«بچه بازی» پدیدۀ که دوباره در حال بستر سازی است

جنگ های سه دهه بر علاوۀ بجا گذاشتن تباهی و بدبختی های بسیار، فرهنگ های ناپسندی را نیز به همراه داشته است که یکی  از این فرهنگ های ناپسند و زشت پدیده ی «بچه بازی» بود که در اکثر مناطق افغانستان شماری از فرماندهان محلی و زورمندان به آن دست زدند و سال های سال این فعل زشت در کشور رواج یافت.

اما با روی کار آمدن حکومت جدید با قالب نظام مردم سالاری و فعال شدن مؤلفه های مهم این نظام از جمله رسانه ها و آزادی اجتماعات و در چارچوب این مؤلفه ها تبلیغات گسترده‌ در برابر پدیده های زشت از جمله؛ پدیده‌ی بچه بازی در افغانستان به شکل بی پیشینۀ‌ی صورت گرفت که اذهان عمومی جامعه در برابر این پدیده ها به شکل وسیع بسیج شدند و در اکثر مناطق کشور عمل بچه بازی کاهش یافت.

ولی در این اواخر بنابر اوج گرفتن جنگ و نا امنی ها در شمال شرق کشور این پدیده دوباره درحال بسترسازی در میان مردم است و دیده می شود که در محافل و مجالس عمومی و خصوصی عمل بچه بازی انجام می شود.

شماری از باشنده گان ولایت بغلان می گویند که پدیده‌ بچه بازی، در محافل و مجالس دوباره کاربرد پیدا کرده و فرهنگ نگهداری «بچه» نیز زنده شده است.

در عین حال مسؤلان ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در زون شمال شرق نیز با نگرانی از افزایش پدیده «بچه بازی» تاکید می کنند که نهادهای حکومتی، باید پی‌گیر جدی این قضیه باشند و عاملان آن را به پنجه قانون بسپارند.

15451017_1053421194768347_392648279_n

حیات الله امیری رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به «خبرگزاری خاورمیانه» گفت، نا امنی و فقر اقتصادی که بیشتر در سالهای اخیر افزایش یافته است، بار دیگر باعث رونق یافتن این پدیده منفور گردیده است.

آقای امیری می گوید، بیشتر اطفالی‌که قربانی عمل «بچه بازی» می شوند از خانواده های فقیر و یا بی سرپناه هستند که از سوی شماری از افراد فریب می خورند و یا هم با استفاده از زور و تهدید به دام آنان می افتند.

وی از نهادهای امنیتی می خواهد که عاملان این عمل را مورد پی‌گرد قانونی قرار داده و از این عمل زشت که در آینده کشور یک خطر جدی پنداشته می شود، جلوگیری گردد.

در عین حال آگاهان دینی نیز این عمل را نکوهش می کنند و از حکومت می خواهند که از محافل و مجالسی که در آن اعمال غیر اسلامی و اخلاقی انجام می شود، جلوگیری نماید.

عبدالناصر نظری استاد ثقافت اسلامی در دانشگاه بغلان در گفت وگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت: اسلام تمامی پدیده های را که در شخصیت انسان صدمه وارد می کند و باعث فساد در اجتماع می گردد مردود قرار داده ست که یکی ا ازین پدیده ها، عمل بچه بازی است.

به گفته آقای ناصری، وعده های زیادی در قرآنکریم و احادیث پیامبر (ص) به عاملان اینگونه اعمال زشت داده شده است و نمونه ی بارز آن سرنوشت قوم حضرت لوط است که بر اساس همین عمل زشت شان از جانب خداوند به تباهی کشیده شدند.

از سوی هم پولیس بغلان می گوید که آنان این موضوع را بگونه جدی پی‌گیر هستند و در صورتیکه چنین عملی به مشاهده برسد در گرفتاری عاملان آن اقدام می کنند.

ذبیح الله شجاع سخنگوی پولیس بغلان به خبرگزای خاورمیانه گفت، تا هنوز شکایتی در این زمینه به آنان مواصلت نکرده است؛ اما اگر چنین عملی از سوی آنان شناسایی شود در گرفتاری عاملان آن اقدام خواهند کرد.

15423583_1053423404768126_1771161937_n

با آنکه تا هنوز هیچ گزارشی از سوی ارگانهای امنیتی در قبال بازداشت اینگونه افراد به نشر سپرده نشده است.

«بچه بازی» عملی است که بیشتر از سوی افراد زورمند و پرنفوذ اطفال زیر سن ۱۸ سال نگهداری می شوند و در کنار رقصانیدن، از آنان بهر برداری جنسی نیز صورت می گیرد.

این عمل زشت در کنار اینکه باعث دشمنی های دیرینه در میان زورمندان محلی می شود، تجربه های گذشته نشان داده است که ده ها تن در نتیجه زور آزمایی در قبال بدست آوردن این کودکان (بچه) کشته شده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *