افغانستان در تلاش برای بیرون رفت از وابستگی به بازار پاکستان

با بهره برداری از خط آهن آتامراد اما نظر ـ آقینه، حکومت افغانستان تلاش دارد تا وابستگی به بازارهای اقتصادی پاکستان را از بین برده و راه های اقتصادی دیگر را به روی بازار کشور بگشاید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اولین قطار آهن از بندر «آتامراد امام نظر» ترکمنستان حوالی ساعت ۱۲ ظهر امروز (۸قوس) با انتقال روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان به بندر «آقینه» افغانستان رسید و رسما این خط آهن مورد بهره برداری قرار گرفت.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، این خط آهن بین المللی را افتتاح کردند.

رئیس جمهور غنی در مراسم بهره برداری از این پروژه که در بندر آقینه برگزار شد، اظهار داشت که افتتاح این خط ‌آهن، برای دو کشور مزایای زیادی دارد.

به گفته وی، این خط آهن، دوستی پایدار و استوار دو کشور را نشان می دهد و نوعی اعتبار به آینده افغانستان است که از سوی ترکمنستان در اختیار ملت و دولت افغانستان قرار گرفته است.

آقای غنی افزود که ارتباط آقینه با شبکه ریل بین المللی آسیا یک قدم مهم در رابطه به ایجاد اقتصاد بزرگ تمام آسیا است و هرچه که زیادتر مورد استفاده قرار گیرد، منافع آن بیشتر است.

رئیس جمهور اظهار داشت که این خط آهن در کاهش قیمت گاز و نفت وارداتی از ترکمنستان مفید خواهد بود و ترکمنستان به نقطه وصل منطقه تبدیل شده است.

به گفته وی، افغانستان تصمیم دارد تمام ولایات مرزی خود را به پایگاه بزرگ اقتصادی و حمل و نقل از سوی ترکمنستان تبدیل کند.

15267896_10211416468916569_837960102493416861_n

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که با این خط آهن، افغانستان به پروژه های بزرگ ایران، هند و کشورهای آسیای میانه وصل می شود و هدف دولت این است که چین و ایران به هم وصل شوند.

وی تصریح کرد که دولت تصمیم دارد تا افغانستان به مانند ترکمنستان به چهارراه آسیا تبدیل شود و تنها برای ترقی کشورهای منطقه کوشش می کنیم و برای کشورهای همسایه افراطیت و مرگ نمی خواهیم.

در عین حال، قربان قلی بردی محمدوف نیز اظهار داشت که این خط آهن، امکانات منطقه را افزایش خواهد داد؛ چون شبکه های حمل و نقل در تمام نقاط ضرورت جدی است.

به گفته وی، این خط آهن اهمیت زیادی برای ایجاد شبکه حمل و نقل هماهنگ در آسیا و اروپا را دارا است و در رشد سیاسی منطقه تاثیر مثبت خواهد داشت.

محمدوف تصریح کرد که ساخت راه آهن آتامراد ـ آقینه که یک بخش آن از خاک افغانستان عبور می کند، برای ایجاد تاثیرات مثبت در زنده گی سیاسی و اقتصادی افغانستان و آسیای مرکزی، ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه ترکمنستان خواهان یک افغانستان آرام و امن است؛ اظهار داشت که افغانستان از این طریق، زمینه هایی برای رشد اقتصادی در منطقه به دست می آورد.

به باور وی، توسعه اقتصادی افغانستان، فرصت های شغلی جدید و ایجاد طرح های بزرگتر را فراهم می سازد و ارتقای زنده گی مردم تاثیرات مثبت بر شرایط سیاسی کشور دارد.

محمدوف افزود که کشورش تلاش دارد برای تامین زنده گی و رشد افغانستان، پروژه های دیگری از جمله ساخت سرک ها، شفاخانه ها و برنامه های زیربنایی دیگر را عملی سازد.

وی پروژه پایپ لاین گاز (تاپی) را از جمله کارکردهای عمده ترکمنستان عنوان کرد و افزود که این برنامه یکی از برنامه های همکاری دو جانبه خواهد بود تا هم فرصت شغلی برای مردم ایجاد شود و هم اینکه دولت افغانستان عاید به دست بیاورد.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنان وعده داد که در ادامه برنامه های انکشافی در افغانستان، میزان برق وارداتی به این کشور را افزایش خواهد داد.

خط آهن آتامراد ـ آقینه، ۹۳ کیلومتر طول دارد و گفته میشود که ترمینال این راه آهن ظرفیت بارگیری ۵۰۰ تُن بار را در یک وقت دارد.

گفتنی است که در این مراسم، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور مدال عالی غازی وزیر اکبرخان را به رئیس جمهور ترکمنستان اهدا کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *