نشر کتاب اتنو گرافی  اقوام افغانستان از سوی نهاد اکادمیک  اکادمی علوم افغانستان  موج از بی باور یها را در راستای  علمی بودن این نهاد در بین تمام اقوام افغانستان بر انگیخت  که ماهیت حقوقی این نهاد را زیر سوال برد .

چند روز پیش  کتاب  تحت  عنوان  “بهشت از دیدگاه ادیان بزرگ  جهان ” به قلم  محمد کبیر مشفق  عضو اکادمیک این نهاد را به نشر رساند  که در این کتاب  به تکفیر مذهب اسماعیله یا شیعیان  شش امامی  پرداخته شده است  . که انگار پیروان این  مذهب داری عقیده  ثنویت  یا دو خدایی هستند  و  مشرک اند  .

در فراز از این کتاب   چنین  نگاشته شده است مذهب اسماعیلیه یک مذهبِ شرکی بوده و پیروانِ آن مشرک می ‌باشد. او می ‌نویسد که  مذهب اسماعیله  دارای عقیده شرکی و  دو خدایی می باشند و خود را به اسماعیل بن جعفرصادق (ع) منسوب می کنند، اگرچه در ظاهر خود را طرفداران اهل بیت جلوه می دهند مگر در حقیقت هدف شان نابود ساختن عقاید اسلامی و محو عبادات می باشد»

اکادمی علوم افغانستان  تا اکنون جایگاه علمی و پژوهشی اش را  در چهار چوب  منافع ملی  مهندسی معقولانه نتوانسته است  و با هدف  قرار دادن  عقاید  جامعه بستر تکثر گرایی یا پلورالیسم عقیدتی را نا  مناسب می سازد . عدم پختگی  علمی  برخی از اعضای این نهاد  می توانند  افغانستان را  با چالش های  جدی با ابعاد وسیع  در گیر سازد  چنانچه در متن  بالا  این  خامی علمی  به وضوح به مشاهده  می رسد . زیرا انشعاب  این فرقه  در ست بعداز وفات موسس و بنیانگذار مذهب تشیع  به میان امده است  چگونه می شود  کسانی که امام جعفرالصادق  که استاد مذاهب اسلامی است  به عنوان امام ششم شان بپذیرند   و انگهی عقیده شرکی داشته باشند .

انتشار این کتاب  در این برهه حساس  به توهمات دامن می زند  که انگار تکثر گرایی دینی  همانند بیشتر مقوله های دموکراتیک  در بستر  جامعه و حتی قشر تحصیلکرده  جامعه  راه باز نتوانسته است . همپذیری عقیدتی در کشور  خیلی شکنند است و این آرامش نسبی در پرتو مساعد نبودن فرصتها برای رشد افراط گرایی  وبنیاد گرایی عقیدتی در کشور است  نه حاکمیت  پلورالیسم  دینی  که تقدس تنوع   از معیار های بارز  این مولفه دموکراتیک شمرده می شود  .

مذهب اسماعیله در تمام نقاط جهان پیروان خودش را دارد  که از روزگار سامانیان  تاحالا به نشر و پخش عقاید شان پرداخته اند  در ایران  افغانستان  هندوستان  کنیا  تانزانیا   و پاکستان  پیروان این طریقه زندگی می کنند . امام عصر حاضر این فرقه  کریم اغا خان  چهل و هشتمین  امام این فرقه  زاده  ژنیوا  و  مقیم  پاریس و دانش اندوخته  دانشگاه هاروارد  می باشد . تکفیر این فرقه  تو سط محققان علوم  اکادمی افغانستان  هشدار جدی است در راستای شکل گرفتن  افراطی گری های عقیدتی  که با تقریظ برخی از استادان دانشکده شرعیت  نیز همراه است .

پلورالیسم  یعنی  کثرت گرایی  و یا گرایش به تعدد و کثرت در عرصه های دین  مذهب  سیاست  فرهنگ  و هنر  که غایت  این  تفکر به همزیستی مسالمت امیز انسانها می انجامد . اما متاسفانه  تفکر سنتی  و جو حاکم  بر اندیشه های علمی  این نهاد اکادمیک همان گرایش  مونیستی  و انحصار گرایی عقیدتی این نهاد را می  رساند  که عامل تششت و گسست های خطرناک  عقیدتی در کشور پنداشته می شود .

روند تحقیق در باره اقوام  و عقیده  از آدرس  این نهاد  یاد آور  انگیزیسون قرون وسطای اروپا  یا همان سازمان تفتیش عقاید  قرون وسطایی است  که  جز رکود و جمود   فکری  وایستایی  مولفه های  آزدای در همه عرصه ها و مانع پویایی  ارزشهای انسانی در بستر افکار به شدت   سنت زده  جامعه مان  چیزی دیگری  را به ارمغان نخواهد داشت  .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *