انگلیس ابوقتاده را به اردن می‌دهد

ابوقتاده، روحانی اردنی امروز یک‌شنبه ( ۱۶ سرطان) از انگلیس به اردن  منتقل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، با انتقال ابوقتاده از انگلیس به اردن، سال‌ها تلاش وزارت داخله انگلیس برای استرداد وی به کشورش، پایان می‌یابد.
ابو قتاده که در اردن به اتهام ارتکاب اقدامات تروریستی تحت تعقیب است، امروز از انگلیس در پروازی ویژه به اردن فرستاده می‌شود.
در ماه می ۲۰۱۳ میلادی، وکیل مدافع ابوقتاده به یک دادگاه در لندن گفت، موکل وی در صورتی که دولت اردن با امضای پیمان با انگلیس، محاکمه عادلانه وی را تضمین کند، داوطلبانه به کشورش باز خواهد گشت
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این روحانی۵۱ ساله  از زندان بلمارش در جنوب شرق لندن، بدون همراهی خانواده‌اش، به پایگاه نیروی هوایی سلطنتی نورتولت منتقل خواهد شد.
ابوقتاده در ماه نوامبر ۲۰۱۲ میلادی در استیناف علیه استرداد وی به اردن پیروز شد؛ این موفقیت بعد از آن حاصل شد که کمیسیون ویژه استیناف مهاجرت اعلام کرد، این روحانی اردنی در کشور خود عادلانه محاکمه نخواهد شد چرا که ممکن است در روند محاکمه از اسناد و مدارکِ به دست آمده از شکنجه علیه وی استفاده شود، ترزا می، وزیر کشور انگلیس این حکم را به شدت مایه نارضایتی دانست و در جمع نمایندگان مجلس عوام پارلمان انگلیس، تاکید کرد، با آن مقابله خواهد کرد.
دادگاه اروپایی حقوق بشر مستقر در استراسبورگ نیز سال گذشته (۲۰۱۲ میلادی) با صدور حکمی اعلام کرد، به رغم این که یادداشت تفاهم امضاء شده میان انگلیس و اردن ممکن است مانع از شکنجه ابوقتاده در اردن شود، ولی این احتمال همچنان وجود دارد که وی بر اساس شواهد و مستنداتی که از طریق شکنجه دیگران به دست آمده است، تحت تعقیب قرار بگیرد که این موضوع هم مغایر با قوانین و مقررات بین المللی و حقوق بشری است.
محکمه انگلیس، ابوقتاده را به ارتباط با شبکه القاعده و تهدید برای امنیت ملی این کشور متهم کرده است؛ این درحالی است که تاکنون این اتهامات رسما طرح نشده و محاکمه‌ای در زمینه آن صورت نگرفته است.
دولت اردن در سال ۲۰۰۰ میلادی و به صورت غیابی، ابوقتاده را به اتهام دخالت در دو عملیات تروریستی در آن کشور به حبس ابد محکوم کرد.
ابوقتاده که در رسانه‌های انگلیس به عنوان دست راست بن لادن در اروپا معروف است، در سال ۱۹۹۳ میلادی با گذرنامه جعلی اماراتی به عنوان پناهجو وارد انگلیس شد.
وی بعد از ورود به انگلیس، ماه‌ها تحت نظر بود و از اکتبر ۲۰۰۲ تا مارس ۲۰۰۵ میلادی، به اتهام ارتباط با عوامل حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ امریکا، زندانی شد.
 وی در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ میلادی، مدت زمانی را به صورت مشروط آزاد بود، ولی مجددا به زندان بازگردانده می‌شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *