیانی که یونیفورم مشخص نداشته و با لباس‌های شخصی.

پیش از رسیدن رهبر حزب اسلامی به کابل، پایتخت به شهری نظامی تبدیل شده و اکثر راه‌های منتهی به مرکز شهر تا مسیر دارالامان، به روی ترافیک مسدود شده بود.

به هیچ موتری اجازه رفت و آمد در مرکز شهر داده نمی‌شد، مردم با پاهای پیاده در شهر گشت و گذار داشتند و مریض‌داران با مشکلات زیادی روبرو شده بودند.

شماری از موترهای آمبولانس در ترافیک مزدحم مسیرهای قابل عبور، متوقف مانده و راهی برای عبور نداشتند.

در عین حال، نظامیان با لباس‌های شخصی در موترهای هایلکس که برای استقبال از حکمتیار حضور داشتند، نوعی ترس و هراس در بین مردم ایجاد کرده بودند.

شماری از دوکانداران نیز از ترس هرگونه وضعیت ناگوار، دوکان‌های خود را باز نکرده بودند و در مسیر دهمزنگ الی دارالامان نیز هیچ موتری دیده نمی‌شد.

حضور هر رهبر جهادی که با پیام صلح آمده، باید صلح باشد و آرامی نه اینکه برای مردم به ویژه کودکان ترس و وحشت ایجاد کرد و پایتخت را به شکل یک شهر نظامی درآورد.

شماری از نیروهای امنیتی می‌گویند که مسدود بودن مسیرهای مرکزی شهر به دلیل برنامه رسمی در ارگ ریاست جمهوری تا شام ادامه خواهد داشت به همین دلیل تا ختم برنامه و نرسیدن رهبران جهادی و دولتی به ویژه حکمتیار به منزل‌شان، به موترهای عادی اجازه تردد در مرکز شهر داده نمی‌شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *