بیش از ۲۵۰۰ واقعه مثبت ایدز در افغانستان ثبت شده است

وزارت صحت عامه افغانستان در روز جهانی مبارزه با ویروس «HIV» و بیماری ایدز تحت شعار “حق صحت- خون خود را برای اچ آی وی آزمایش نمایید” به منظور بلند بردن آگاهی عامه و تجدید تعهد مسوولین برای مبارزه علیه این بیماری تجلیل به‌عمل اورد و گفت که تا اکنون ۲۵۲۲ واقعه مثبت ایدز در افغانستان ثبت شده است.

داکتر فدامحمد پیکان معین عرضه خدمات صحی وزارت عامه در این مراسم گفت که مجموع وقایع ثبت شده، ۷۵‌ درصدشان مردان و بیست‌وپنج درصد شان را زنان تشکیل می‌دهند.

داکتر پیکان اضافه کرد که در میان این افراد مبتلا به بیماری ایدز ۵۴ کودک زیر سن ۱۵ سال نیز شامل استند.

وزارت صحت می‌گوید که جنگ، استعمال و قاچاق مواد مخدر، مرزهای باز، مشکلات اقتصادی، سطح پایین سواد، مهاجرت‌های داخلی و خارجی، زرقیات تطبیق خون غیر مصون به خصوص موجودیت در حدود سه ملیون استفاده کننده مواد مخدر و بلند بودن شیوع واقعات «اچ آی وی» در بین گروه‌های معروض به خطر بلند در کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان از جمله عوامل عمده شیوع این ویروس در افغانستان به شمار می‌رود.

بر اساس آمارهای توسط سازمان ملل متحد، در سراسر جهان نزدیک به ۳۶٫۷ میلیون تن آلوده به ویروس «اچ‌آی‌وی» و مبتلا به بیماری ایدز هستند که سالانه بیش از یک میلیون تن‌شان جان‌های شان‌ را از دست می‌دهند. این سازمان از ثبت ۲٫۱ میلیون واقعه نو آلوده شدن به ویروس «اچ‌آی‌وی» در جهان خبر داده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *