افزایش معتادین در ننگرهار

در این اواخر جوانان ننگرهار برعلاوه مشکلات زیادی که دارند، شماری از آنها با مشکل جدید و خانمان‌سوزی نیز دست به گریبان هستند که زنده‌گی اجتماعی، شخصی و خانواده‌گی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

مشکل اعتیاد از جمله مشکلاتی که به تازه‌گی در بین جوانان ننگرهار شیوع یافته و در حال افزایش است که مسقیما بر زنده‌گی و به جامعه ارتباط دارد.

در ننگرهار برعلاوه این‌که شمار زیادی از جوانان در ولسوالی‌های دوردست به مواد مخدر روی آورده‌اند؛ در شهر جلال‌آباد نیز شماری از جوانان معتاد شده‌اند و در نزدیکی انگور باغ تجمع کرده و مواد مخدر مصرف می‌کنند.

باشنده‌گان جلال‌آباد از افزایش معتادین نگران استند؛ به گفته آنان، معتادان مشکلات زیاد اجتماعی برای شهر ایجاد می‌کنند.

محمود باشنده منطقه انگور باغ شهر جلال‌آباد به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«هر روز که به دفتر کار میروم از همین ساحه که یک تعداد جوانان معتاد نشسته، رفت و آمد میکنم. یقین کنید که با دیدن این جونان از چشمانم اشک می‌آید و در این تشویش می‌باشم که خانواده‌های آنان در چه حالی هستند.»

به گفته وی، جوانان معتاد نه تنها برای خود و فامیل‌شان بلکه برای همه کشور مضر هستند و مشکلات عمده‌ای ایجاد می‌کنند.

محمود گفت :«به خاطری که آنها تنها به فکر پیدا کردن مواد مخدر هستند و برای به دست آوردن آن، دست به هر کار ناروا مثل دزدی، قتل و کارهای غیر قانونی می‌زنند.»

ابرار احمد اتل یکتن دیگر از باشنده‌گان جلال‌آباد به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«تشویش این است که تعداد معتادین از یک روز به دیگه روز زیاد می‌شود.»

وی می‌گوید که معتادین در سر سرک و در پارک‌های تفریحی مواد مخدر استعمال می‌کنند که بالای محیط زیست و کودکان تاثیر منفی دارد.

او از دولت می‌خواهد تا جلوی افزایش معتادین را بگیرد و برای جمع‌ کردن معتادین در ننگرهار اقدامات جدی روی دست گیرد.

خبرنگار خبرگزاری خاورمیانه که به ساحه انگورباغ رفته است، می‌گوید؛ در همین‌جا شمار زیادی از معتادین جمع شده و مصروف استعمال مواد مخدر هستند.

بشیر که ۱۰ سال می‌شود مواد مخدر استعمال می‌کند به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«بخاطر مشکلات زیاد خانواده‌گی، غریبی و بی‌کاری؛ مواد مخدر را شروع کردم حال در روز ۶ صد و یا ۷ صد افغانی برای مواد مخدر مصرف دارم و مجبور هستم که این پول را از هر راهی که می‌شود، پیدا کنم.»

وی از دولت تقاضا کرد که برای معتادین یک جای مناسب تهیه شود تا مردم از مضرات آنها دور باشند.

این فرد معتاد که از کرده‌اش پشیمان به نظر می‌رسد، گفت :«دامن دولت کلان است، باید برای ما شفاخانه کلان جور شود که هر قسم سهولت داشته باشد تا ما شفایاب شویم و باز برای ما زمینه کار پیدا کند؛ تا باز به مواد مخدر روی نیاوریم.»

در عین حال، عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«به هدایت والی از شهر جلال‌آباد چند روز پیش ۱۲۰ جوانان معتاد به خاطر تداوی به شفاخانه انتقال داده شدند.»

به گفته وی، مقام‌های محلی و امنیتی ننگرهار در تلاش هستند تا سطح آگاهی مردم بخاطر مضرات مواد مخدر ارتقا یابد و در شهر جلال‌آباد و ولسوالی‌ها به هیچ‌کس اجازه خرید و فروش مواد مخدر داده نمی‌شود.

از سویی هم، داکتر نجیب‌الله کامه‌وال رئیس صحت عامه ننگرهار به خبرگزاری خاورمیانه گفت که ۱۲۰ معتاد که وضعیت زنده‌گی خرابی داشتند به شفاخانه معتادین انتقال داده شده‌اند.

بر اساس معلومات وی، در حال حاضر ۲۲۵ فرد معتاد در شفاخانه معتادین ولایت ننگرهار تحت تداوی قرار دارند که ۱۵۰ تن آنها بزرگ‌سال بوده، ۵۰ تن زیر سن ۱۸ هستند و ۲۵ تن دیگر نیز خانم‌ها می‌باشند.

کامه‌وال افزود که برعلاوه تداوی؛ برای معتادین زمینه کار نیز فراهم می‌شود.

وی از مقام‌های محلی و امنیتی ولایت ننگرهار خواست تا جلوی فروش آزادانه مواد مخدر در سطح شهر و بخشی از دوکان‌ها را بگیرند تا تداوی آنها کارساز باشد.

عبدالقیوم ریحان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *