بیداری اسلامی متوقف نمی شود

دو رخداد مهم این روزها در عراق در عرصه سیاسی و میدانی توجه افکار عمومی منطقه و عربی را به خود جلب کرده است . نشست” شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی” در بغداد و ” عملیات آزادسازی موصل” که همراه با دیگر رویدادهای سیاسی عراق همگرایی جدیدی را در ادبیات سیاسی عراق نوید می دهد.

شاید اگر این نشست در زمان دیگری و در کشور دیگری برگزار می شد، چنین مورد توجه جریانهای رسانه ای و سیاسی قرار نمی گرفت . از اینرو انتخاب گزینه بغداد برای میزبانی نشست  آن هم در آستانه پیروزی موصل با تمامی ویژگی ها ، نشان دهنده همگرایی نظامی ، سیاسی و هم افزایی گروههای عراقی  و نیز درایت  برگزار کنندگان و مسئولان اجلاس است.

دیدارهای مهم و دیپلماتیک فشرده دکتر ولایتی در روزهای پیش از اجلاس نیز بعنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی به اهمیت این نشست افزود . از سویی دیگر قرار است در این نشست شخصیت های برجسته و سیاسی نیز حضور یابند که بی تردید به  ثبات و استقرار سیاسی عراق کمک زیادی خواهد کرد و پیام آشکاری از همگرایی ملی عراقی ها در دو عرصه سیاسی و نظامی را بازتاب می دهد.

شاید این پرسش مطرح شود که  نشست بغداد چه نقشی در تقویت جبهه آزادسازی موصل دارد  که پاسخ آن را می توان در سخنان دکتر ولایتی در دیدارهای خود با مقامهای عراقی جستجوکرد . وی در نشست خبری با رئیس مجلس اعلای انقلاب عراق با اشاره به اهمیت مبارزه با ترویسم از اهمیت اقدام فرهنگی و آگاهی رسانی برای مقابله با تفکر و اندیشه تکفیری نیز سخن گفت .

 از سویی دیگر شعار این اجلاس نیز به اهمیت این موضوع افزوده است .  شعاری با عنوان ” بیداری اسلامی متوقف نمی شود”. اهمیت این مفهوم از آنجایی است که برخی گمان می کردند بیداری اسلامی در سایه بحران های منطقه ای ساخته غرب و شرایط جهانی به فراموشی سپرده شده است .

مفهومی که از همان آغاز انقلاب های عربی برای حذف ماهیت اسلامی آن تلاش شد و رسانه های غربی از آن با نام بهار عربی یاد کردند تا ویژگی های اسلامی آن را نادیده بگیرند. از طرفی سعودی ها نیز تلاش کردند تا با ایجاد یک مدل جایگزین در برابر بیداری اسلامی که تهدید جدی برای تضمین ثبات سیاسی آنان بود، بایستند. تقویت گرههای تروریستی با اندیشه وهابی و نیز دخالت های نظامی در کشورهای عربی از اقداماتی بود که سعودی برای مقابله با موج بیداری اسلامی انجام داد . در این راه نیز حمایت آمریکایی ها را دارند.

غرب برای نابودی مفهوم بیداری اسلامی سه سناریو را در سه مرحله در نظر داشت . پیش از انقلاب های اسلامی برای جلوگیری از وقوع آن تلاش داشت ۲- بعد از انقلاب های عربی برای مدیریت و تغییر مفاهیم و مصداق های آن عمل کرد و اکنون نیز برای به فراموشی سپردن آن برنامه ریزی می کند تا با کمک ابزارهای عربی و منطقه ای بتواند از الگو شدن بیداری اسلامی جلوگیری کند. از اینرو انتخاب این شعار نیز به تمام ویژگی های اجلاس افزوده است و بی تردید تحولات آینده منطقه براساس نقشه راه بیداری اسلامی پیش خواهد رفت.

Author

About Author

1 thought on “بیداری اسلامی متوقف نمی شود

  1. دقیقاً که امریکا توسط ممالک عربی میخواهد بیداری اسلامی را به نحوی بدنام کند و جلو آنرا بگیرد اما امروز در آنچه که در موصل بنام بیداری اسلامی در جریان است یک فکر عام است و برای برگزار کننده گان آنها هم بیداری اسلامی تعریف ناشده و گنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *