بزدوی، کنسولگری کشور چک در ولایت بلخ افتتاح می شود

غنی با صدر اعظم چکبوهوسلاف سوبوتکا، صدراعظم جمهوری چک در سفرش به کابل گفته است که کشورش بخاطر همکاری بیشتر با افغانستان کنسولگری خود را بزودی در شهر مزار شریف ولایت بلخ افتتاح می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صدراعظم جمهوری چک در راس یک هیات وارد کابل شده و او در دیدار با اشرف غنی در خصوص گسترش و تحکیم روابط و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهورغنی از همکاری‌های جک در بخش‌های امنیتی و بازسازی برای افغانستان قدردانی نمود و از قربانی‌های نیروهای آن کشور در چوکات آیساف طی سال های گذشته در افغانستان، ستایش کرد.

رئیس جمهور غنی، روابط افغانستان و جمهوری چک را تاریخی خوانده، گفت که نیروهای جمهوری چک در افغانستان در زمینه‌های بازسازی و تأمین امنیت فعالیت‌های ارزندۀ داشته اند.

رئیس جمهور غنی با اشاره به اهمیت نشست‌های وارسا و بروکسل گفت که حکومت افغانستان در این نشست‌ها با پلان و دستآورد اشتراک خواهد کرد و این اطمینان وجود دارد که کشورهای اشتراک کننده به شمول چک از موقف افغانستان حمایت خواهند کرد.

آقای غنی گفت که ما با تروریزی منطقوی و بین المللی مواجه هستیم و این خطر با توجه به حملات اخیر در کشورهای فرانسه، بلجیم و ترکیه، از سوی کشورهای منطقه و جهان باید جدی گرفته شود.

رئیس جمهور کشور از صدراعظم چک خواست که تجار و سرمایه گذاران آن کشور را تشویق نماید تا در بخش‌های تجارت، زیربنایی و شهرسازی در افغانستان سرمایه گذاری نمایند. وی گفت که تاجران افغان آماده هستند، تا در این راستا با تجار و سرمایه گذاران چک همکاری کنند.

رئیس جمهور کشور همچنان از صدراعظم جمهوری چک تقاضا نمود که در زمینۀ ترمیم هلیکوپترها با قوای هوایی افغانستان همکاری نموده و یک تیم تخنیکی را در این زمینه به افغانستان اعزام نماید.

همچنین صدراعظم چک از سفرش به کابل ابراز خرسندی نمود و از ادامه همکاری‌های کشورش در بخش‌های نظامی و بازسازی به افغانستان اطمینان داد.

وی گفت که بخاطر همکاری بیشتر میان چک و افغانستان، قونسلگری این کشور بزودی در شهر مزار شریف افتتاح خواهد شد.

وی با تعهد گفت که کشورش در بخش آموزش پیلوت‌های افغان به همکاری‌های خود ادامه میدهد و سطح آموزش آنانرا از ۵۰ تن به ۱۰۰ تن افزایش خواهد داد.

آقای سوبوتکا خاطر نشان کرد که عنقریب هیئتی از وزارت دفاع جمهوری چک به کابل سفر خواهد کرد و در رابطه به مسایل امنیتی و همکاری‌های مشترک با مقامات افغان بحث و تبادل نظر خواهد نمود.

صدراعظم چک از رئیس جمهور دعوت کرد که به جمهوری چک سفر نماید و رئیس جمهور غنی این دعوت را پذیرفت و خاطر نشان نمود که در یک فرصت مناسب به آن کشور سفر خواهد کرد.

Author

About Author