ایران از اتحادیه اروپا انتقاد کرد

وزیر خارجه ایران تصمیم اخیر کشورهای اتحادیه اروپا را مبنی بر تروریست دانستن شاخه نظامی جنبش حزب الله لبنان مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز سه شنبه (١ اسد) پایگاه اطلاع‌ رسانی کشور ایران اظهارات علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه را منتشر کرد که در آن، تصمیم اخیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه جنبش حزب‌الله لبنان بر خلاف موازین سیاسی و حقوقی و باعث تعجب و غیرقابل قبول” توصیف شده است.

روز گذشته، کشورهای عضو اتحادیه اروپا با قبول پیشنهاد مشترک بریتانیا و هلند، تصمیم گرفتند شاخه نظامی جنبش حزب‌الله را موجودیتی تروریستی اعلام کنند.

آقای صالحی اتحادیه اروپا را به دست زدن به “اقدامی جهت‌دار” متهم کرده و این اقدام را ناشی از فشار “برخی از اعضای متنفذ” این اتحادیه دانسته است.

وزیر امور خارجه ایران اقدام اروپائیان را غیر منطقی خوانده و گفته است: اینکه به یک گروه مقاومت که علیه تجاوز و اشغالگری مبارزه کرده و حضوری قانونی با پشتوانه مردمی در حاکمیت لبنان دارد، برچسب تروریست زده شود، سست بودن مبانی منطقی این اقدام را روشن می‌کند.

جنبش حزب‌الله به عنوان یک تشکل سیاسی در لبنان فعالیت دارد و دارای نمایندگانی در پارلمان این کشور است و در تعدادی از دولت‌های ائتلافی لبنان، عضویت داشته است، همچنین، حمله سال ٢٠٠۶ اسرائیل به جنوب لبنان در واکنش به عملیات شبه‌ نظامیان حزب‌الله صورت گرفت و عمدتا به درگیری بین نظامیان اسرائیلی و شاخه نظامی حزب‌الله منحصر بود.

علی اکبر صالحی گفته است که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا با تروریست دانستن شاخه نظامی جنبش حزب‌الله در صدد تاثیرگذاری بر تحولات منطقه‌ای بوده‌اند اما به دلیل نداشتن تحلیل صحیح از شرایط منطقه، رویکرد اشتباهی اتخاذ کرده‌اند.

وی گفت که دولت جمهوری اسلامی اقدام اتحادیه اروپا را تقبیح می‌کند و افزود که اینگونه اقدامات تغییری در ماهیت مردمی و حق‌طلبانه مبارزه حزب‌الله نخواهد داد و قطعا این اقدام اتحادیه اروپا در جهت منافع نامشروع رژیم اسرائیل و فشارهای حامیان این رژیم در اروپا خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران گفته حزب‌الله دارای پایگاه گسترده مردمی در لبنان است و افزوده است که دفاع مشروع این حزب در برابر تجاوزات اسرائیلی در کنار ارتش لبنان، جزو حقوق مسلم و مشروع مردم و مقاومت اسلامی در لبنان به شمار می‌آید.

ایران حامی و تامین کننده اصلی منابع مالی گروه حزب‌الله لبنان محسوب می‌شود و همراه این گروه، از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، علیه مخالفان او حمایت می‌کند.

مقامات و رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی، جنبش شیعه حزب‌الله و حکومت‌ تحت تسلط فرقه علوی در سوریه را از اعضای اصلی “جبهه مقاومت اسلامی” علیه اسرائیل می‌دانند.

پیش از اقدام اخیر اتحادیه اروپا علیه شاخه نظامی حزب‌الله، تعدادی از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا، اسرائیل، بحرین، هلند، فرانسه و شورای همکاری خلیج فارس جنبش حزب‌الله را یک سازمان تروریستی اعلام کرده و برخی دیگر، مانند فرانسه، استرالیا و بریتانیا بعضی شاخه‌ها و نهادهای وابسته به آن را مشمول این تعریف دانسته ‌بودند.

تا کنون اتحادیه اروپا در برابر خواست اسرائیل و ایالات متحده برای تروریست دانستن جنبش حزب‌الله مقاومت کرده بود اما ظاهرا برخی تحولات اخیر باعث تغییر در این رویکرد شده است.

در ماه‌های اخیر، حضور شبه نظامیان حزب الله و همکاری آنان با نیروهای دولتی سوریه علیه مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور، مورد تایید قرار گرفته در حالیکه اتحادیه اروپا، حکومت سوریه را به دلیل نحوه برخورد با حرکت اعتراضی در آن کشور هدف تحریم‌های اقتصادی و سیاسی قرار داده است.

همچنین، در جولای سال گذشته، یک اتوبوس حامل جهانگردان اسرائیلی در بلغارستان هدف بمب‌گذاری انتحاری قرار گرفت که به کشته شدن پنج اسرائیلی و راننده بلغار اتوبوس منجر شد، اسرائیل و بلغارستان جنبش حزب‌الله را به ارتباط با این بمب ‌گذاری متهم کردند هر چند حزب الله این اتهام را رد کرده است.

تصمیم اتحادیه اروپا با استقبال امریکا مواجه شده و جی کارنی، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری امریکا گفته است که این اقدام حاوی پیامی صریح و روشن در محکومیت ارتباط حزب‌الله با بمب‌گذاری در بلغارستان و سایر فعالیت‌های این گروه است.

وی گفت که فعالیت حزب‌الله خطرناک است و ثبات منطقه را به مخاطره می‌‌اندازد و از “حمله به جهانگردان در کشورهای خارجی و حمایت سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله از جنگ خشونت‌بار بشار اسد علیه مردم سوریه” به عنوان عامل ایجاد بی‌ثباتی در منطقه نام برد.

دولت اسرائیل نسبت به اقدام اتحادیه اروپا در تروریست شناختن شاخه نظامی حزب‌الله واکنشی ملایم نشان داده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با اظهار این نظر که “شاخه نظامی و سیاسی حزب‌الله دو روی یک سکه هستند”ابراز امیدواری کرده است که تصمیم اخیر اتحادیه اروپا به “اقداماتی اساسی”علیه کل این جنبش منجر شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *