افتتاح کمپاین مجادله علیه مرض حیوانی «بروسیلوز» در ولایت های شمالشرقی کشور

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری بمنظور مجادله علیهء مرض حیوانی بروسیلوز در زون شمالشرق کشور ( کندز، بغلان، تخار و بدخشان ) کمپاین واکسیناسیون را براه انداخته اند و توسط این پروگرام بالاتر از ۵۰۰ هزار حیوان اهلی واکسین می شوند.

مرض بروسیلوز یک مرض ساری و حتی کشنده مشترک حیوانی و انسانی است که از طریق خوردن گوشت و لبنیات مواشی به انسان ها منقل می شود که درین اواخر گراف افراد مصاب به این مریضی در کشور افزایش یافته است.

مسؤلان پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت این کمپاین را بروز سه شنبه در ولایت بغلان افتتاح کردند که همزمان در سه ولایت دیگر شمالشرقی این کمپاین عملاً آغاز گردیده است.

محمدغلام ملاخیل مسؤل پروژه ملی باغداری و مالداری در زون شمالشرق کشور هدف افتتاح این کمپاین را کاهش و از بین بردن مرض حیوانی بروسیلوز عنوان کرد.

بر اساس معلومات ملاخیل در سطح ۶۵ ولسوالی ولایت های شمالشرقی کشور ۸۸ هزار و ۶۴۰ گوساله و بالاتر از ۴۶۹ هزار بزغاله و بره، توسط کارکنان صحی حیوانی واکسین می شوند.

به گفته او این کمپاین ۳۰ ملیون افغانی از کمک های صندوق بازسازی برای افغانستان که به وزارت زراعت و مالداری کمک شده است هزینه بر میدارد.

عبدالوهاب خیرزاده ریس زراعت ولایت بغلان آغاز این کمپاین را در قسمت جلوگیری از انتقال این مرض به انسان ها و مرگ و میر مواشی مؤثر دانسته علاوه کرد که در سطح ولایت بغلان ۱۱۸ هزار و سه صد گوساله، بزغاله و بره در معرض واکسین قرار می گیرند.

داکتر عظیم الله

به گفته مسؤلان وزارت زراعت، مرض بروسیلوز کشنده و خطرناک است که وقایه آن پس از مصاب شدن خیلی ها دشوار می باشد.

داکتر عظیم الله مسؤل بخش صحی ترویج مالداری در زون شمالشرق کشور گفت: “بروسیلوز” یک مرض ساری است که در برگیرنده ۷۲ نوع امراض مشترک انسانی و حیوانی بوده و این امراض در نزد انسان ها خیلی ها خطرناک است و علایم این مرض سقط جنین در نزد مواشی و انسان ها می باشد”.

قرار معلومات مسؤلان وزارت زراعت، واکسین مجادله با مرض بروسیلوز بگونه رایگان در کلنیک های حیوانی توزیع شده است و توسط کارمندان صحی در سطح ولایات شمالشرقی کشور بگونه مجانی به مواشی تطبیق می شود و فیس تطبیق آن از طریق وزارت زراعت پرداخت می گردد.

این مسؤلان از مالداران کشور می خواهند که با واکسین کردن مواشی شان جلوی گسترش این مرض خطرناک را بگیرند.

این در حالیست که همه ساله صد ها راَس مواشی مالداران با مصاب شدن با امراض گوناگون حیوانی تلف می گردد و ازین ناحیه آنان خسارات هنگفت مالی را متقبل می شوند.

Author

About Author

1 thought on “افتتاح کمپاین مجادله علیه مرض حیوانی «بروسیلوز» در ولایت های شمالشرقی کشور

  1. لازم است گزارش ها بعد از جمع آوری باز نگری شود تا حیثیت صفحه و اورگان مربوطه را خدشه دار نسازد .
    بروسلوز یک مرض ساری است که در برگیرنده ۷۲ امراض مشترک انسانی و حیوانی …. ؟؟؟؟ یعنی چی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *