به بیماران روانی در هرات رسیدگی نمی‌شود

سردی زمستان مشکلات و چالش‌های زیادی بنا بر کمبود امکانات زندگی مردم عادی را تهدید  می‌نماید از این جمله مسؤلان مرستون هرات (مرکز بیماران روانی افغانستان) هم از کمبود امکانات و تجهیزات کافی شکایت دارند  و نگران اند.

این مسؤلان به خبرگزاری خاورمیانه چنین گفت “با آن‌که در گذشته هم مشکلات زیادی داشتیم اما در آستانه فصل زمستان امسال بیماران روانی با کمبود پوشاک و کمپل دچار هستند”.

عبدالرحمن محبی کارفرمای بیماران روانی در مرستون هرات از چالش‌ها سخن زده و گفت: «هیچ نهادی توجه به بیماران روانی ندارد. ما مشکلات زیادی داریم به‌ویژه وقتی زمستان می‌شود تنها یک جمپر از کابل به هر مریض فرستاده می‌شود، باید فکری به حال این مریضان بکنیم این‌ها هم انسان هستند.

عبدالرحمن در ادامه می‌گوید بیشتر بیماران روانی نمی‌توانند خود را کنترول کنند و لباس‌های شان را بیشتر اوقات ناپاک و در بسیاری حالات پاره‌پاره می‌کنند.

در همین حال، سیداحمد نظری پزشک مرستون هرات می‌گوید: «با آن‌که زندگی بیماران روانی متفاوتر از افراد سالم است اما بیشتر آن‌ها گرما و سرمای روزگار را به خوبی حس می‌کنند و هوای سرد زمستان به صحت آنان ضرر دارد».

طبق گزارش‌های به‌نشر رسیده، از آغاز فعالیت مرکز نگهداری بیماران روانی هلال احمر در زون غرب کشور، تا اکنون بیش از ۱۰۰۰ بیمار روانی در این مرکز ثبت‌شده و از این میان بیش از ۳۰۰ نفر صحت‌یاب شده‌اند.

کارفرمای بیماران روانی می‌گوید همه‌ساله تعداد اندکی از بیماران روانی صحت‌یاب می‌شوند، اما تعداد زیادی از شهروندان افغانستان دچار بیماری روانی شده و اندکی از آن‌ها بنابر ظرفیت کمی که مرکز نگهداری بیماران روانی دارد به هرات انتقال داده می‌شوند.

همین‌اکنون در حدود ۳۰۰ بیمار روانی اعم از زنان و مردان در مرکز درمانی بیماران روانی هلال احمر هرات نگهداری می‌شوند.

یکی از کارمندان این مرکز چنین می‌گوید: «کار ما بسیار سخت است و باید ۲۴ ساعت سر وظیفه خود باشیم و در جریان یک هفته تنها چند ساعت رخصتی داریم. وقتی چند مریض وضعیت‌شان خراب شود ما نمی‌توانیم از همه‌شان مراقبت کنیم باید پرسونل کاری ما اضافه شود تا هم به بیماران رسیدگی خوب شود و هم ما به زندگی شخصی خود برسیم».

مرکز بیماران روانی هرات، تنها مرکز درمانی بیماران روانی در سراسر افغانستان است که افراد زیادی از سراسر کشور در آن‌جا منحیث بیمار زندگی می‌کنند.

در همین حال رییس هلال احمر هرات ادعا می‌کند که دولت افغانستان در راستای حمایت و مراقبت از بیماران روانی بی‌توجه بوده و در این زمینه با آن‌ها همکاری نکرده است.

با این حال، آقای احمدی رئیس هلال احمر هرات از نهادهای دولتی و تاجران ملی می‌خواهد بازدیدی از مرکز نهگداری بیماران روانی بزنند و با درنظرداشت وضعیت بیماران، آن‌ها را حمایت و همکاری کنند.

روح‎الله علی‌زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *