برگزاری اتنخابات پارلمانی در کویت

مردم کویت برای دومین بار در هشت ماه گذشته برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حوزه‌های رای گیری امروز شنبه ( ۵ سرطان) درحالی گشایش یافت که بیشتر گروه‌های مخالف در اعتراض به یک اصلاح قانون انتخابات، این انتخابات را تحریم کرده‌اند، مطابق با اصلاح قانون انتخابات، خاندان الصباح قادر خواهد بود حق هر شهروند را به جای رای دادن به چهار نامزد به یک نامزد کاهش داد.

مخالفان می‌گویند، اصلاح جدید قانون انتخابات راه را برای دستکاری نتایج انتخابات و مصوبات بعدی هموار می‌کند، مخالفان همچنین انتخابات پارلمانی گذشته را که در دسامبر برگزار شد، تحریم کرده بودند، حدود ۴۴۰ هزار نفر برای انتخاب ۵۰ نماینده از میان ۳۰۰ نامزد محتمل در این انتخابات، واجد شرایط هستند .

 این انتخابات یک‌ماه پس از آن برگزارشد که دادگاه قانون اساسی پارلمان کویت را عمدتا متشکل ازنمایندگان وفادار به حکومت، منحل کرد، این دادگاه دلیل انحلال پارلمان را تقلب در برگزاری انتخابات دسامبر ۲۰۱۲ اعلام کرد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند، از آن‌جایی که گروهای مخالف اصلی، انتخابات پارلمانی را تحریم کرده‌اند، این انتخابات در برقراری ثبات سیاسی در کشور ناکام خواهد بود.

کویت از می ۲۰۰۶ میلادی، تشکیل حدود ده کابینه را شاهد بوده است.

مطابق با قانون اساسی ۱۹۶۲ کویت، خاندان الصباح، مناصب مهم از جله نخست وزیری و وزارتخانه‌های دفاع، کشور و وزارت خارجه را در اختیار دارد، مخالفان همچنین اصلاح قانون اساسی را خواستار هستند، معترضان کویتی در سال ۲۰۱۱ میلادی، با حمله به پارلمان، استعفای ناصر الاحمد الصباح، نخست وزیر سابق کویت را خواستار شدند.

کویت، اولین کشور در حوزه خلیج فارس بود که در سال ۱۹۶۲ پارلمانی منتخب تشکیل داد با این حال خاندان الصباح همچنان پست‌های کلیدی را در اختیار دارند، خاندان الصباح بیش ا ز ۲۰۰ سال است که قدرت را در کویت در اختیار دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *