به داد کندز برسید

شهروندان کندز می‌گویند که شرایط فعلی این ولایت به مانند شرایط پیش دو سقوط آن است و رفع تهدیدات موجود نیاز به رسیده‌گی جدی و حضور نیروهای امنیتی بیشتر دارد.

این شهروندان می‌گویند اگر شماری از کندزیان در حال فرار از شهر و ولسوالی‌های ناآرام هستند تا به مانند دو تجربه گذشته، تمام دارایی و هستی‌شان را از دست ندهند.

مطیع‌الله یکتن از باشنده‌گان شهر کندز می‌گوید :«صدای گلوله و شلیک‌های پراکنده چند روزی است که دوباره گوش مردم کندز را می‌آزارد.»

وی افزود اگر به مشکلات فعلی کندز رسیده‌گی نشود و نیروهای امنیتی به صورت کامل تجهیز نباشند، احتمال سقوط «سه‌باره» کندز وجود دارد.

مطیع‌الله گفت که در حال حاضر شماری از باشنده‌گان کندز، این ولایت را ترک کرده و به ولایت‌های امن‌تر رفته‌اند تا به مانند دو دوره گذشته، سرمایه و زنده‌گی‌شان را از دست ندهند.

عبدالخالق متین، یکتن از فعالان جامعه مدنی کندز می‌گوید که اگر دولت به ولایت‌های شمالی به ویژه کندز رسیده‌گی نکند، این ولایت برای بار سوم سقوط خواهد کرد.

وی اظهار داشت که در حال حاضر بخش‌های عمده‌ای از ولایت کندز را خطر سقوط تهدید می‌کند و مردم نیز از وحشت سقوط دوباره زنده‌گی عادی‌شان را با خطر روبرو می‌بینند.

محمد طارق که دو روز پیش همراه با خانواده‌اش کندز را ترک کرده و به شهر پلخمری آمده است، به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«وضعیت شهر خوب نیست، هر لحظه احتمال دارد که طالبان دوباره به شهر بیایند.»

این باشنده کندز می‌گوید که از ترس از دست دادن تمام سرمایه و دارایی‌اش کندز را رها کرده و به پلخمری آمده است تا فرزندانش از درس بازنمانند.

باشنده‌گان کندز در حالی از سقوط سه‌باره این ولایت در هراس‌اند که طالبان مسلح روز گذشته ولسوالی قلعه‌ذال را به تصرف خود درآورده و درگیری‌های پراکنده در اطراف شهر کندز نیز شنیده می‌شود.

اما مقام‌های محلی کندز می‌گویند که نیروهای امنیتی در حال آماده‌باش برای بازپس‌گیری مناطق از دست‌رفته می‌باشند.

محفوظ‌الله اکبری، سخنگوی فرماندهی عمومی ۸۰۸ سپین زر در شمالشرق به خبرگزاری خاورمیانه گفت که نیروهای امنیتی بخاطر مهار تحرکات طالبان مسلح در سطح این ولایت، واپس‌گیری ولسوالی قلعه ذال و سه پوسته امنیتی در شاهراه کندز ـ تخار، برنامه‌های عملی روی دست گرفته‌اند.

به گفته وی، برای ولسوالی خان‌آباد نیز این برنامه‌ها زودتر روی دست گرفته خواهد شد.

اکبری سقوط پوسته‌ها و ولسوالی قلعه‌ذال را، بمنظور جلوگیری از تلفات ملکی و عقب‌نشینی تکتیکی دانست.

نگرانی باشنده‌گان ولایت کندز از سقوط سه‌باره این ولایت به دست طالبان مسلح در حالی افزایش یافته که در دو سال گذشته و در فصل گرما، این ولایت دوبار سقوط کرده و بخش عمده‌ای از این باشنده‌گان خانه و دارایی خود را از دست دادند.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *