انفجار چهارشنبه کابل ۳۰ میلیون دالر خسارت وارد کرده است

خان جان الکوزی معاون هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که در انفجار تروریستی چهارشنبه هفته گذشته کابل برعلاوه تلفات جانی حدود ۳۰ میلیون دالر در بخش های خصوصی خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نمایندگان بخش خصوصی، صنعتکاران، متشبثین و سرمایه گذاران امروز یکشنبه (۲۱ جوزا) با “محمداشرف غنی” رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در ارگ دیدار کردند.

در این دیدار خانجان الکوزی به نمایندگی از بخش های خصوصی ضمن سپاسگزاری از حکومت در قسمت حمایت از سرمایه گذاران گفت که از اثر حملۀ تروریستی دشمنان مردم افغانستان، شماری از شهروندان شهید و مجروح گردیدند که در حقیقت این حمله به بخش خصوصی بود.

الکوزی علاوه کرد که براساس ارزیابی های نخستین، به سرمایه گذاران و متشبثین، حدود ۳۰ میلیون دالر خسارت وارد شده است.

وی با اشاره به برپا نمودن خیمه های تحصن در شهر کابل گفت: این حرکت مدنی و مردمی نیست که برخی ها بخاطر حقوق خود، حقوق مردم را متضرر و زیر پا نمایند. وی اضافه کرد که بخش خصوصی از اثر برپایی این خیمه ها، همه روزه دو میلیون دالر صدمه اقتصادی می بیند.

وی بر حل مشکلات از راه های قانونی و معقول آن تأکید کرده اظهار داشت که ناامنی، اختطاف، بندش راه از سوی پاکستان، مداخله افراد در امور گمرکات و آزار و اذیت تجار از سوی شماری از نمایندگان شوراهای ولایتی، از مشکلات اساسی بخش خصوصی است که برای حل آنها باید اقدام شود.

همچنین “شیرباز کمین زاده” رئیس اتحادیۀ سراسری صنایع افغانستان گفت که صنعتکاران افغان، برنامه های شانرا با برنامه های ملی و اقتصادی دولت هماهنگ نموده اند و برنامه اقتصادی ملی حکومت باید هرچه زودتر تطبیق گردد.

وی تلاش های حکومت به ویژه رئیس جمهورغنی را در زمینۀ رشد صنعت و تجارت افغانستان قابل قدر دانسته گفت که اتصال افغانستان به شمول چین با کشورهای منطقه، برای رشد سرمایه گذاری و به صنعتکاران و متشبثین افغان، تسهیلات و زمینه های زیادی را فراهم کرده است.

سپس، شیرین رحمانی رئیس عملیاتی شرکت مخابراتی روشن گفت که در حادثۀ تروریستی اخیر در کابل، ۳۳ تن از کارمندان شرکت روشن شهید و ۸۸ تن دیگر مجروح گردیدند و به این شرکت، پنج میلیون دالر خسارت واردشده است.

رحمانی پیشنهاد کرد که دولت، خود و یا از طریق موسسات بین المللی به منظور جبران خسارات وارده با شرکت مخابراتی روشن کمک نماید.

وی افزود که دولت، مالیه معقول را وضع و همچنان در زمینۀ تأمین امنیت شرکت ها و سرمایه گذاران توجه جدی نماید.

همچنان فهیم هاشمی رئیس شبکۀ تلویزیون “یک” در صحبت هایش گفت که در روز حادثه در حالیکه خبرنگاران و کارمندان این تلویزیون زخمی بودند، به کار اطلاع رسانی ادامه دادند. وی از رئیس جمهورغنی بخاطر حمایت از آزادی بیان و تشویق خبرنگاران، تشکر کرد.

هاشمی گفت که از اثر حادثۀ تروریستی اخیر کابل، به شبکۀ تلویزیون “یک” سه و نیم میلیون دالر خسارت وار شده است. وی گفت که از طریق کمک و یا قرضه، به بودجه خاص نیاز است تا ساختمان، استدیو و دفتر شبکۀ “یک” که آسیب جدی دیده اند، دوباره بازسازی شوند.

سلیم امید رئیس اجرائیه عزیزی بانک نیز از توجه رئیس جمهور کشور به سیستم های مالی و بانکی افغانستان تشکر کرد و گفت: در اثر حادثۀ اخیر کابل، ۱۵۰ تن از کارمندان آن بانک مجروح گردیدند و دفتر مرکزی شان تخریب شده است، اما با وجود آن هم عزیزی بانک ارائه خدمات را به شهروندان متوقف نکرد.

وی پیشنهاد کرد که روابط بانک های خارجی و بانک های خصوصی داخلی دوباره احیا شود، کاغذپرانی از بانک ها کم و برای حل قضایای حقوقی، محکمۀ خاص ایجاد گردد.

همچنین “سید محمد شاه آغا” رئیس هوتل کابل ستار می گوید که هوتل مذکور به ارزش ۲۰ میلیون دالر اعمار گردیده بود که از اثر حادثۀ تروریستی اخیر، حدود شش میلیون دالر خسارت دیده است. وی از دولت خواست تا بخاطر بازسازی بخش های آسیب دیده این هوتل، کمک مالی نماید.

داکتر دلاور رئیس شفاخانۀ خصوصی رویال گفت که شفاخانۀ مذکور در بخش های قلب و داخله در سطح کشور خدمات قابل ملاحظۀ را به شهروندان ارائه می نمود که از اثر حادثۀ تروریستی اخیر، به گونۀ کامل تخریب شده است.

در همین حال رئیس جمهور کشور یکبار دیگر به شهدای حادثۀ تروریستی کابل جنت فردوس، به مجروحین آروزی صحتمندی و به خانواده های آنان صبر مسألت نمود.

رئیس جمهورغنی گفت: دشمنان مردم افغانستان خواستند با انجام این حملۀ تروریستی، در کنار مردم ما دیپلمات های خارجی مقیم افغانستان را هدف قرار دهند و همچنان مانع برای برگزاری کنفرانس “پروسۀ کابل” که دستاورد مهم افغانستان بود، قرار گیرند.

رئیس جمهور افزود که حملۀ تروریستی اخیر، حمله به اقتصاد ما بود و باعث خسارات جانی و مالی زیادی به شهروندان کشور گردید. وی اظهار داشت که حکومت راه های کمک و قرضه‌ها را به سرمایه گذاران و متشبثین که خسارت مالی دیده اند، جستجو می نماید.

وی بخاطر حل مشکل شبکۀ تلویزیون “یک” گفت: آن شبکه عندالموقع میتواند از تعمیر تلویزیون ملی افغانستان استفاده کند. وی افزود که حکومت آماده است بخاطر حل مشکل عاجل شفاخانۀ رویال، قسمتی از شفاخانۀ دولتی را برای ارائه خدمات صحی، به دسترس آن شفاخانه قرار دهد.

او گفت، در مشوره با سکتور خصوصی برای سرمایه گذران و متشبثین ساحه خاص درنظر گرفته خواهد شد و از آنان خواست تا در این خصوص نظریات خود با حکومت شریک بسازند. او افزود، برای تامین امنیت این ساحه تدابیر خاص اتخاذ خواهد شد.

آقای غنی افزود، نظام شهری ما باید مدنی شود و در هفته جاری با اقشار مختلف در مورد نظم، مصوونیت و امنیت شهر کابل مشوره خواهد کرد. او افزود، در مورد تطبیق قانون، اجماع مردمی وجود دارد و از همه می خواهم که از طریق منبر، رسانه ها و راه‌های ممکن دیگر در این مورد صدا بلند کنند.

رئیس جمهور با تاکید گفت، شهر کابل نمایندگی از یک ملت عظیم می کند و باید حدود مدیریت آن به شکل اساسی واضح و کابل برای زندگی مصوون تر و مورد اعتماد مبدل شود. وی افزود، برنامه امنیتی شهر کابل به حمایت و اجماع شما از روی کاغذ به عمل پیاده خواهد شد.

محمد اشرف غنی گفت، پلان امنیتی شهر کابل نه برای تقابل با کسی، بلکه برای تصفیه و تامین امنیت شهر کابل ساخته شده است، چون با امن شدن کابل، تمام کشور در آسایش خواهد بود.

رئیس جمهور می گوید با تلاش های حکومت مشکلات در بخش تجارت با ازبکستان از میان برداشته خواهد شد و تجارت ما با این کشور به بیشتر از یک میلیارد دالر خواهد رسید. وی افزود، با گسترش خط آهن و ساخت بنادر علاوه بر انکشاف تجارت افغانستان، برای تجار افغان سهولت های بیشتر ایجاد خواهد شد.

وی گفت، حکومت به منظور توسعه روابط تجاری با کشورهای تاجکستان، ترکمنستان، ازبکستان، ایران، چین و هند در حال مذاکره است و در این بخش با بسیاری از کشورها به توافق و همکاری های دوجانبه رسیده ایم.

رئیس جمهور غنی از نمایندگان بخش خصوصی و متشبثین برای ایجاد کار و امیدواری برای مردم ابراز تشکری کرد. وی افزود که یک نشست شورای عالی اقتصادی به صنعتکاران و یک نشست به تاجران اختصاص داده خواهد شد تا فیصله های صورت گرفته به هدف حل مشکلات آن ها عملی شوند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *